Mediul privat așteaptă de un an lansarea liniilor de finanțare prin noul Program Operațional Capital Uman. În schimb, prima linie de finanțare are un singur beneficiar, care se bâlbâie din prima zi, cu proceduri neclare pe care le retrage a doua zi.

Multe linii de finanțare prin noul Program Operațional Capital Uman, nelansate încă, pot aduce fonduri consistente mediului privat. Spre exemplu, se așteaptă lansarea de linii de finanțare de 500 milioane de euro, pentru formare și angajare de tineri între 16 și 25 de ani, cu 50 milioane de euro numai pentru primele apeluri de proiecte. Așteptările sunt mari și au pus la încercare, deja, răbdarea beneficiarilor. Întârzierea lansărilor poate avea efecte serioase, din nou, pe absorbția fondurilor UE.

Cu toate acestea, prima linie de finanțare deschisă oficial, marți, se adresează numai Ministerului Muncii (proiect „necompetitiv”). 

Potențial "câștigător" (fără competiție) a proiectului de 50 de milioane de euro, Ministerul Muncii s-a grăbit în aceeași zi să anunțe selectarea partenerilor privați (capturi site). Surpriza însă avea să apară a doua zi, când aceeași insitutuție retrage anunțurile. Bâlbe pe 50 de milioane de euro.

Anunțurile pentru parteneri privați într-un proiect de 50 de milioane euro al Ministerului Muncii au fost publicate  marți și retrase miercuri, la semnalele venite din piață privind calitatea conținutului documentelor.

Ministerul Muncii s-a grăbit să anunțe el însuși că va obține finanțarea europeană și a anunțat, tot marți, selecția de parteneri privați pentru diferite componente. 

Proiectul ar urma să se numească „Ești activat, poți fi ajutat!” prin care își propune identificarea și înregistrarea a 200.000 de tineri din categoria NEET („not in employment, education or training”) . Cifra reprezintă rezultatul total așteptat prin această linie a Programului așadar Ministerul s-a angajat la un singur proiect imens pe suma totală de 50 milioane euro, pe durata a 48 de luni. 

Extras din documentele Ministerului Muncii care anunță proiectul: 

Grupul țintă: 200.000 tineri NEETs inactivi cu vârsta între 16-24 neînregistrați la SPO, cu accent pe aceia cu nivel scăzut de competențe și care au dificultăți în a se integra social.

Mai mult, printr-un anunț publicat marți, Ministerul a anunțat selecția partenerilor de drept privat care vor contribui la activități. Trei anunțuri au fost publicate, până acum, pentru selecția de parteneri privați, bugetul total alocat acestora fiind de circa 119 milioane lei, adică aproximativ 26 milioane euro

Anunțul pentru partenerul 1 lipsea de pe site, în schimb era anunțată selecția pentru partenerii 2, 3 și 4. 

Anunțul pentru partenerul numărul 2, publicat (și ulterior retras) pe site-ul Ministerului Muncii, arată că acesta se va ocupa cu: „Activitatea 3. Caravana de identificare a tinerilor NEETs, regiunile: Nord-Vest, Vest, Centru și Sud Vest – 48 luni”. 

Bugetul total alocat acestui partener va fi de 51,8 milioane de lei.  

Partenerul nr.3 din proiect (anunț publicat și ulterior retras) ar urma să se ocupe cu Activitatea 2. Dezvoltarea și implementarea unor instrumente inovative pentru identificarea tinerilor NEETs inactivi, recrutarea și înregistrarea lor 48 luni și cu activitatea 3, parțial (vezi detalii mai sus).

Anunțul pentru partenerul nr.4  dorește selectarea unei entități de drept privat pentru campania de comunicare în cadrul proiectului.

Pentru activitățile desfășurate, noul Partener va angaja cheltuieli în suma de 31.695.724,80 lei cu TVA (include și contribuția proprie).

  • Cheltuieli cu personalul implicat in implementarea proiectului 14.789.224,80 lei
  • Cheltuieli cu cazarea, transportul si diurna/masa 791.000 lei
  • Cheltuieli pentru derularea proiectului 2.500.000 lei
  • Cheltuieli pentru inchiriere si leasing necesare derularii activitatilor proiectului 5.502.000 lei
  • Cheltuieli de informare si publicitate 5.700.000
  • - cheltuieli de tip FEDR 343.500 lei - Cheltuieli indirecte 2.070.000 lei

„Contribuția proprie va fi stabilita in conformitate cu prevederile Ghidului conditii generale si specifice, se spune în document”. Potrivit acestui Ghid, contribuția proprie a solicitanților de tip SRL este de 5% iar a celor de tip ONG este de 2%. 

În document se mai arată că bugetul estimat de aplicanți va fi de maxim suma cifrelor de afaceri/suma veniturilor totale pe ultimii 3 ani (n-1, n-2 și n-3) conform situațiilor financiar -contabile (balanță, bilanț contabil).