Doar 11 la sută dintre locuitorii României cu vârste cuprinse între 16 și 74 de ani au făcut o achiziție online în acest an, cea mai redusă proporție de pe cuprinsul Uniunii Europene.

În blocul european, mai mult de jumătate din populație face cumpărături pe Internet, potrivit datelor comunicate vineri de biroul de statistică al UE, Eurostat.

Proporția cumpărătorilor online din UE a crescut constant, ajungând de la 30 procente în 2007 la 53 procente în 2015.

România este de departe țara cu cei mai puțini cumpărători online, raportat la total populație, fiind mult în urma Bulgariei, unde 18 procente dintre locuitori au făcut achiziții de bunuri sau servicii pe internet în acest an, Ciprului și Italiei, cu proporții de 23 la sută și, respectiv, 26 la sută. Cea mai mare pondere a persoanelor care cumpără online este în Marea Britanie (81 procente), Danemarca (79 de procente), Luxemburg (78 procente) și Germania (73 la sută dintre persoanele cu vârste între 16 și 74 de ani).

Cei mai mulți cumpărători online se regăsesc în segmentul de vârstă 25-34 de ani – 70 procente la nivelul UE -, iar cei mai puțini în rândul persoanelor în vârstă de peste 65 de ani – 25 de procente. În România, aproximativ una din cinci persoane cu vârsta între 16 și 34 de ani a făcut achiziții online, dar procentul scade până la 6 la sută în cazul celor în vârstî de peste 65 de ani.

Cele mai populare achiziții în acest an au fost obiectele vestimentare și de sport – 60% dintre cumpărătorii europeni și 67% dintre cei români au accesat astfel de produse -, urmate de vacanțe și locuri de cazare – mai mult de jumătate dintre europeni și 22 la sută dintre români și-au rezervat hotelul pe internet.

Șapte din zece cumpărători nu au avut nicio problemă cu achizițiile făcute online, dar totuși au fost și experiențe negative. Cele mai frecvente dintre acestea au fost durata de livrare, dificultățile tehnice ale website-urilor sau livrarea produselor greșite.

Dintre cei care nu au cumpărat online, trei sferturi au spus că preferă să-și facă cumpărăturile în persoană, iar un sfert sunt îngrijorați de siguranța plăților sau de confidențialitate.