Fostul ministru de Interne și fost vicepremier este acuzat de ucidere din culpă. Alături de el a fost trimis în judecată și firma care efectua lucrările ce au dus la moartea motociclistului de la rutieră, dar și administratorul acesteia.

Procurorii DNA au finalizat dosarul lui Gabriel Oprea și l-au trimis în judecată în cazul morții lui Bogdan Gigină, polițistul de la Rutieră care făcea parte din coloana oficială a ministrului de Interne.

În seara de 20 octombrie 2015, agentul de politie Gigină Bogdan-Cosmin, în vârstă de 28 de ani, a fost implicat într-un accident de circulație pe o stradă din municipiul București, în urma căruia a suferit o hemoragie cranio-cerebrală, consecință a unui traumatism cranio-cerebral și facial cu fractură craniană, leziuni care au cauzat decesul.

La momentul producerii accidentului, victima Gigină Bogdan-Cosmin făcea parte dintr-un dispozitiv de însoțire a ministrului Oprea Gabriel, care preceda în trafic autoturismul în care se afla ministrul. La momentul producerii accidentului, ministrul Oprea Gabriel se deplasa către locuința sa, precizează procurorii.

Conform DNA, „accidentul rutier care a determinat decesul polițistului rutier Gigină Bogdan-Cosmin s-a produs ca urmare a nerespectării, de către inculpații Oprea Gabriel (la acea dată ministru al afacerilor interne), Mazilu Petre (administrator și unic asociat al General MPM Impex SRL) și General MPM Impex SRL, a dispozițiilor legale și a măsurilor de prevedere pentru exercitarea unor activități (activitatea de însoțire a ministrului de către polițiști rutieri în cazul celui dintâi, respectiv activitatea de realizare a unor lucrări în carosabil în cazul celor din urmă)”.

Concret, descriu procurorii, începând cu preluarea, la începutul anului 2014, a funcției de ministru al afacerilor interne, inculpatul Oprea Gabriel a dispus - cu încălcarea dispozițiilor legale privind însoțirea demnitarilor de către poliția rutieră - însoțirea sa permanentă de către un dispozitiv de poliție rutieră, iar din luna iunie 2015 a dispus ca din acest dispozitiv să facă parte și un polițist rutier motociclist.

„În acest mod, ministrul de interne de la acea dată Oprea Gabriel și-a conferit, în mod discreționar, „drepturi” neprevăzute de cadrul legal, „drepturi” a căror exercitare a presupus punerea unor polițiști rutieri în situații de risc sporit, și totodată a impus ca deplasarea echipajelor de poliție rutieră să se facă în regim de viteză sporită. Pe cale de consecință, inculpatul Oprea Gabriel a pus polițiștii rutieri care au executat această activitate de însoțire într-o situație permanentă de risc sporit, obligându-i să participe la o activitate cu un potențial ridicat de producere de evenimente rutiere”, se arată într-un comunicat al DNA.

Groapa fatală, nesemnalizată corespunzător 

Referitor Petre Mazilu și firma acestuia, a rezultat dion ancheta procurorilor că aceștia, cu încălcarea dispozițiilor legale privind executarea semnalizării rutiere, „nu au luat măsuri pentru instruirea angajaților cu privire la modalitatea corectă de realizare a semnalizării rutiere aferente lucrărilor executate partea carosabilă și au pus la dispoziția angajaților semne rutiere realizate artizanal, neconforme standardelor de siguranță, faptă care a avut ca urmare realizarea total necorespunzătoarea a semnalizării rutiere aferente unei lucrări executate pe strada Știrbei Vodă din București, în zona în care s-a produs accidentul”.

DNA mai spune că Gabriel Oprea, Petre Mazilu și General MPM Impex SRL au prevăzut posibilitatea producerii unui accident rutier letal, însă au socotit fără temei că un astfel de rezultat nu se va produce.

„Concret, în cauză s-au analizat următoarele aspecte relevante:

 

  • la momentul producerii accidentului victima Gigină Bogdan-Cosmin făcea parte dintr-un dispozitiv de însoțire a ministrului de interne Oprea Gabriel, 
  • în momentul imediat anterior producerii accidentului victima circula cu o viteză de 84 km/h, în condiții de vizibilitate redusă determinate de întuneric și ploaie, 
  • dinamica producerii accidentului și lipsa unor manevre de frânare determină concluzia că victima nu a văzut obstacolele de pe carosabil (amenajările rutiere temporare) înainte de a intra în contact cu primul dintre acestea, mai spun procurorii.

Procurorii spun că au avut de verificat trei puncte importante în anchetă:

„1. prezența victimei ca motociclist într-o coloană oficială;

2. viteza de deplasare și neadaptarea acesteia la condițiile meteorologice;

3. modalitatea deficitară de semnalizate a obstacolelor existente pe carosabil.

Cu privire la primele două cauze, respectiv prezența victimei ca motociclist într-o coloană oficială, viteza de deplasare și neadaptarea acesteia la condițiile meteorologice, a rezultat că aceste activități au fost determinate și că îi sunt imputabile inculpatului Oprea Gabriel”.

Procurorii spun că fostul ministru de interne Oprea Gabriel este cel care a impus, „folosindu-se de ascendentul conferit de funcția sa și conferindu-și în mod discreționar drepturi neprevăzute de cadrul legal ce reglementează însoțirea demnitarilor, ca deplasarea să se facă cu viteză foarte ridicată, cauză care a contribuit la producerea accidentului rutier care a dus la decesul victimei Gigină Bogdan-Cosmin”.

Procurorii au pus sechestru asigurator pe bunurilor imobile aflate în posesia ori proprietatea lui Gabriel Oprea, Petre Mazilu și a firmei administrată de acesta

Cum a scăpat Oprea de acuzația de abuz în serviciu

Fostul ministru de Interne a fost cercetat și pentru abuz în serviciu în acest dosar. Salvarea a venit de la Curtea Constituțională, care a decis că abuzul în serviciu este faptă penală doar dacă se încalcă o lege ori ordonanță a guvernului, nu și încălcarea unor alte acte normative, cum sunt hotărârile Guvernului.

Această decizie l-a scăpat și pe procurorul general al României la acea vreme, Tiberiu Nițu, acuzat de complicitate la abuz în serviciu.