Judecătorii constituționali au admis sesizările PNL și USR privind înființarea Comisiei parlamentare de anchetă a activității șefului Serviciului de Protecție și Pază.

UPDATE „Analizând conținutul normativ al hotărârii criticate, Curtea a constatat că prin aceasta a fost înființată o comisie de anchetă care nu are un obiect concret de cercetare, respectiv verificarea necesară clarificării anumitor cauze sau împrejurări în care s-au produs evenimente sau au avut loc acțiuni cu efecte negative, așa cum se prevede în cuprinsul art. 9 din Regulamentul activităților comune ale Camerei Deputaților și Senatului. Întrucât obiectul de verificare al comisiei de anchetă vizează aspecte legate de activitatea curentă a Serviciului de Protecție și Pază, care intră, potrivit legii, în sfera de control a comisiilor pentru apărare, ordine publică și siguranță națională din Parlament, hotărârea astfel adoptată contravine prevederilor art. 64 alin. (4) din Constituție referitoare la comisiile permanente și comisiile de anchetă, sub aspectul competențelor fiecăreia dintre aceste comisii”, se specifică într-un comunicat al CCR.

„Așadar, prin obiectivele fixate, activitatea de control a comisiei de anchetă, înființată prin Hotărârea Parlamentului nr. 11/2018, nu respectă rolul constituțional al comisiilor de anchetă, prevăzut de art. 64 alin. (4) din Constituție, așa cum a fost stabilit și dezvoltat în jurisprudența Curții Constituționale, contravenind și prevederilor art. 147 alin. (4) din Constituție referitoare la caracterul general obligatoriu al deciziilor instanței constituționale", mai spune CCR.

„De asemenea, obiectivul prevăzut la art. 1 lit. j) din Hotărârea Parlamentului nr. 11/2018 excedează cadrului constituțional referitor la comisiile parlamentare de anchetă, întrucât instituie, indirect, o competență de control asupra Ministerului Public în ceea ce privește activitatea de valorificare a datelor și informațiilor transmise prin actele de constatare de către Serviciul de Protecție și Pază, cu încălcarea dispozițiilor art. 64 alin. (4) și art. 132 alin. (1) din Constituție", se mai arată în comunicat.

******** Știrea inițială

Judecătorii au dat dreptate parlamentarilor PNL și USR care au atacat la Curtea Constituțională decizia PSD-ALDE de a înființa o comisie parlamentară de anchetă a activității șefului SPP, Lucian Pahonțu.

Opoziția susține că hotărârea Parlamentului de înființare a acestei comisii de anchetă este neconstituțională, deoarece încalcă principiul legalității prin nerespectarea Legii 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, precum și mai multe dispoziții din Constituție.

Conform sesizării, o comisie de anchetă nu are abilitarea constituțională sau regulamentară să se pronunțe asupra vinovăției sau nevinovăției unei persoane, ci are scopul de a lămuri, de a clarifica împrejurările în care s-au produs evenimente sau au avut loc anumite acțiuni sau întâmplări, precum și stabilirea concluziilor și măsurilor ce se impun. În plus, obiectivele anchetei exced funcției de control parlamentar și intră în sfera de competență a altor autorități constituționale - Consiliul Suprem de Apărare a Țării și președintele României.

Decizia vine împotriva declarațiilor lui Liviu Dragnea, unul dintre principalii susținători ai acestei comisii și care l-a atacat în mai multe rânduri pe Lucian Pahonțu.

Mai mult, imediat după instalare la Palatul Victoria, premierul Viorica Dăncilă a decis să ca membrii guvernului să nu mai beneficieze de serviciile SPP. Decizia ei a venit după criticile adresate de Dragnea lui Pahonțu.

„Cred că trebuie făcută o comisie de anchetă parlamentară. Lucrurile sunt mai grave decât bănuim noi”, a spus Dragnea în în urmă cu aproape două luni.