Eurodeputatul Marian-Jean Marinescu a transmis o scrisoare deschisă premierului Victor Ponta în care solicită includerea în Masterplanul de Transport al României, ca prioritară, autostrada „Oltenia-Europa”.

„Scrisoare deschisă adresată domnului Prim-Ministru al României, Victor Ponta  

Stimate Domnule Prim-Ministru,

Bugetul Uniunii Europene pentru perioada 2014-2020 a fost elaborat având în vedere în principal nevoia de creștere economică și crearea de locuri de muncă. Toate politicile europene au fost elaborate în această direcție, inclusiv politica de coeziune și politica de transport. În domeniul transportului rutier au fost create două rețele: centrală și secundară. Politica de coeziune finanțează cu prioritate rețeaua centrală, astfel încât să determine dezvoltarea echilibrată a regiunilor cele mai îndepărtate de media europeană.

Aceste principii se aplică și României, iar banii alocați prin politica de coeziune trebuiesc cheltuiți cu prioritate în această direcție. Cum cele mai sărace regiuni ale țării noastre sunt Nord-Est (nordul Moldovei) și Sud-Vest (Oltenia), acestea au fost incluse în rețeaua centrală de trasee de autostrăzi ce fac legătura între aceste regiuni și vestul Europei, tocmai pentru a determina dezvoltarea economică susținută și echilibrată a acestor zone. 

Luând în considerare politicile europene care urmaresc dezvoltarea cu prioritate a zonelor mai sărace, este absolut rațional ca Masterplanul de Transport al României să includă alături de autostrada Pitești-Sibiu (ca prima pe lista de priorități) și proiecte pentru conectarea celor două regiuni ale țării noastre cu Europa de Vest. Oltenia nu poate rămâne izolată, fără un proiect de autostradă până în 2030 și condamnată astfel la subdezvoltare accentuată, pe niște argumente care nu au nicio legătură cu criterii economice, logice sau sociale, ci au legătură cu criterii de altă natură. 

Este absolut ilogic, de exemplu, ca autostrada Bacău-Pașcani să primească un punctaj care să o situeze pe locul 1 sau 2 (depinde de scenariul utilizat) iar legătura Oltenia-Lugoj sa aibă un punctaj care o situează după locul 10 pe lista de drumuri expres, adică undeva pe la sfârșitul anilor 2020 ca execuție. Din aceste motive, prezentate succint mai sus, consider că lista de priorități pentru transportul rutier, privind construcția de autostrăzi pentru 2014-2020 finanțate din fonduri europene, trebuie să cuprindă pe primele locuri legăturile Pitești-Sibiu, Craiova-Lugoj și Iași-Tg. Mureș, pentru a garanta dezvoltarea echilibrată a tuturor zonelor României, în conformitate cu politicile europene elaborate în această direcție.

Din păcate, din toate datele care sunt vehiculate în prezent cu privire la Masterplanul de Transport al României, deși este prevăzută o autostradă care leagă Moldova de Europa, în nicio variantă nu este prevazută o autostradă care să lege Oltenia de Europa de Vest. Dacă Masterplanul se aprobă în oricare dintre aceste variante, ocolind zona de Sud-Vest a României, Oltenia va rămâne izolată pentru o perioadă foarte mare de timp, ceea ce va garanta un singur lucru: sărăcirea și pe mai departe a acestei regiuni. După această perioadă de izolare, care se va întinde cel mai probabil pe zeci de ani, nu se mai poate recupera nimic din punct de vedere al dezvoltării economice. Atâta timp cât Oltenia nu va avea o autostradă care să facă legătura cu Europa, nu ne vom putea gândi sub nicio formă la dezvoltare economică consistentă și susținută pentru această zonă.

Domnule Prim-Ministru, fac apel la dumneavoastră atât în calitate de șef al Guvernului, dar și ca parlamentar ales într-unul dintre colegiile din județul Gorj, ale cărui probleme economice le cunoașteți, așa cum desigur cunoașteți și situația economică a județelor Dolj, Olt, Mehedinți și Vâlcea, care formează împreună regiunea de Sud-Vest a României, să sprijiniți includerea în Masterplanul de Transport al României, ca prioritară, autostrada „Oltenia-Europa”. 

Beneficiile economice ale construcției acestei autostrăzi, care ar lega regiunea de Sud a Uniunii Europene de regiunea de Vest, cu tranzitul prin România, sunt evidente și ar implica, pe langă stimularea interesului investitorilor străini pentru această zonă, inclusiv o creștere a turismului, a locurilor de muncă și o majorare substanțială a exporturilor, apropiind astfel această zonă de media europeană, așa cum prevăd politicile elaborate în această direcție de către Uniunea Europeană, care includ politicile de coeziune și de transport. Date fiind aceste argumente, consider că a venit momentul să fie luată o masură simplă, coerentă și concretă, aflată acum la îndemâna Guvernului României și încurajată totodată de politicile comunitare, care să ducă la creșterea nivelului de trai al locuitorilor din toate județele Olteniei: începerea lucrărilor la autostrada Craiova-Lugoj. 

Cu stimă, Marian Jean Marinescu

Deputat european”