Bogdan Manolea, co-fondator al programului de certificare a magazinelor online Trusted.ro- cu peste 160 de membri atestati, a explicat intr-un interviu pentru EurActiv.ro care sunt principalele modificari aduse de noua Directiva europeana privind drepturile consumatorilor - cu impact in domeniul e-commerce, care a intrat in vigoare la data de 13 iunie. Acesta a detaliat cum sunt afectati comerciantii in mod concret si ce aduce nou actul normativ pentru clientii magazinelor virtuale. PLUS - INFOGRAFIC: Date estentiale despre piata de e-commerce in Romania, in anul 2013.

Ioana Morovan

Directiva a fost transpusa in Romania prin Ordonanta de urgenta nr. 34/2014

EurActiv.ro: Care sunt principalele trei modificari ale Directivei europene care au impact semnificativ pentru magazinele online?
Bogdan Manolea:
Din punctul nostru de vedere principalele modificari pentru comercianti ar fi legate de dreptul de denuntare unilaterala (redenumit acum in drept de retragere): 

  1. Procedura de retur al produselor este mai detaliata si deci implicit mai clara. Termenul s-a modificat, dar nesemnificativ, de la 10 zile lucratoare la 14 zile calendaristice.

  2. Un avantaj pentru comercianti care nu exista deloc in vechea lege este ca, in cazul returului unui produs, ii da posibilitatea de a nu rambursa diminuarea valorii produselor – noul art 14 (3)

Consumatorul este responsabil doar in ceea ce priveste diminuarea valorii produselor rezultate din manipularea acestora, diferit de ceea ce este necesar pentru determinarea naturii, caracteristicilor si functionarii produselor. Diminuarea valorii produselor nu trebuie sa fie descurajanta pentru consumator in a-si exercita dreptul de retragere.”

  1. O modificare directa este obligatia de a publica formularul tipizat de retragere. (Anexa 1 din OUG)

EurActiv.ro: Noutatile mentionate presupun costuri suplimentare, pentru comercianti?

Bogdan Manolea: Noi nu credem ca nu sunt modificari care sa aiba un impact financiar imediat. La acest moment ar fi necesar doar ca magazinele sau angajatii sai sa parcurga noul act normativ si sa vada in ce masura este nevoie de schimbarea sau adaugarea documentatiei de pe site. Probabil ca in cazul multora dintre ele ar fi necesara doar actualizarea termenului de retragere de la 10 zile lucratoare la 14 zile calendaristice si a termenilor de retragere. Sigur ca pot interveni si alte costuri suplimentare pe parcurs.


EurActiv.ro: Din analiza recenta in randul magazinelor cu care colaborati, in cadrul programului Trusted.ro, s-au conformat comerciantii cu noile prevederi?

Bogdan Manolea: Din jurizarea facuta pentru Gala Premiilor Ecommerce 2014 (in prima parte al lui iulie 2014) in cadrul a aproximativ 100 de magazine online, am observat ca destul de putine au facut modificarile necesare, deci noua Directiva si implicit Ordonanta de Urgenta i-au prins un pic pe nepregatite.

 

EurActiv.ro: Care sunt principalele 3 modificari din perspectiva consumatorilor?

Bogdan Manolea: Din punctul nostru de vedere principalele avantaje pe care le aduce legea pentru consumatori ar fi :

  1. Explicitarea faptului ca un consumator se poate retrage dintr-un contract in orice mod, atita vreme cat este o “declaratie neechivoca”. Noi credem ca acel formular tipizat (obligatoriu de afisat pentru magazine) din Anexa nu aduce o mare plus valoare, in schimb acceptarea oricarui mod de retragere face ilegala orice “proceduri obligatorii de retur” facute de unele site-uri web.

  2. Noua lege clarifica faptul ca un comerciant trebuie sa afiseze “pretul final cu toate taxele incluse” , inclusiv cu cheltuielile de transport si livrare. Acest lucru este extrem de important pentru ca un consumator sa poata calcula exact suma de bani pe care trebuie sa o scoata din buzunar pentru achiztionare unui produs (si sa poata compara cu alti comercianti). Noi recomandam magazinelor ca aceasta informatie sa poata fi calculata de pe pagina de produs.

Art 6 e)

e) pretul total al produselor si serviciilor cu toate taxele incluse sau, in cazul in care pretul nu poate fi calculat dinainte in mod rezonabil data fiind natura produselor sau a serviciilor, modalitatea de calcul al precului si, dupa caz, toate costurile suplimentare de transport, de livrare, taxele postale sau de orice alta natura sau, in cazul in care acestea nu pot fi calculate dinainte in mod rezonabil, mentionarea faptului ca aceste costuri suplimentare ar putea fi suportate de consumator, inclusiv perioada de valabilitate a ofertei sau a preturilor.

La acest punct, inca sunt magazine unde costul livrarii nu poate fi practic calculat (uneori doar pentru anumite localitati) sau care includ costuri suplimentare ulterior, in procesul de comanda.

