Ce se întămplă cu finanțarea pentru autostrada Sibiu-Pitești
Fostul ministru PSD al transporturilor Răzvan Cuc a avertizat că finanțarea europeană pentru autostrada Sibiu-Pitești este în pericol, dar Ministerul Fondurilor Europene susține că a primit de la Bruxelles doar o solicitare de informații suplimentare
Comisia Europeană nu a transmis nicio scrisoare de suspendare a finanțării din fonduri europene a autostrăzii Sibiu-Pitești, ci o scrisoare de observații prin care cere informații suplimentare cu privire la acest proiect, a anunțat sâmbătă Ministerul Fondurilor Europene.
Reacția ministerului vine în urma unei postări a fostului ministru al transporturilor Răzvan Cuc pe pagina sa de Facebook, potrivit căreia Comisia Europeană a trimis o notificare de suspendare a finanțării din fonduri europene pentru autostrada Sibiu-Pitești din cauza unor probleme pe mediu, notează Agerpres.
De asemenea, reprezentanții MFE precizează că solicitarea Comisiei Europene pentru informații suplimentare nu afectează în niciun fel implementarea proiectului.
„Cererea de finanțare a fost transmisă Comisiei Europene spre evaluare în data de 25 octombrie 2019. În data de 23 decembrie 2019, CE a solicitat autorităților naționale informații suplimentare cu privire la proiect. Termenul pentru răspunderea la solicitarea de informații din partea CE este de două luni de la primirea scrisorii. Solicitarea CE nu afectează în niciun fel implementarea proiectului, care este în desfășurare. Comisia Europeană nu a transmis nicio scrisoare de suspendare. Documentul transmis de Comisie se numeste scrisoare de observații”, explică MFE.
Într-o postare pe pagina sa de Facebook, fostul ministru Răzvan Cuc afirmă că „vizita Premierului Orban la Bruxelles a fost făcută doar pentru poze”, iar autostrada Sibiu-Pitești a fost suspendată de către Comisia Europeană.
„Un lucru foarte periculos s-a întâmplat pentru unul dintre proiectele vitale de infrastructura din Romania și anume: Comisia Europeană a trimis o notificare de suspendare a finanțării din fonduri europene pentru Sibiu-Pitești din cauza unor probleme pe mediu (pentru cei care nu-și mai amintesc: obiectivul avea acord de mediu obținut în decembrie 2018). Nimeni din Guvern nu ne zice nimic. Toată lumea tace! Poate așa e mai bine! Poate așa trebuie! Nu dragi români, nu trebuie așa!!!! În loc să se plimbe pentru poze și văicăreala lor clasică, premierul Orban ar fi trebuit să 'dea cu pumnul în masă' pentru ca acest proiect să își continue implementarea prin finanțare din fonduri europene! Din păcate, ce nu înțelege sau poate chiar nu știe premierul este că această notificare de suspendare creează un precedent foarte periculos pentru tot ce înseamnă proiecte de infrastructură din România finanțate din fonduri europene! (...) Nu îi explic eu domnului Orban pentru că a văzut și singur că toate proiectele pe care le-am semnat și lansat doar pe infrastructura rutieră însumează multe miliarde de euro. Sunt convins că lucrul acesta a deranjat. Și a mai deranjat și faptul că România a îndrăznit să lanseze, într-un mod accelerat, proiecte care asigurau o absorbție foarte mare.....restul este ușor de dedus", a scris Răzvan Cuc.
Și ministrul actual al transporturilor, Lucian Bode, a transmis tot pe Facebook că proiectul Sibiu-Pitești nu este blocat. „Ca să rămână scris și să înțeleagă și cei care cred că știu, dar eu sunt sigur că nu știu: pentru a fi suspendată finanțarea acestui proiect major de infrastructură, acesta ar fi trebuit să fie aprobat de către CE, lucru care nu s-a întâmplat până acum!”, își încheie Bode o postare în care explică că Executivul UE a cerut clarificări privind protecția mediului.
Guvernul a solicitat în octombrie finanțarea pentru proiectul „Construcția autostrăzii Sibiu-Pitești Secțiunile 1, 4 și 5”, în cadrul Programului Operațional Infrastructura Mare 2014-2020. Per total, autostrada ar urma să aibă o lungime de 122,11 km, proiectul fiind divizat în cinci secțiuni.
În etapa 1, pentru care se cere finanțare, se vor construi 53,58 de kilometri de autostradă, inclusiv 6 noduri rutiere, 28 poduri și pasaje, 10 viaducte, un tunel, o parcare de scurtă durată, două spații de servicii, trei centre de întreținere și coordonare.
Valoarea totală a proiectului este de 1,33 miliarde de euro, din care 85% ar urma să fie asigurată din Fondul de Coeziune, iar restul de la bugetul de stat.
Comentarii