2007-2009: Comunicarea in domeniul fondurilor europene - greoaie, precum ritmul ratei de absorbtie
La aproape trei ani de la aderarea la UE si aproximativ un an si jumatate de la lansarea primelor linii de finantare, comunicarea pe fondurile europene trebuie sa isi mute accentul de la "anunturi generale" legate de existenta unor fonduri la dezbateri specializate, intre autoritati si cei interesati. Aceasta abordare deocamdata este aproape inexistenta.
In ceea ce priveste informatiile generale, adresate publicului larg, comunicarea consta majoritar in informatii publicate pe site-urile autoritatilor de resort si raspunsuri la intrebarile adresate de jurnalisti. Nu lipsesc, mai ales in perioada actuala (pre-electorala) declaratii frecvente pe tema fondurilor europene din partea politicienilor. Declaratiile merg pe aceeasi linie aproape intotdeauna, referindu-se la unele masuri initiate in vederea imbunatatirii procedurilor si desigur reflecta numai aspectele pozitive ale procesului de alocare/cheltuire a banilor.
In schimb, in ceea ce priveste comunicarea pe subiecte concrete, cu publicul tintit, se resimt multe carente. Cei interesati resimt in continuare nevoia anuntarii unor termene clare de lansare a documentelor, a liniilor de finantare, a modificarilor aduse in documentele deja publicate si de clarificare a unor conditii incluse in aceste documente.
Nu in ultimul rand, intarzierea evaluarilor si amanarea anuntarii rezultatelor, fara a fi anuntate termenele, au dat peste cap socotelile - a se citi 'planurile de afaceri' sau 'bugetele' - celor care au depus proiecte.
Asa cum au remarcat solicitantii si consultantii, exista si probleme de comunicare interna, intre Autoritatile de Management - situate in Bucuresti - si organismele intermediare din tara, precum si de interpretare diferita ale unor prevederi din documentele oficiale, care conduc la aplicarea unor conditii diferite, pentru solicitanti din regiuni diferite ale tarii.
Absorbtia fondurilor europene post-aderare este de numai 5,4%, dupa doi ani de la lansarea oficiala a programelor. Dupa experienta de pana acum, putem trage concluzia ca initiativele de comunicare in domeniu evolueaza in acelasi ritm lent.
Ca idee generala, lipseste atitudinea de informare pro-activa, din partea autoritatilor de resort. Mai concret, de informare pro-activa pe informatii concrete si nu anunturi generice. La finalul anului 2009, atat institutiile cat si beneficiarii pot considera ca a fost depasit stadiul de "Exista fonduri europene. Care sunt conditiile pentru accesare?". Aceste informatii pot fi gasite deja pe site-urile autoritatilor de resort sau site-uri specializate de informare/consultanta.
Comunicarea pe fondurile europene trebuie sa isi mute accentul pe dezbateri specializate, intre autoritati si cei interesati. Dezbateri la care sa fie discutate problemele implementarii programelor pana in prezent si sa existe raspunsuri la neclaritatile celor care incearca sa obtina sau chiar au obtinut finantare, dezbateri asteptate in egala masura de solicitantii de fonduri si de mass-media.
Ioana Morovan
Textul de mai sus reprezinta un fragment dintr-o analiza pe tema comunicarii fondurilor europene. Analiza integrala va fi publicata in cartea "Dilemele comunicarii UE" (autor: Dan Luca), programata sa apara in toamna acestui an, care va cuprinde o serie de contributii externe, venite din partea unor romani cu activitati in domeniul afacerilor europene, care isi desfasoara activitatea la Bruxelles, Londra, Washington D.C, Bucuresti, Cluj.
de Tiberiu 03 Sep 2009 10:34
Comunicarea sufera atunci cand nu ai ce sa comunici sau cand ceea ce trebuie sa comunici functioneaza neregulat, haotic. Comunicarea sufera atunci cand nu exista o politica publica coerenta, consistenta in privinta fondurilor europene. Comunicarea sufera pentru ca este mimetica, sablonarda si incoerenta. Comunicarea despre finantarile europene este in suferinta pentru ca este gandita oficial ca si comunicare publicitara, nu este construita pe termen lung, ci pe termen foarte scurt, functie de calendarul politic. Comunicarea privind fondurile europene este deficitara pentru ca ea ar trebui sa vorbeasca despre dezvoltare economica, sociala, ar trebui sa comunice despre contextul general. Desi finantarile adreseaza probleme sectorial, in realitate intreg ansamblul trebuie sa fie infatisat coerent. Am exemple cu care pot dovedi.
de Cineva 03 Sep 2009 15:06
Comunicare concreta??? Poftiti domnilor in procesul de gestionare a fondurilor europene, cand beneficiarii nici macar nu citesc legislatia specifica (vezi OUG 64/2009) privind fluxurile financiare, unde se precizeaza ce, cum si cui se ramburseaza TVA, ca si cheltuiala neeligibila (e un ex), ci se duc la cel mai inalt nivel (vezi PM) ca sa ceara bani pentru neeligibile. Si functionarii stau sa rapunda la toti ametitii, care cer si tot cer....ideal ar fi sa implementam proiectele in numele lor, poate adoar atunci ar fi multumit....(scuze pentru beneficiarii seriosi)... Cata comunicare sa faci pe un act normativ? OK, poate sunt intrebari, ca nu inetelegi anumite chestii, dar inainte cauti, citesti, si pe urma intrebi. Si atunci, printre astfel de probleme, mai gandeste masuri si mecanisme de gestionare eficienta...Va rugam, veniti sa ne inlocuiti, va primim cu bratele deschise....
de ioan chis 04 Sep 2009 11:14
In esenta articolul de mai sus comunica o informatie alarmanta, 5.4% -gradul de absortie a fondurilor europene in 2 ani de la lansare si propune solutia :
Cineva (03 Septembrie 2009 15:06)>, reflecta oboseala unui functionar, probabil din Cadrul unei AM, nemultumit de degringolada actuala cade se manifesta in aceste institutii, si care din pacate vrea sa fie reforma.
Revenind la cestiune, cred si eu ca dinamizarea gradului de absortie ar putea avea loc prin doua masuri.:
-organizarea de dezbateri, cu exemple cat mai concrete la nivel de comune si orase mici, (orasele mari si municipiile dispun de incubatoare de afaceri sau servicii similare),
-optimizarea organizatorica a serviciilor din AM, care se ocupa administrarea proiectelor, pe baza unei normari reale, adecvata specificului fiecarui program.
S-auzim de bine.