Paul Brummel a precizat, luni, că este nevoie de simplificarea procedurilor de achiziții publice în favoarea IMM-urilor. Din experiența britanică, prin accesul firmelor mici și mijlocii pot fi reduse costurile pentru administrație cu până la 90%.

„Marea Britanie a implementat deja Directiva privind achizițiile în sectorul public și din experiența noastră de până acum, aș dori să atrag atenția asupra unor elemente pe care le considerăm esențiale și în România”, a declarat ambasadorul Marii Britanii în cadrul unei dezbateri privind noua legislația în acest sector. 

Paul Brummell a vorbit despre necesitatea implementării sistemului de prevenire a confictelor de interese, realizat de către Agenția Națională de Integritate.

„Anul trecut Agenția Națională de Integritate a identificat mai mult de cinci sute (500) de cazuri de conflicte de interese în derularea procedurilor de achiziții. Din acest motiv, implementarea sistemului PREVENT de prevenirea conflictelor de interese trebuie să rămână o prioritate.”

Din păcate, acest sistem nu este încă funcțional, deși este finalizat din punct de vedere tehnic. Mihai Fentzel, reprezentantul ANI a declarat la solicitarea EurActiv.ro că nu există deocamdată cadrul legislativ pentru a-l pune în aplicare.  

Principalele recomandări pentru România: 

  • „În primul rând, este crucială simplificarea procedurilor în beneficiul întreprinderilor mici și mijlocii, în același timp cu respectarea criteriilor de transparență și concurență. Firmele mici au un potențial mare de a genera locuri de muncă, creștere economică și inovare.

Sunt exemple foarte bune din UK în care acordarea de mai multe contracte unor companii mici a redus costurile cu până la 90% de exemplu în furnizarea de servicii IT sau de transport pentru guvern.

  • „În al doilea rând, flexibilitatea mai mare și libertatea mai mare de negociere a contractelor pot duce la rezultate mai bune. Acesta este un avantaj atât pentru furnizori, cât și pentru guvern, dar mai ales pentru plătitorii de taxe. Limitarea criteriului prețului cel mai mic în selecție, dar și folosirea extinsă a cataloagelor electronice, sunt modificări pozitive”.
  • „În al treilea rând, ne dorim o transparență mai mare și mecanisme mai puternice de prevenire a corupției în achizițiile publice”.

Este evident că România a progresat considerabil în ultimii ani în sancționarea conflictului de interese. Cu toate acestea, măsurile nu sunt uniforme peste tot în țară, iar lipsa de transparență a autorităților locale în acordarea contractelor continuă să fie o problemă majoră.


Nu în ultimul rând, ambasadorul Marii Britanii a explicat că sectorul public și cel privat au nevoie să fie pregătite pentru aplicarea noului cadru legislativ. Pentru a crește nivelul de cunoaștere al noilor directive, Guvernul britanic a organizat până acum mai mult de 200 de sesiuni de training pentru angajații din sectorul public.

„Cadrul legislativ în acest domeniu a suferit modificări multiple în ultimii zece ani în România, iar fragmentarea și lipsa de stabilitate a legilor creează probleme în continuare. De aceea noi credem că elementele de mai sus sunt esențiale: proceduri mai simple, mai flexibile si mai transparente”.

Declarațiile au fost făcute la conferința „Legi noi pentru o piață de 15 miliarde euro/ Achizițiile publice în România - implementarea noului pachet legislativ european”, organizată de Freedom House România în parteneriat cu Asociația Expert Forum, Consiliul Concurenței, Ministerul Justiției, ANFP și Centrul pentru Studierea Democrației.