Începând de pe 28 iunie, magazinele online, site-urile web și aplicațiile mobile din România trebuie să devină accesibile pentru persoanele cu dizabilități. Amenzi, reclamații și pierderi de contracte pentru companiile care nu se conformează.

„Obligația de a avea site-uri și aplicații accesibile are un scop clar: eliminarea barierelor digitale pentru cele persoanele cu dizabilități, în România beneficiind de această schimbare peste 800.000 de oameni cu deficiențe de vedere (nevăzători, daltoniști), deficiențe auditive, dificultăți de mobilitate sau neurologice sau tulburări cognitive. Este un pas esențial spre o societate digitală incluzivă. Cei care nu respectă cerințele riscă amenzi între 6.000 și 15.000 de lei, în funcție de gravitatea și durata neconformităților, precum și obligația de a corecta deficiențele într-un termen limitat. Controlul poate fi exercitat de ADR, ANPC și alte autorități de supraveghere competente. Pentru a ajuta firmele românești să adapteze platformele online la noua solicitare UE, WCAG 2.2, am dezvoltat o soluție completă și eficientă prin care un site poate fi ajustat pentru persoanele cu dizabilități. Accesibilitatea web nu este un lux, este noua normalitate”, explică Mirela Pascu, strateg digital și fondatoarea INCLUSIVO.

România, în urmă la accesibilitate digitală

Deși obligația există de ani buni la nivel european, România se află printre ultimele state membre care aplică efectiv legea. Multe instituții publice au site-uri învechite, dificil de navigat și imposibil de utilizat cu un cititor de ecran. Pentru a accelera ritmul de conformare, site-urile web pot verifica gratuit nivelul actual de accesibilitate web accesând pagina https://scanaregratuita.inclusivo.ro/free-scan.

Cine este vizat de directiva UE

Printre entitățile obligate să respecte noile norme se numără:

• Companii care fac comerț electronic (inclusiv platforme care vând servicii online), orice activitate prestată în baza codului CAEN de vânzari prin intermediul internetului;

• Instituțiile bancare și furnizorii de plăți digitale;

• Companiile de telecomunicații;

• Editorii de e-book-uri, aplicații media, oferirea de cursuri online;

• Operatorii de transport;

• Producătorii de hardware și software destinate publicului larg.

Deși firmele foarte mici, cu sub 10 angajați și cifră de afaceri sub 2 milioane de euro, nu sunt obligate să implementeze noile cerințe UE, firmele care vor avea site-uri sau aplicații accesibile pentru persoanele cu dizabilități se pot diferenția pe piață, fiind un avantaj pentru brandul lor. 
În schimb, firmele vizate de directivă, în cazul neconformării, pot primi sancțiuni, pot fi excluse din licitații publice, pot deveni ținta plângerilor oficiale sau pot suferi pierderi reputaționale majore.

Ce înseamnă un site accesibil: tehnologii care trebuie implementate de site-urile web pentru a fi accesibile persoanelor cu dizabilități

Un site sau o aplicație mobilă este considerată accesibilă atunci când poate fi utilizată de persoane cu deficiențe de vedere (nevăzători, daltoniști), deficiențe auditive, dificultăți de mobilitate sau neurologice, tulburări cognitive.

Acest lucru presupune ca pe orice site web imaginile să aibă descrieri text (alt text), navigarea să fie posibilă cu tastatura, video-urile să aibă subtitrări și interfața să fie lizibilă și bine structurată.

Platformele online pot urma două direcții de soluții pentru accesibilizarea prezenței digitale:

1. Accesibilitate din faza zero – pentru companiile care construiesc un brand nou
Această soluție presupune:

•integrarea principiilor de design inclusiv încă din faza de concepere a manualului de brand;

•construirea unei arhitecturi web accesibile încă din faza de wireframe și conținut;

•implementarea tehnică completă conform standardului WCAG 2.1/2.2, cu validări umane și automatizate.

Este ideală pentru start-up-uri, proiecte în reconstrucție digitală sau companii cu focus pe sustenabilitate, etică și conformitate strategică.

2. Soluție rapidă și eficientă cu AI – pentru companiile care au deja site-uri funcționale
INCLUSIVO oferă o opțiune tehnică inteligentă:

•cu doar un snippet de cod adăugat în header-ul site-ului, se activează o soluție asistată de inteligență artificială, care optimizează automat conținutul vizual, structura semantică și navigarea;

•widgetul de accesibilitate apare vizibil pe site, oferind utilizatorilor opțiuni de contrast, font, mărire, navigare cu tastatura etc.;

•conformitatea cu standardele WCAG ajunge astfel la minimum 90%, adică în zona verde de conformitate acceptată la nivel internațional.

Soluția este disponibilă pe bază de abonament lunar, fără a afecta performanțele sau designul existent al site-ului.