Guvernul britanic a făcut public un document care avertizează că ieșirea din UE fără un acord de retragere va perturba grav traficul de mărfuri, afectând astfel aprovizionarea cu alimente și medicamente și putând duce la creșterea prețurilor.

Publicarea documentelor operațiunii cu nume de cod „Operation Yellowhammer” a dat un nou prilej laburiștilor de a critica decizia guvernului conservator de a suspenda Parlamentul, notează BBC.

Opoziţia laburistă i-a cerut prim-ministrului Boris Johnson să convoace din nou legislativul, după ce documentele au fost publicate miercuri.

Planul guvernului avertizează că un Brexit fără acord ar produce perturbarea gravă a traficului peste Canalul Mânecii, afectând astfel aprovizionarea cu medicamente şi alimente, şi ar putea declanşa proteste şi contraproteste pe teritoriul ţării, însoţite de o posibilă creştere a dezordinii publice, transmite Agerpres.

Chiar și unii membri ai Partidului Conservator au criticat abordarea guvernului, notează The Guardian. „Mă tem serios de efectele negative pe termen lung pe care această atitudine iresponsabilă - în care se cunosc riscurile asupra prosperității, de creștere a sărăciei și chiar amenințările asupra aprovizionării cu produse medicale - o va avea atât asupra populației, cât și asupra partidului. Procesul trebuie oprit”, a transmis, după publicare, Dominic Grieve, cel care a promovat moțiunea ce a obligat guvernul să facă publice documentele.

Potrivit guvernului, planurile Yellowhammer au fost pregătite pe 2 august, la nouă zile după ce Boris Johnson a devenit prim-ministru, şi formează baza planificării Brexit-ului fără acord.

Documentul, care ia în calcul scenariile cele mai defavorabile pentru situaţia în care Marea Britanie va ieşi din Uniunea Europeană fără acord la 31 octombrie, afirmă că nivelul de pregătire a populaţiei şi mediului de afaceri va fi, probabil, unul scăzut, parţial din cauza confuziei politice constante.

Se anticipează că, pentru a traversa Canalul Mânecii, camioanele ar putea aştepta până la două zile şi jumătate, iar cetăţenii britanici ar putea fi supuşi unor controale de imigraţie la posturile de frontieră ale UE.

„Aprovizionarea cu anumite tipuri de alimente proaspete se va reduce”, se spune în document, care mai avertizează că „există un risc ca panica cumpărăturilor să provoace sau să exacerbeze perturbările în aprovizionare”.

Traficul peste Canalul Mânecii s-ar putea reduce cu până la 60% în prima zi după ieșirea din UE, o situaţie care, conform celor mai pesimiste calcule, ar putea dura până la trei luni. Cozile în trafic ar putea afecta livrările de combustibil, perturbând aprovizionarea în Londra şi sud-estul Angliei, iar din cauza panicii ar putea apărea penurii şi în alte zone ale ţării.

Serviciile financiare transfrontaliere ar fi afectate, la fel şi schimbul de informaţii între serviciile de poliţie şi de securitate, arată acelaşi document, ale cărui detalii au fost publicate pentru prima dată în Sunday Times pe 18 august.

Michael Gove, ministrul responsabil cu pregătirile pentru un Brexit fără acord, a declarat că documentul este unul vechi şi nu reflectă stadiul actual al pregătirilor, iar premisele conţinute în primele cinci pagini ale documentului sunt în prezent revizuite.

Gove a făcut public documentul dând curs unei cereri formulate de parlament. El a refuzat însă să facă acelaşi lucru cu conţinutul recomandării consilierilor guvernamentali cu privire la decizia lui Boris Johnson de a suspenda parlamentul de pe 9 septembrie până la 14 octombrie, decizie pe care cea mai înaltă instanţă de apel a Scoţiei a calificat-o miercuri ca ilegală.