Valoarea cumpărăturilor online a depășit pragul de 1,8 miliarde de euro în 2016, cu aproape 30% mai mult decât în 2015, când s-au înregistrat 1,4 miliarde de euro, potrivit estimărilor principalilor jucători din comerțul electronic.

Dacă am face o medie, acest lucru ar însemna că românii cheltuiesc aprox. 5 milioane de euro în fiecare zi pentru cumpărături prin Internet, se arată într-o analiză publicată de GPeC (Gala Premilor de eCommerce).

Valoarea de 1,8 miliarde de euro face referire doar la produsele fizice (tangibile) comercializate online și nu la servicii, plăți de facturi la utilități, bilete de avion, bilete la spectacole sau diferite evenimente, rezervări hoteliere, vacanțe și călătorii etc. „Dacă le-am adăuga și pe acestea, valoarea totală a achizițiilor online ar crește considerabil”, adaugă specialiștii în comerț electronic.

Analiza menționează că rata de penetrare a internetului a crescut de la 56% în 2015 la 58% în 2016, având în vedere că sunt circa 11,2 milioane de utilizatori de internet în România. O creștere și mai importantă a fost marcată de utilizarea dispozitivelor mobile de tip smartphone –rata de penetrare a urcat de la 50% în 2015 la 70% anul trecut. Drept urmare, magazinele online importante din România au înregistrat creșteri semnificative ale traficului generat de dispozitivele mobile: peste 50% din vizitele pe site-uri se fac de pe mobil în detrimentul desktop-ului.

Numărul de comenzi online plasate de pe dispozitive mobile a ajuns la 35-40% din totalul comenzilor primite de magazinele online.

Creșterea salariilor, scăderea TVA și, implicit, a prețurilor au contribuit la creșterea consumului în economia românească în 2016. Acest lucru s-a reflectat și în comerțul online. Astfel, un cumpărător online a făcut, în medie, 8,4 achiziții în decursul anului trecut – în creștere față de 2015 când media era de 8,2 dar și față de 2014 când cifra se situa la 8,1 achiziții/an.

Doar de Black Friday (noiembrie 2016) românii au cumpărat produse în valoare de circa 130 de milioane de euro, cu mult peste valoarea de 100 de milioane de euro înregistrată de Black Friday 2015.

În ceea ce privește plățile online prin card, volumul total înregistrat la finalul anului trecut a crescut la aproximativ 745 milioane de euro, cu aproape 45% mai mult decât 514 milioane de euro în anul anterior.

Din punct de vedere al numărului de magazine online, principalii jucători împreună cu GPeC estimează că acesta a rămas asemănător cu cel din 2015, respectiv aproximativ 5.000 de magazine online care sunt suficient de relevante din punct de vedere trafic și comenzi în așa fel încât să poată fi luate în calcul. Totuși, cercetările arată că există peste 20.000 de website-uri pe domeniu .RO care au funcție de „adaugă în coș”, așadar pot fi considerate magazine online – dar traficul mic înregistrat de acestea le face nesemnificative în peisajul e-commerce autohton, se arată în analiza GPeC.

Topul principalelor categorii de produse vândute online în 2016 (exclusiv e-tail) a rămas neschimbat față de 2015, fiind în această ordine: produsele din gama Electro-IT&C (ex.: PC și componente PC, notebooks, tablete, telefoane mobile, electronice și electrocasnice etc.), produsele de tip Fashion & Beauty (îmbrăcăminte, încălțăminte, accesorii, cosmetice, parfumuri, ceasuri etc.), produsele pentru casă și decorațiuni, precum și produsele destinate copiilor (de la jucării până la articole pentru copii de tip: cărucioare, vestimentație, consumabile etc.).

Comparativ cu 2015, valoarea medie a tranzacțiilor a scăzut pe aproape toate categoriile de mai sus cu o singură excepție, respectiv produsele pentru casă și decorațiuni, unde valoarea medie a tranzacției a crescut de peste două ori. 

Chiar dacă românii au cheltuit mai puțin la fiecare cumpărătură, numărul de tranzacții a crescut: „2016 a păstrat tendința de creștere specifică ultimilor ani, aducând un plus de aproximativ 30% industriei de e-commerce autohtone. Cum spuneam și anul trecut, comerțul electronic este printre puținele industrii românești care crește constant și semnificativ de la an la an”, a comentat Andrei Radu, Founder & CEO GPeC.