A doua zi după sabotajul de mare amploare de pe rețeaua feroviară germană, mai mulți oficiali germani au cerut duminică să se întărească securitatea infrastructurilor naționale. Unii vorbesc despre pista rusească.

La doua săptămâni după sabotarea gazoductelor Nord Stream 1 și 2 care leagă zăcămintele de gaze rusești de Germania prin Marea Baltică, Germania a fost sâmbătă victima unui sabotaj de mare amploare pe rețeaua sa feroviară și, și aici, se vorbește de pista rusească, notează La Tribune.

Ipoteaza rusească 

Potrivit cotidianului "Bild", care citează un prim document de analiză al poliției judiciare naționale, aceasta estimează "că un sabotaj cu origine de stat ar putea fi cel puțin luat în calcul". Această ipoteză este susținută de faptul că sabotajul - o secționare a cablurilor de comunicare strategice pentru trenuri, care a paralizat traficul timp de trei ore în nord - a avut loc concomitent în două locuri diferite ale rețelei, aflate la o distanță de 540 de kiometri, în vestul și în estul țării, potrivit documentului poliției citat de "Bild".

Un oficial al partidului ecologist german, membru al coaliției de guvernare condusă de cancelarul Olaf Scholz, Anton Hofreiter, s-a referit și el la ipoteza unei responsabilități rusești.

"Nu putem exclude că Rusia este în spatele atacului contra companiei feroviare", a declarat el pentru grupul de presă Funke, estimând că recentele scurgeri din gazoductele Nord Stream poartă deja "semnul Kreminului".

"Poate că în cele două cazuri este vorba de avertismente deoarece noi susținem Ucraina", a adăugat președintele comisiei pentru afaceri europene din camera deputaților.

Gazprom a oprit recent livrările de gaz invocând probleme tehnice. În opinia Berlinului este un mijloc de a face presiune asupra Germaniei în cadrul unui "război" al energiei declanșat de Moscova contra europenilor care susțin Ucraina.

Este evocată și pista extremei stângi

Potrivit altor media germane, anchetatorii sunt convinși ca sabotajul feroviar a fost opera unor profesioniști care dispuneau de informații interne la Deutsche Bahn. În același timp, nu este exclusă acțiunea unui grupuscul violent de extremă stânga. Unele au atacat în trecut rețeaua de căi ferate.

După atacul care a vizat compania feroviară sâmbătă, Anton Hofreiter a cerut să se deblocheze 20 de miliarde de euro pentru a proteja mai bine infrastructurile critice, a întări poliția și securitatea informatică.

Poliția germană nu a menționat public până acum nicio pistă în mod deosebit după incidentele și întârzierile foarte mari de sâmbătă.

Un înalt oficial al armatei germane a lansat de asemenea un avertisment duminică.

"Fiecare transformator electric, fiecare centrală electrică, fiecare conductă de transport de energie consituie o potențială țintă", a avertizat generalul Carsten Breue în cotidianul "Bild", vorbind despre "amenințări hibride" tot mai mari.

La rândul ei, opoziția conservatoare a apreciat că "independent de acest caz, trebuie să regândim arhitectura de securitate a Germaniei și a Uniunii Europene". "Epoca modernă, marcată de ducerea de războaie hibride, cere să ne adaptam conceptele", a declarat un oficial al partidului fostei cancelare Angela Merkel, Thorsten Frei, grupului de presă RND.

Sursa: RADOR