Trimiterea în Parlament a celor trei proiecte ale legilor justiției în forma actuală riscă să deschidă o cutie a Pandorei, fiind greu de anticipat care va fi rezultatul și durata procesului legislativ, consideră Expert Forum.

Expert Forum mai spune că sunt aproximativ 550 de articole incluse în cele trei proiecte de acte normative, fiecare făcând obiectul dezbaterilor parlamentare și putând fi eventual modificat.

"După publicarea de către Ministerul Justiției a proiectelor de lege în martie 2021, a devenit evident din luările de poziție publice că propunerile anunțate nu sunt momentan agreate de toate cele trei partide politice din coaliția de guvernare, fiind criticată publicarea proiectelor fără consultarea prealabilă și fără negocierea lor în coaliție", transmite EF printr-un comunicat de presă.

Expert Forum mai notează că, din păcate, aceste reacții vin după un alt episod nefericit în care coaliția de guvernare a acționat disociat în legătura cu proiectul de lege de desființare a Secției Speciale. 

"Deși desființarea Secției Speciale este un obiectiv asumat de către coaliția de guvernare prin Planul de guvernare, propunerea Ministerului Justiției a fost amendată chiar de partenerii de coaliție. UDMR a introdus un amendament care va oferi magistraților o protecție suplimentară la trimiterea în judecată – practic niciun judecător și niciun procuror nu va putea fi trimis în judecată fără acordul Secției competente din Consiliul Superior al Magistraturii. Mai mult, aceiași parteneri de coaliție au introdus recent un amendament suplimentar prin care dosarele Secției Speciale nu revin la unitățile de parchet în funcție de obiectul dosarului, ci vor fi transmise la Secția de urmărire penală și criminalistică din cadrul parchetului General unde vor fi transferați toți procurorii Secției Speciale", se mai arată în comunicat.

Think tank mai precizează că aceste evenimente recente arată că redeschiderea integrală a legilor justiției este o aventură periculoasă și că este foarte probabil să asistăm la o cavalcadă a amendamentelor nocive introduse cu privire la instituții și concepte care astăzi sunt foarte bine reglementate.

"În încercarea de a obține perfecțiunea legislativă, s-ar putea să pierdem și lucrurile bune aflate în legislația în vigoare astăzi. Proiectul de lege privind desființarea Secției Speciale este un exemplu dureros în acest sens", potrivit comunicatului.

În opinia Expert Forum, calea de urmat trebuie să fie una pragmatică, axată pe rezolvarea problemelor restante privind sistemul judiciar românesc. Deciziile CEDO, deciziile CCR precum și recomandările Comisiei de la Veneția și ale Comisiei Europene servesc ca bază solidă pentru elaborarea de proiecte distincte pe aspectele care trebuie corectate:

reglementarea unor mecanisme de contestare în instanță a cererilor de revocare pentru procurorii șefi, reglementarea mecanismelor de revocare a membrilor CSM, reglementarea mai solidă a Inspecției Judiciare și a mecanismelor de răspundere materială și disciplinară.
Aceste proiecte individuale pot fi promovate de sine-stătător în Parlament, avantajul fiindcă discuția ar fi axată pe acestea, iar nu pe toate articolele din legile justiției, inclusiv cele privind aspectele care nu au fost niciodată criticate. Aceasta este calea de urmat care, dacă va fi implementată cu succes și se va bucura de susținere politică solidă, va putea deschide calea pentru ridicarea MCV.

Dincolo de considerentele legate de oportunitatea deschiderii dezbaterii pe legile justiției în ansamblul lor expuse mai sus, Expert Forum consideră că unele din soluțiile legislative propuse sunt fie problematice, fie insuficient explicate, fie nu transpun corect deciziile Curții Constituționale, fie ar genera dificultăți în practică.

"Trebuie spus de la bun început că analiza comparativă a textelor propuse prin raportare la prevederile în vigoare în prezent este dificilă deoarece lipsește un tabel comparativ, iar în unele cazuri a fost schimbată ordinea și logica internă a textelor", conchide Expert Forum.