START Finanțări nerambursabile pentru firme cu maximum 2 ani vechime
Firmele cu „vârsta” de maximum 2 ani pot primi până la 120.000 de lei - fonduri nerambursabile pentru diferite achiziții, prin programul START finanțat din bugetul de stat. Perioada de depunere a proiectelor, tocmai anunțată.
START - „Programul pentru dezvoltarea abilităților antreprenoriale în rândul tinerilor și facilitarea accesului la finanțare” are un buget de circa 18 milioane lei, alocate din bugetul de stat pentru anul 2015 și este derulat de Ministerul pentru Energie, IMM și mediul de afaceri.
Perioada de înscriere online a planurilor de afacere este între 22 iunie și 1 iulie.
Procentul de finanțare care poate fi obținut este de maximum 90% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului (exclusiv TVA).
Pot depune proiecte microintreprinderile, întreprinderile mici și mijlocii care îndeplinesc cumulativ, la data completării planului de afaceri online, o serie de criterii de eligibilitate (detaliate mai jos).
Procedura de înscriere este nouă și presupune evaluarea planului de afaceri care se completează online. . Punctajul minim pentru a fi acceptat de principiu în vederea verificării administrative și al eligibilității este de 50 de puncte din maxim 100 de puncte posibile.
În documentul oficial publicat de minister se arată:
„După expirarea termenului prevăzut la subpct. 5.3 și în conformitate cu punctajul obținut în urma preselectării solicitanților, se va publica pe site-ul instituției, la adresa www.aippimm.ro, lista cu solicitanții acceptați în vederea verificării administrative și a eligibilității în cadrul Programului, precum și lista cu solicitanții respinși care nu au obținut punctajul minim de 50 de puncte. Admiterea în Program se va face în ordinea punctajului obținut la evaluarea planurilor de afaceri on-line.
La punctaje egale va prevala:
-numărul de locuri de muncă ce urmează a fi create conform planului de afaceri,
- achiziția de echipamente tehnologice,- activitatea pe care accesează programul,
- asociatul/actionarul/administratorul nu a mai avut/nu are calitatea de asociat/actionar in alta societate înființată în baza Legii 31/1990 cu completările și modificările ulterioare,
- data si ora înscrierii în program.”
Toate documentele necesare pot fi descărcate de aici.
CRITERII DE ELIGIBILITATE:
a)sunt organizate în baza Legii nr. 31/1990 privind societățile comerciale cu modificările și completările ulterioare si în baza Ordonanței de Urgență nr. 6/2011 pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri cu modificările și completările ulterioare;
b) sunt IMM, conform prevederilor art. 2 și ale art. 4 alin. (1) lit. a), b) sau c) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, care transpune în legislația națională Recomandarea CE nr. 361 din data 6 mai 2003, publicată în Jurnalul Oficial al UE nr. L124 din data de 20 mai 2003 (au până la 249 de angajați și realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro sau dețin active totale de până la 43 milioane euro, echivalent în lei).
c) este considerată întreprindere autonomă, legată, parteneră sau întreprindere unică;
d) au capital social integral privat;
e) nu au beneficiat de alocații financiare nerambursabile în cadrul programului în anii anteriori și nu au asociați, acționari sau administratori care dețin sau au deținut calitatea de asociați/acționari/administratori în cadrul altor societăți beneficiare de alocații financiare nerambursabile în cadrul programului în anii anteriori. Asociații, acționarii sau administratorii care dețin mai multe societăți nu pot aplica în cadrul prezentului program decât cu o singură societate.
f) sunt înregistrate la Oficiul Registrului Comerțului, au sediul social și își desfășoară activitatea pe teritoriul României;
g) codul CAEN pentru care solicită finanțare este eligibil în cadrul Programului ( anexa nr.13) și autorizat a fi desfasurat la momentul decontului, conform art. 15 din Legea 359/2004 privind simplificarea formalităților la înregistrarea în Registrul Comerțului a persoanelor fizice, asociațiilor familiale și persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum și la autorizarea funcționării persoanelor juridice, cu modificările și completările ulterioare;
h)au cel mult 2 ani de la înregistrare la Registrul Comerțului la data deschiderii aplicației electronice de înscriere a planului de afaceri ;
i) nu au datorii la bugetul general consolidat și la bugetele locale, atât pentru sediul social, cât și pentru toate punctele de lucru; Solicitanții care au datorii eșalonate, nu sunt eligibili pentru a accesa Programul.
j) nu au depășit plafonul de minimis de 200.000,00 Euro pe durata a trei exerciții financiare pentru o întreprindere unică, așa cum este aceasta definită de Regulamentul UE nr. 1407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis și 100.000 Euro pe durata a trei exerciții financiare pentru beneficiarii care desfășoară activități de transport de mărfuri în contul terților sau contra cost. Plafoanele se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit și indiferent dacă ajutorul este acordat din fonduri de la bugetul de stat sau din fonduri comunitare.
k) nu se află în stare de dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, executare silită, închidere operațională, insolvență, faliment sau suspendare temporară a activității;
l)nu au fost subiectul unei decizii a Comisiei Europene / OTIMMC de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată și creanța integral recuperată, cu penalități aferente.
