Printre primele sancțiuni luate de Uniunea Europeană contra Rusiei figurează un embargo asupra pieselor de schimb și echipamentelor aeronautice.

O măsură care are consecințe grele pentru companiile aeriene rusești a căror flotă este în mare măsură occidentală și care alarmează Agenția europeană pentru securitate aeriană. Directorul executiv al acesteia s-a declarat "foarte îngrijorat" că avioane de fabricație occidentală (Airbus și Boeing, Bombardier, Embraer...) continuă să zboare în Rusia, notează publicația La Tribune.

A fost una din primele sancțiuni decise de Occident față de Rusia după declanșarea războiului în Ucraina pe 24 februarie: după o reuniune de urgență în aceeași seară, Uniunea Europeană adopta un lot de măsuri printre care un embargo asupra peiselor de schimb și echipamentelor aeronautice.

O decizie plină de consecințe pentru Rusia, ale cărei companii aeriene au abandonat, de zece ani, flota de origine sovietică pentru aparate occidentale, în frunte cu Airbus și Boeing, dar și Bombardier și câteva Embraer. Embargoul asupra pieselor de schimb aeroanutice afectează cvasi-totalitatea companiilor rusești. Dintr-o flotă de pasageri și cargo de aproape 1.000 de aparate, trei sferturi din avioane sunt de origine europeană, americană și canadiană. Impactul embargoului ar trebui să fie resimțit în primul rând la întreținerea motoarelor.

Anunțând sancțiunile, Ursula von der Leyen, președinta Comisiei Europene, a amintit "uriașa dependență" a operatorilor ruși de aceste piese de schimb venite din Vest. Ea a estimat că acest embargo va "afecta sectorul cheie al economiei ruse și conectivitatea țării". 

Lipsa de mentenanță a avioanelor e "foarte periculoasă" 

Dar acest obietiv îl alarmează pe directorul executiv al Agenției europene pentru securitate aeriană (AESA). Patrick Ky s-a declarat marți "foarte îngrijorat" de securitatea avioanelor de fabricație occidentală care continuă să zboare în Rusia, în situația în care accesul la piese de schimb și la o mentenanță adecvată a acestor aparate a fost restrânsă în țară. "Este foarte periculos", a declarat el jurnaliștilor în marja unei conferințe, adăugând că instituțiile de reglementare nu dispun de date corecte privind numărul de avioane care zboară în Rusia. Un risc ce se intensifică pe măsură ce trece timpul, a subliniat el: "Peste șase luni, cine știe? Peste un an - cine știe?".

În ciuda sancțiunilor adoptate de UE, Patrick Ky a arătat că organismele de reglementare ar trebui să examineze cererile de derogare ale Rusiei "caz cu caz". După părerea lui, unele dintre ele ar putea reprezenta "rațiuni umanitare, dar asta nu ar trebui totuși să devină normă". 

Avioane confiscate de Rusia

O altă sancțiune luată de occidentali: Uniunea Europeană a cerut tuturor occidentalilor care își închiriază avioanele să le repatrieze înaintea datei de 28 martie. Drept reacție, Vladimir Putin a promulgat o lege care permite companiilor rusești să reînmatriculeze în Rusia avioanele închiriate de la societăți străine, în ciuda cererilor făcute de acestea de a le recupera. "Aceste lucru va permite companiilor aeriene rusești să-și păstreze flota de avioane străine și să le exploateze pe liniile interne", arătase Duma de Stat, pe site-ul său de internet. O acțiune ce arată a confiscare.

Legea rusească permite astfel companiilor din țară să obțină certificate de navigație rusești pentru a continua să le exploateze pe liiniile interne. Rusia ocolește astfel suspendarea certificatelor de navigație de către diferite autorități ale aviației civile din lume.

Sursa: RADOR