Tribunalul București a amânat pentru 27 februarie, pronunțarea sentinței în dosarul în care fostul ministru de Interne, Gabriel Oprea, este acuzat de ucidere din culpă, relatează Agerpres.

Este vorba despre dosarul legat de accidentul rutier din anul 2015, care a dus la decesul polițistului Bogdan Gigină.

Gabriel Oprea a fost trimis în judecată de DNA, în mai 2018, la Înalta Curte de Casație și Justiție, însă dosarul acestuia s-a plimbat pe la mai multe instanțe din motive de procedură, la Judecătoria Sectorului 1 și apoi Tribunalul București.

"În seara de 20 octombrie 2015, agentul de poliție Gigină Bogdan-Cosmin, în vârstă de 28 de ani, a fost implicat într-un accident de circulație pe o stradă din municipiul București, în urma căruia a suferit o hemoragie cranio-cerebrală, consecință a unui traumatism cranio-cerebral și facial cu fractură craniană, leziuni care au cauzat decesul. La momentul producerii accidentului, victima Gigină Bogdan-Cosmin făcea parte dintr-un dispozitiv de însoțire a ministrului Oprea Gabriel, care preceda în trafic autoturismul în care se afla ministrul. La momentul producerii accidentului, ministrul Oprea Gabriel se deplasa către locuința sa", susține DNA.

Conform DNA, accidentul rutier care a determinat decesul polițistului Gigină s-a produs ca urmare a nerespectării de către Gabriel Oprea, Petre Mazilu și General MPM Impex SRL a dispozițiilor legale și a măsurilor de prevedere pentru exercitarea unor activități - activitatea de însoțire a ministrului de către polițiști rutieri în cazul lui Oprea, respectiv activitatea de realizare a unor lucrări în carosabil în cazul firmei și administratorului acesteia.

"Concret, începând cu preluarea, la începutul anului 2014, a funcției de ministru al Afacerilor Interne, inculpatul Oprea Gabriel a dispus - cu încălcarea dispozițiilor legale privind însoțirea demnitarilor de către Poliția Rutieră - însoțirea sa permanentă de către un dispozitiv de Poliție Rutieră, iar din luna iunie 2015 a dispus ca din acest dispozitiv să facă parte și un polițist rutier motociclist. În acest mod, ministrul de Interne de la acea dată, Oprea Gabriel, și-a conferit, în mod discreționar, 'drepturi' neprevăzute de cadrul legal, 'drepturi' a căror exercitare a presupus punerea unor polițiști rutieri în situații de risc sporit și totodată a impus ca deplasarea echipajelor de Poliție Rutieră să se facă în regim de viteză sporită", spuneau procurorii.

În opinia procurorilor, Gabriel Oprea i-a pus pe polițiștii rutieri care au executat această acțiune de însoțire într-o situație permanentă de risc sporit, obligându-i să participe la o activitate ce avea un potențial ridicat de producere a unor evenimente rutiere.

"Referitor la inculpații Mazilu Petre și General MPM Impex SRL, a rezultat că aceștia, cu încălcarea dispozițiilor legale privind executarea semnalizării rutiere, nu au luat măsuri pentru instruirea angajaților cu privire la modalitatea corectă de realizare a semnalizării rutiere aferente lucrărilor executate pe partea carosabilă și au pus la dispoziția angajaților semne rutiere realizate artizanal, neconforme standardelor de siguranță, faptă care a avut ca urmare realizarea total necorespunzătoare a semnalizării rutiere aferente unei lucrări executate pe strada Știrbei Vodă din București, în zona în care s-a produs accidentul", mai susțineau procurorii.

Din probele administrate a rezultat că cei trei inculpați au prevăzut posibilitatea producerii unui accident rutier letal, însă au apreciat, fără temei, că un astfel de rezultat nu se va produce. Anchetatorii au luat în calcul faptul că, la momentul producerii accidentului, victima făcea parte dintr-un dispozitiv de însoțire a ministrului de Interne, circula cu o viteză de 84 km/h în condiții de vizibilitate redusă determinate de întuneric și ploaie, iar dinamica producerii accidentului și lipsa unor manevre de frânare conduc la concluzia că polițistul nu a văzut obstacolele de pe carosabil.

"Față de aceste elemente de fapt s-a verificat caracterul ilicit și culpabil al următoarelor acțiuni care au dus la decesul victimei: prezența victimei ca motociclist într-o coloană oficială; viteza de deplasare și neadaptarea acesteia la condițiile meteorologice; modalitatea deficitară de semnalizate a obstacolelor existente pe carosabil. Cu privire la primele două cauze - prezența victimei ca motociclist într-o coloană oficială, viteza de deplasare și neadaptarea acesteia la condițiile meteorologice - a rezultat că aceste activități au fost determinate și că îi sunt imputabile inculpatului Oprea Gabriel", explica DNA.

Potrivit procurorilor, Gabriel Oprea este cel care a impus, folosindu-se de ascendentul funcției sale și conferindu-și în mod discreționar drepturi neprevăzute de cadrul legal ce reglementează însoțirea demnitarilor, ca deplasarea să se facă cu viteză foarte ridicată, ceea ce a contribuit la producerea accidentului rutier care a dus la decesul victimei.

"Cu privire la cea de a treia cauză a accidentului rutier, respectiv modalitatea deficitară de semnalizare a obstacolelor existente pe carosabil, a rezultat că această cauză a accidentului este imputabilă societății comerciale General MPM Impex SRL (care executa pe suprafața carosabilă o lucrare la instalația subterană de gaze naturale) și lui Mazilu Petre, administratorul societății comerciale. A rezultat că semnele de circulație nu erau reflectorizante și că erau amplasate la aproximativ 11,5 metri înainte de zona lucrărilor. Potrivit prevederilor legale, semnele de circulație trebuiau să fie reflectorizante. Obligația de a asigura și folosi semnalizare reflectorizantă și de a o amplasa potrivit prevederilor normative în materie revine administratorului firmei General MPM Impex SRL Mazilu Petre", preciza DNA.