PENTRU CE SE POATE OBȚINE FINANȚARE:
4.3. Obiectul finanțării trebuie să se încadreze în una sau mai multe din urmatoarele categorii eligibile:
a) Echipamente tehnologice, mașini, utilaje și instalații de lucru-inclusiv software-ul aferent, necesare desfășurării activităților pentru care a solicitat finanțare, cu excepția jocurilor de noroc mecanice, electrice, electronice, meselor de biliard, instrumentelor și automatelor muzicale;
b) Aparate și instalații de măsură, control, reglare, cititoare pentru cod de bare, cântare electronice cu/fără printer pentru etichetare, aparate de marcat electronice fiscale;
c) Autoutilitare din categoria N1, N2, N3, cu excepția vehiculelor de teren simbol G, conform Ordinului MLPTL 211/2003 cu modificările și completările ulterioare, exceptând vehiculele de transport rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost, solicitate de întreprinderile care efectuează transport rutier de mărfuri în numele terților sau contra cost. În cazul în care întreprinderea beneficiară de ajutor de minimis, pe lângă activitatea eligibilă pentru care solicită ajutor în cadrul schemei de minimis, desfășoară și activități de transport de mărfuri în contul terților sau contra cost, nu poate utiliza ajutorul de minimis pentru achiziționarea de mijloace de transport marfă, decât dacă se asigură, prin separarea activităților sau o districție clară între costuri, că activitatea exclusă din domeniul de aplicare al schemei nu beneficiază de ajutoare de minimis;
d)Investițiile în active necorporale referitoare la brevete de inventie, mărci de produse si servicii (francize[1], etichetare ecologica, licente), software pentru comerțul on-line, software-uri necesare desfășurării activității pentru care se solicită finanțare;
e)Echipamente IT tehnică de calcul (tip PC, format din: unitate centrală, server, monitor, imprimantă / copiator / multifuncțională, inclusiv sisteme portabile, licențe necesare desfășurării activității, sisteme audio-video,etc.). Nu se pot achiziționa mai multe echipamente IT, din fiecare tip, decât numărul total de angajați după implementarea investiției cu componentă nerambursabilă, cu excepția activităților care necesită acest lucru (Ex: Internet café, instruire în domeniul calculatoarelor, etc.);
f)Achiziționarea de spații de lucru, spații de producție și spații pentru prestări servicii și comerț (clădiri, hale de producție, spații amenajate pentru activități de prestări servicii, producție și comerț, inclusiv din elemente prefabricate)[2]. Activele din cadrul acestei categorii nu trebuie să aibă destinație locativă, trebuie să fie puse în funcțiune la locul implementării proiectului, la momentul decontului;
g) Achiziționarea de bunuri prevăzute la subgrupele 3.1 mobilier, 3.2 Aparatură birotică și 3.3 sisteme de protecție a valorilor umane și materiale, conform H.G. nr. 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, cu completarile și modificările ulterioare;
h)Realizarea unui site[3]pentru prezentarea activității solicitantului și a produselor sau serviciilor promovate (inclusiv cheltuieli înregistrare domeniu, fără hosting), pentru operatorii economici care nu dețin alt site și care trebuie să fie funcțional la data depunerii cererii de eliberare a AFN, in limita maxima a 10000 lei;
i) Achiziționarea de instalații/echipamente specifice în scopul obținerii unei economii de energie, precum și sisteme care utilizează surse regenerabile de energie[4] pentru eficientizarea activităților pentru care a solicitat finanțare;
j) Achiziționarea de instalații de încălzire sau climatizare aferente spațiului de comerț, producție sau servicii;
k) Cursuri de dezvoltare a abilităților antreprenoriale – pentru asociatul/administratorul societății aplicante, curs organizat de către un organism autorizat recunoscut de educație antreprenorială în limita a maxim 4500 lei. Furnizorii de servicii de instruire eligibili în cadrul Programului pot fi numai organizații furnizoare de instruire autorizate, care vor prezenta documente justificative privind calificarea persoanelor ce realizează instruirea în domeniul respectiv;
l) Comisionul de garantare aferent anului acordării garanției, datorat Fondului Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii - S.A. - I.F.N. (F.N.G.C.I.M.M.) in cazul garanțiilor acordate pentru creditele contractate de beneficiari în vederea realizării planurilor de afaceri acceptate in cadrul Programului, pentru solicitanții care asigură aportul propriu din credit;
m) Consultanță pentru întocmirea documentației în vederea obținerii finanțării în cadrul prezentului program și implementarea proiectului (nu mai mult de 4% din valoarea eligibilă la decont a proiectului, mai puțin consultanța - această activitate poate fi efectuată înainte de semnarea Contractului de finanțare). La aplicarea procentului nu se vor lua in calcul cheltuielile de consultanta. Furnizorii de servicii de consultanță eligibili în cadrul Programului pot fi numai organizații furnizoare de consultanță autorizate, având ca activitate autorizată a fi desfășurată una dintre activitățile incluse în cod CAEN clasa 70.
[1] se va prezenta dovada înregistrării mărcii francizate la organismul abilitat din România sau din țara de origine, cu traducere autorizată în limba romană;
[2] Valoarea activului achiziționat în cazul programului se va face pe baza unei evaluări al unui expert evaluator ANEVAR cu excepția spațiilor din elemente prefabricate
[3] Site-ul se realizează în limba română și trebuie sa fie functional la data depunerii decontului.
[4] Sursă regenerabilă de energie, conform definiției din Legea 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile, cu modificările și completările ulterioare.
de Dan 23 Mar 2017 11:36
dan
de Turbatu laurentiu 11 Mar 2018 11:24