Procurorii cer Senatului încuviințarea urmăririi penale a fostului vicepremier Gabriel Oprea pe care îl suspectează că ar fi vinovat de moartea polițistului Bogdan Gigină, care făcea parte din coloana sa oficială. Procurorii consideră escorta ilegală

 Procurorii anticorupție vor să îl pună sub acuzare pe Gabriel Oprea, fostul vicepremier al guvernului Ponta, pentru moartea polițistului Bogdan Gigină, cel care deschidea calea coloanei oficiale a demnitarului.

Polițistul, aflat pe o motocicletă, a murit după ce a căzut într-o groapă săpată în mijlocul străzii. Coloana oficială ar fi fost constituită ilegal, la cererea lui Oprea, astfel că senatorul s-ar afla la originea morții polițistului. De altfel, procurorii vor să îl acuze pe Gabriel Oprea de ucidere din culpă și abuz în serviciu.

Accidentul s-a produs pe 20 octombrie 2015, în jurul orei 19. Agentul de politie Bogdan Gigină făcea parte dintr-un dispozitiv de însoțire al ministrului Gabriel Oprea.

„Acest dispozitiv preceda în trafic autoturismul în care se afla ministrul Oprea Gabriel. La momentul producerii accidentului, ministrul Oprea Gabriel se deplasa către locuința sa situată în cartierul Cotroceni”, susține DNA într-un comunicat.

De altfel, EurActiv.ro a scris în exclusivitate, la scurt timp după producerea incidentului, că vicepremierul Gabriel Oprea a folosit coloana oficială pentru a merge acasă.

„Din probele administrate în cauză rezultă indicii rezonabile că, încălcând dispozițiile legale care reglementează însoțirea demnitarilor, ministrul de interne Oprea Gabriel a dispus, pentru sine, să beneficieze de însoțire cu echipaje de poliție rutieră cu titlu permanent, ca aceste echipaje să fie formate atât dintr-un autoturism de poliție rutieră (un agent și un ofițer de poliție rutieră), cât și dintr-o motocicletă a poliției rutiere. Lucrătorii erau permanent la dispoziția ministrului, așteptând-l după fiecare deplasare în imediata apropiere a destinației”, explică DNA.

Procurorii susțin că ministrul Gabriel Oprea realiza în medie aproximativ cinci deplasări zilnice pe parcursul cărora era însoțit de echipaje ale poliției rutiere. Numărul total al acestor misiuni este de aproximativ trei ori mai mare decât cele realizate în aceeași perioadă pentru însoțirea președintelui României și de aproximativ două ori mai mare decât cel corespunzător prim-ministrului, care aveau dreptul să folosească coloane oficiale.

„Fiecare deplasare presupunea redirecționarea și a unui număr semnificativ de agenți de poliție de la posturile unde își desfășoară în mod obișnuit activitatea către traseele pe care se deplasează demnitarul, cu consecința perturbării modului în care se realizează activitatea de supraveghere, îndrumare și control al traficului. De exemplu, în seara de 20 octombrie 2015, când s-a produs accidentul, dispozitivul a fost format din 27 de polițiști aflați în intersecțiile de pe traseu”, detaliază procurorii.

Intersecțiile în care acționau agenții de poliție nu erau alese, conform DNA, în funcție de valorile de trafic, iar manevrele de dirijare nu urmăreau optimizarea circulației, ci reducerea timpului de deplasare a demnitarului.

„În condițiile în care numărul de agenți de poliție care desfășoară la un anumit moment dat activități de dirijare a traficului pe raza întregului municipiu București variază între 60 și 80, asigurarea dispozitivului de siguranță pentru fiecare demnitar presupune că o parte importantă din resursele Brigăzii de Poliție Rutieră este alocată exclusiv activității de însoțire, cu afectarea celorlalte responsabilități”.

Procurorii mai spun că ministrul Gabriel Oprea a profitat de autoritatea pe care funcția de ministru de Interne i-o conferea asupra funcționarilor publici din cadrul acestui minister și a determinat atât însoțirea sa permanentă cu echipaje ale poliției rutiere, cât și modalitatea de formare a acestor echipaje, respectiv folosirea unei motociclete a poliției rutiere pentru a facilita deplasarea cu viteză a coloanei oficiale astfel formate.

Procurorii spun că „Gabriel Oprea este cel care a determinat, prin încălcarea dispozițiilor legale , prezența victimei Gigină Bogdan-Cosmin ca motociclist într-o coloană oficială, împrejurare în care acesta a decedat.În ceea ce privește cauza accidentului de circulație constând în viteza de deplasare (84 de km/h) și neadaptarea acesteia la condițiile meteorologice. Din probele administrate pe parcursul urmăririi penale rezultă indicii rezonabile că această cauză a fost determinată de către ministrul de interne Oprea Gabriel”.

Și viteza de deplasare era stabilită de către ministrul de interne prin comunicarea destinației și a momentului precis la care aceasta trebuia să ajungă la destinație, mai spun procurorii.

„De altfel, acesta era singurul în măsură să solicite mărirea vitezei de deplasare dincolo de depășirea limitei de siguranță. Din probele administrate rezultă că necesitatea deplasării cu viteze superioare impuse de ministrul de interne a determinat o modalitate de lucru. În acest sens, motociclistul care deschidea coloana oficială trebuia să ajungă în intersecții înainte de restul coloanei, să se asigure că traficul este oprit (dacă este cazul să dirijeze traficul rutier pentru a facilita trecerea coloanei), după care – în momentul apropierii restului coloanei – să se deplaseze cu viteză sporită către următoarea intersecție pentru a repeta acest proces”, detaliază procurorii anticorupție.

DNA susține că „există indicii rezonabile în sensul că ministrul de interne Oprea Gabriel este cel care a impus, folosindu-se de ascendentul pe care demnitatea deținută i-l conferea și cu încălcarea dispozițiilor legale care reglementează deplasarea coloanei oficiale care îl însoțea, ca deplasarea să se facă cu viteză foarte ridicată, cauză care a contribuit la producerea accidentului rutier care a dus la decesul victimei Gigină Bogdan-Cosmin”.