Deși rețelele de comunicații au fost folosite mult mai intens anul trecut, numărul incidentelor de securitate a scăzut față de 2019, arată datele Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM).

„În 2020, deși rețelele de comunicații au fost folosite mult mai intens decât în trecut, stabilind noi recorduri statistice, acestea au dovedit și o creștere a nivelului de securitate și reziliență.  Astfel, numărul incidentelor de securitate cu impact semnificativ a scăzut cu aproximativ 28% comparativ cu 2019, aceste incidente având o durată mai mică și afectând un număr mai mic de conexiuni”, a declarat Eduard Lovin, vicepreședinte ANCOM.

Conform notificărilor primite în 2020, șapte furnizori de rețele publice de comunicații electronice sau de servicii de comunicații electronice destinate publicului au înregistrat 575 de incidente cu impact semnificativ asupra securității și integrității rețelelor și serviciilor de comunicații electronice, în scădere cu aproximativ 28% față de 2019. Acestea au afectat, în total, aproximativ 12 de milioane de conexiuni, potrivit ANCOM.

Cele mai multe conexiuni afectate de incidentele semnificative sunt cele de telefonie mobilă și SMS (5,9 milioane de conexiuni afectate), urmate de serviciile de internet mobil (4,6 milioane de conexiuni), retransmisia programelor audiovizuale (peste 550 de mii de conexiuni), cel mai puțin afectate fiind cele de internet fix (aproximativ 451 de mii de conexiuni afectate) și telefonie fixă (aproape 400 de mii de conexiuni).

Comparativ cu ceilalți ani, în 2020 s-a înregistrat o scădere semnificativă a numărului de conexiuni afectate în cazul serviciilor de telefonie fixă și a serviciilor de telefonie mobilă și SMS. De asemenea, comparând cu anul 2019, se poate observa o scădere semnificativă a numărului de conexiuni afectate în cazul tuturor serviciilor de comunicații electronice (spre exemplu: în cazul serviciului de telefonie fixă scăderea a fost cu 67%, iar în cazul serviciului de internet mobil si transmisiuni date mobile, cu 56%). 

Numărul mediu de conexiuni afectate de un incident a fost de 20.582 în 2020, în scădere de la 28.859 în anul precedent.

Durata totală a incidentelor raportate în anul 2020 este de 3.339 ore, durata medie a unui incident fiind de aproximativ 5 ore și 48 minute, similar cu cea înregistrată în 2019 (5 ore și 46 minute). Valoarea duratei totale a incidentelor este în scădere față de cea înregistrată în anul 2019, când durata a fost de 4.573 ore, dat fiind că numărul de incidente a fost mai mic.