Rusia vrea să cumpere avioane Boeing cu activele sale înghețate din SUA, după un posibil acord de pace în Ucraina, potrivit unei surse apropiate autorităților de la Moscova, citate de Bloomberg și preluate de Agerpres.

Parlamentarii americani estimează că există active rusești în valoare de aproximativ cinci miliarde de dolari care sunt înghețate în SUA. În total, SUA și aliații săi au înghețat rezerve ale Băncii Centrale a Rusiei în valoare de 280 de miliarde de dolari, și mai mult de două treimi din total sunt blocate în Uniunea Europeană.

Deși solicitarea Moscovei nu este o condiție pentru încheierea unui armistițiu, Rusia consideră că fondurile înghețate nu pot fi utilizate pentru a cumpăra avioane fără să existe un acord de încetare a focului în Ucraina, a precizat sursa care a dorit să își păstreze anonimatul. Un acord care să permită achiziționarea de avioane ar putea face parte dintr-o relaxare a sancțiunilor, în eventualitatea în care luptele vor înceta.

„SUA nu vor discuta orice angajamente economice până când nu se va ajunge la un acord de încetare a focului”, a declarat purtătorul de cuvânt al Consiliului Național de Securitate, Brian Hughes.

După invadarea Ucrainei de către Rusia, în luna februarie 2022, Boeing și-a închis operațiunile din Rusia, inclusiv un important centru de inginerie.

Potrivit Bloomberg, șansele reluării vânzărilor de avioane Boeing către Rusia au crescut, având în vedere că producătorul american de avioane este supus la presiuni pe alte piețe, din cauza războiului comercial demarat de președintele Donald Trump. În contextul acestor tensiuni, China le-a ordonat companiilor sale aeriene să înceteze să mai recepționeze avioane asamblate în SUA, iar transportatorul aerian irlandez Ryanair Holdings Plc a anunțat că ar putea amâna preluarea avioanelor Boeing dacă li se aplică tarifele vamale majorate.

Aeroflot și alte companii aeriene rusești nu au voie să intre în spațiul aerian al SUA și UE și nici să cumpere avioane Boeing și Airbus, piese de schimb și lucrările necesare pentru mentenanță, ca urmare a sancțiunilor.

Dat fiind faptul că flotele lor depind de avioanele produse în străinătate, companiile aeriene rusești au fost forțate inițial să își dezmembreze o parte din avioane pentru piese de schimb și să caute alte modalități pentru a obține componente și mentenanță, existând riscul să fie puse în pericol standardele de siguranță.

După debutul invaziei din Ucraina, Rusia a confiscat aproximativ 400 de avioane străine care au fost închiriate către companiile rusești. Fondul suveran al Rusiei a alocat suma de 300 de miliarde de ruble (3,7 miliarde de dolari) pentru achiziționarea de avioane de la companiile internaționale de leasing și a regla solicitările proprietarilor.