  1. O alta modificare utila este obligativitatea informarii cu privire la “existenta unei garantii legale privind conformitatea produselor”. Acest lucru este bun in special in cazul in care magazinul foloseste termenul de “garantie” pentru a detalia si alte avantaje ale cumpararii (de ex. Garantia de calitate sau garantie de retur de 365 de zile). Aceste conditii suplimentare pot avea termeni diferiti, dar comerciantul trebuie sa precizeze clar ca acestea nu afecteaza garantia legala de conformitate. (mai multe detalii despre aceasta garantie aici)

EurActiv.ro: Care sunt urmatorii pasi pentru aplicarea actului normativ? Mai poate suferi modificari, si daca da, in ce directie?
Bogdan Manolea:
Fiind vorba de o ordonanta de urgenta (OUG), aceasta este deja depusa la Parlament, care trebuie sa o dezbata si sa adopte o lege de adoptare (sau eventual respingere). Deci, exista posibilitatea de a se face modificari la textul OUG-ului actual. Este greu de stabilit in ce directie pot veni aceste modificari, insa, avand in vedere ca directiva UE privind drepturile consumatorilor stabileste niste reguli minimale – in mod logic nu am putea sa coboram sub cele din directiva. Doar ca politica si logica nu merg intotdeauna mana-n mana...


EurActiv.ro: Care este situatia si care sunt perspectivele pietei de e-commerce din Romania, comparativ cu Uniunea Europeana?

Bogdan Manolea: Piata din Romania, desi este in plina dezvoltare, este inca destul de mica comparativ cu pietele similare din chiar din Ungaria sau Cehia. In acelasi timp trebuie sa corelam cifrele si cu nivelul accesului la Internet al populatiei si cu puterea de cumparare. Cifrele si situatia pentru anul 2013 se pot corela cel mai bine analizand infograficul realizat de Gpec (Gala premiilor e-commerce din Romania), realizat cu date furnizate de mai multe companii care activeaza pe aceasta piata. (n.r. Vezi Infografic de la finalul textului)

EurActiv.ro: Ministrul pentru Societatea Informationala a declarat, in cadrul unui interviu pentru EurActiv ca doreste incurajarea acestui domeniu. Cum credeti ca ar trebui ajutat de catre autoritati?

Bogdan Manolea: Este imbucurator ca se doreste promovarea comertului electronic, dar in acelasi timp nu putem sa nu observam ca acest domeniu s-a dezvoltat tocmai in lipsa unui “interes deosebit” din partea autoritatilor romane. In acelasi timp – daca chiar se doreste asa ceva – autoritatile publice ar trebui intai sa inteleaga domeniul, avantajele si problemele sale.

Bogdan Manolea este co-fondator la Trusted.ro, un program de certificare a magazinelor online care indeplinesc in mod voluntar un set de criterii – in mare parte obligatii legale, dar si elemente de buna practica in e-commerce. Este o initiativa privata multi-participativa, fiind realizata de catre Gala Premiilor Ecommerce, Legi-internet.ro si Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania si care propune si auditieaza un set de bune practici in e-commerce independent de magazinele online. Initiat acum peste 2 ani de zile, are deja ca membri peste 160 de magazine atestate Trusted.ro si care sunt verificate de 2 ori pe an sau daca este inregistratat o plangere cu privire la incalcarea Standardelor Trusted.ro

 Context:

  • La inceputul lunii iunie, cu 5 luni intarziere, Romania a transpus in legislatia nationala Directiva UE privind protectia consumatorilor - importanta pentru comertul online.

  • Ordonanta de Urgenta a fost adoptata miercuri, 4 iunie, cu numai o zi inainte de sosirea in Romania a Comisarului European pentru protectia consumatorilor, Neven Mimica. 

  • Comisarul european pentru protectia consumatorilor, Neven Mimica, a declarat pentru EurActiv.ro ca data 13 iunie este termenul limita pentru implementarea in toate tarile, inclusiv Romania, a noii Directive pentru protectia consumatorilor. Romania si alte 17 state sunt in intarziere. "Dupa acel moment vom analiza daca Ordonanta (n.r. adoptata miercuri, 4 iunie, in Guvern) transpune integral prevederile sau este nevoie de un proces legislativ complet".

  • Ulterior, Agentul guvernamental al Romaniei Razvan Horatiu Radu a declarat, intr-o intalnire online realizata de EurAtiv.ro si HotNews.ro ca "directiva privind protectia consumatorului a fost transpusa integral in Romania. […] Prin urmare, apreciem ca si actiunea de infringement va fi clasata de catre Comisia Europeana, fara a ajunge astfel pe rolul Curtii Europene de Justitie.”

Linkuri:

Cu 5 luni intarziere, Romania adapteaza legislatia la Directiva UE privind protectia consumatorilor - importanta pentru comertul online

VIDEO INTERVIU Comisarul european Neven Mimica: Speram sa nu fim nevoiti sa continuam procedura de infringement pe drepturile consumatorilor

Razvan-Horatiu Radu: CE va clasa actiunea de infringement pe protectia consumatorilor


INFOGRAFIC: PIATA DE COMERT ONLINE DIN ROMANIA, IN 2013: