Ungaria construiește autostrăzi la granița cu România cu fonduri europene, iar România pierde investiții de sute de milioane de euro în favoarea vecinilor mai de la vest din cauza infrastructurii subdezvoltate.

În urmă cu câteva zile, BMW a anunțat că a ales orașul ungar Debrecen pentru construcția unei noi fabrici de automobile, o investiție de un miliard de euro, care va crea peste 1.000 de noi locuri de muncă. Potrivit Ziarului Financiar, BMW a luat în calcul și orașul Deva pentru construcția uzinei, prima pe care o construiește grupul german în Europa în ultimele două decenii, dar a ales orașul aflat la doar 40 de kilometri de granița cu România.

Nu este prima dată când România pierde investiții masive din industria auto în defavoarea vecinilor. În Ungaria, și-au deschis unități de producție Mercedes și Audi, în timp ce Jaguar Land Rover a ales Slovacia.

BMW spune că Debrecen este locul ideal pentru a-și extinde rețeaua de producție, datorită infrastructurii foarte bune, datorită legăturilor logistice și datorită furnizorilor existenți.

Ministrul român al transporturilor, Lucian Șova, și-a exprimat joi frustrarea că BMW nu a ales să investească în România. „Am motive de frustrare că (BMV - n.r.) se duce în Ungaria. Este practic expresia a ceea ce s-a întâmplat în ultimii 30 de ani în România în privința infrastructurii de transport, care lasă mult de dorit”, a spus Șova, cel care spunea, în urmă cu nici două luni, că este bine că nu avem autostrăzi pentru că astfel multinaționalele au investit aici.

„Este o rețea de autostrăzi minunată în Occident. De ce au venit multinaționalele aici? Au venit că sunt salarii mici. Când o să avem autostrăzi, o să avem salarii mari. Și tot vor pleca. Către alte zone fără autostrăzi, dar cu salarii mici”, ar fi spus ministrul în Comisia de transporturi din Camera Deputaților, potrivit deputatului USR Cătălin Drulă.

Acum Șova a schimbat abordarea: „Sigur că pe de altă parte, oportunitatea comercială la un moment dat pe care un investitor o apreciază ține cont de infrastructura de transport și nu numai. Azi un camion care pleacă de la Pitești spre Vestul Europei pierde pe programul de lucru pe care un șofer trebuie să îl execute, din cauza infrastructurii, un pic mai mult de două ore. Într-un program de lucru, cei 150 de kilometri între Sibiu și Pitești și kilometrii care mai sunt neconstruiți conduc la o întârziere de două ore în programul unui transportator”, recunoaște șeful ministerului care nu este în stare să construiască o autostradă între Pitești și Sibiu, cerută insistent de cei doi mari producători auto din România - Dacia-Renault și Ford.

În jurul fabricilor Dacia de la Pitești și Ford de la Craiova s-a dezvoltat o amplă industrie a subansamblelor auto, iar autoritățile și-au stabilit de mult timp ca obiectiv atragerea unui al treilea producător de autovehicule. Cu toate acestea, și în pofida nenumăratelor apeluri ale reprezentanților Dacia și Ford pentru dezvoltarea infrastructurii de transport, proiectul unei autostrăzi peste Carpații Meridionali a trenat.

Ba chiar, a fost un ministru al transporturilor care a spus că o autostradă între Râmnicu Vâlcea și Sibiu nu este necesară, incluzând, în același timp, în lista sa de priorități o autostradă între București și... Alexandria.

Acum, Lucian Șova recunoaște că termenul de finalizare a autostrăzii Pitești-Sibiu este o ecuație cu multe necunoscute, dar sigur aceasta nu va fi gata mai devreme de patru ani. În schimb, ministrul a oferit o slabă consolare producătorilor auto, spunînd că Guvernul va relua proiectul de construcție a unei căi ferate pe aceeași relație până în 2020.

În acest timp, Comisia Europeană a anunțat vineri că va oferi aproape 200 de milioane de euro Ungariei pentru construcția unui segment de autostradă între Berettyóujfalu și Debrecen, care va uni gazda noii fabrici BMW de autostrada M4 ce leagă Budapesta de România. De fapt, în mai, Comisia alocase 265 de milioane de euro din Fondul de Coeziune chiar pentru construcția autostrăzii M4, care va permite scurtarea timpului de călătorie dintre Budapesta și graniță la mai puțin de două ore și 40 de minute.

La granița cu România, autostrada M4 ar trebui să intre în joncțiune cu Autostrada Transilvaniei, dar viitorul acesteia este încă neclar, după rezilierea contractului cu Bechtel în urmă cu cinci ani. Rețeaua autohtonă de autostrăzi constă din mai multe segmente, dar multe dintre acestea nu sunt legate, iar realizarea conexiunilor durează uneori mai mult decât construcția autostrăzii propriu-zise. 

Recent, Comisia a aprobat și finanțarea unui segment de autostradă între Tîrgu Mureș și Câmpia Turzii - ce face parte din coridorul 9 - Rin-Dunăre, ce leagă Strasbourg de Constanța în cadrul rețelei de transport pan-european - proiect ce urmează a fi finalizat până în octombrie 2019. De altfel, în acest an, comisarul european pentru politică regională, Corina Crețu, a invitat Guvernul să ceară bani europeni pentru construcția autostrăzii Târgu Mureș - Iași, o primă legătură între Moldova și zona de vest a țării.