Grupul olandez Damen a dat România în judecată la o curte internațională de arbitraj, cerând rezilierea acordului de asociere încheiat în 2018.

Prin acel acord, statul român a devenit acționar majoritar (51%) al companiei Damen Shipyards Mangalia SA, ce operează șantierul naval omonim de la malul Mării Negre, iar Damen a rămas cu 49% din capital și a preluat controlul managementului operațional al societății, scrie Profit.ro.

Olandezii au cerut și despăgubiri, relevă date analizate de Profit.ro. "Damen Group nu are nicio informație de comunicat în acest moment”, a transmis compania olandeză. 

Damen a cerut anterior despăgubiri de jumătate de miliard de euro, după cum a relatat Profit.ro.

Pârâtă este compania românească de stat Șantierul Naval 2 Mai SA, controlată de Ministerul Economiei, care deține 51% din Damen Shipyards Mangalia.

Angajații șantierului Damen de la Mangalia au transmis luna trecută o scrisoare deschisă Guvernului, prin care lansau un semnal de alarmă că, în lipsa unor măsuri concrete, există riscul ″iminent″ de întrerupere temporară a activității pentru cei mai mulți dintre ei.

Ei afirmau că șantierul se confruntă cu o scădere drastică a volumului de muncă, adăugând că rezultatele financiare negative și datoriile ″colosale″ către creditori, în principal către grupul Damen, amplifică riscul de insolvență.

″În situația materializării riscului legat de pierderea litigiului (arbitral, intentat de olandezi – n.r.), s-ar putea antrena ieșiri semnificative de numerar și ar fi afectat principiul continuității activității. Societatea (Șantierul Naval 2 Mai SA – n.r.) nu a asigurat respectarea principiului prudenței prevăzut de OMFP nr. 1802/2014, prin faptul că nu a efectuat o analiză a impactului și nu a înregistrat în evidența contabilă un provizion pentru litigiul menționat″, se arată într-un document oficial.

Potrivit sursei citate, statutul companiei mixte Damen Shipyards Mangalia prevede că acționarul străin, Damen Holding BV, ″își asumă că va exercita controlul său managerial și operațional așa încât să determine societatea să realizeze profit operațional în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai târziu de sfârșitul anului financiar 2024″, iar ″acționarul român va susține, în limitele calității sale de acționar (fără atribuții manageriale și operaționale) eforturile acționarului străin în acest sens″.

În document se mai notează că, în prezent, valoarea deținerii majoritare a Șantierului Naval 2 Mai SA la Damen Shipyards Mangalia SA este trecută în contabilitate la suma de 15,6 milioane lei, însă dat fiind că societatea mixtă a înregistrat capitaluri proprii negative care nu pot fi acoperite din profituri viitoare într-un interval de timp ″rezonabil″, compania românească de stat va trebui să-și reevalueze participația și să recunoască o ajustare pentru pierdere de valoare în cursul acestui an.

Damen a emis notificare de reziliere a acordului din 2018, către Șantierul Naval 2 Mai SA, încă din august anul trecut, cerând și despăgubiri de jumătate de miliard de euro, după cum a relatat Profit.ro în exclusivitate. Acordul de asociere prevede acordarea de despăgubiri dacă înțelegerea ia sfârșit din culpa uneia dintre părți.

Motivul de reziliere invocat în august anul trecut de olandezi a fost acela că, printr-o lege adoptată de Parlament la finalul lunii iunie 2023, companiile aflate în situația specială a Damen Shipyards Mangalia, cu acționar majoritar de stat, dar cu control operațional privat, nu mai sunt exceptate de la legislația locală a guvernanței corporative a întreprinderilor publice.

Excepția, introdusă în 2018 tocmai pentru a face posibil aranjamentul cu Damen de la Mangalia, stipula că nu li se aplică legislația guvernanței corporative a companiilor de stat acelor societăți unde ″(...) acționarul privat nu mai deține participația majoritară și deține capacitatea financiară și tehnică necesară dezvoltării obiectului de activitate al operatorului, caz în care i se poate încredința conducerea executivă a societății, controlul managerial și/sau operațional al acestuia, în condiții de eficiență economică, cu asigurarea de know-how, a portofoliului de clienți și a forței de muncă″.

+++

Premierul Marcel Ciolacu a transmis miercuri că a primit informarea din partea ministrului Economiei privind procesul intentat de compania olandeză Damen.

"Am avut o informare în ședința de Guvern (de marți - n.r.). Nu este prima informare pe care a făcut-o ministru Economiei, nu intru în detaliile nici juridice, nici tehnice. Cred în continuare că statul român, compania Damen trebuie să se așeze la masă și să găsim cele mai bune soluții. Îmi doresc ca parte din înzestrarea Armatei Române să se facă în fabricile din România, iar potențialul șantierului naval coordonat de Damen este una dintre opțiuni", a spus premierul.