Două organizații ale judecătorilor critică dur decizia Senatului de a-l feri pe fostul vicepremier Gabriel Oprea de urmărirea penală în dosarul morții polițistului Gigină. Una dintre acestea condamnă însă și răspunsul DNA, acuzând antepronunțarea.

Asociația Forumul Judecătorilor din România (AFJR) a comunicat public, miercuri, că a luat act de votul prin care Senatul României a respins solicitarea DNA de începere a urmăririi penale față de fostul viceprim-ministru Gabriel Oprea în dosarul morții polițistului Bogdan Gigină, vot pe care îl aștepta să fie unul pozitiv.

„Cererea de urmărire penală nu viza declarații politice și nu avea nicio legătură directă cu activitatea politică a vicepremierului, motiv pentru care votul Senatului, într-o societate democratică, era de așteptat a fi unul pozitiv. Asociația Forumul Judecătorilor din România reamintește că exclusiv justiția este aceea care se poate pronunța asupra răspunderii penale, nicio imixtiune, într-o democrație reală, nefiind dezirabilă”, scriu reprezentanții AFJR.

Judecătorii amintesc că imunitatea este o instituție constituțională de protecție a mandatului de senator sau de deputat, pe când, în privința mandatului de membru al Guvernului, Constituția nu a instituit imunitatea, ci o altă măsură de protecție, și anume condiționarea dreptului de a cere urmărirea lui penală pentru fapte săvârșite în exercițiul funcției.

„Autoritățile prevăzute la art. 109 alin. (2) din Constituție (cele două Camere ale Parlamentului și, respectiv, președintele, n.r.) nu au dreptul (...) să facă cercetări proprii sau să încredințeze unor structuri extrajudiciare verificarea faptelor penale cu care sunt sesizate de Ministerul Public, în vederea emiterii avizului pentru începerea urmăririi penale. Asemenea cercetări au caracterul de acte de urmărire penală și sunt cu totul străine statutului juridic constituțional, rolului și funcțiilor autorităților publice menționate, cu atât mai mult cu cât deciziile luate de camerele Parlamentului în situații similare, nu sunt niciodată motivate”, afirmă reprezentanții AFJR.

Ei amintesc de rapoartele Comisiei Europene care au arătat constant că lupta anticorupție depinde de voința politică și au criticat direct și punctual Parlamentul pentru blocarea urmăririi penale în cazuri-cheie în care sunt implicați foști miniștri.

„Încă o dată, clasa politică din România, prin votul negativ dat în privința solicitării de încuviințare a începerii urmăririi penale, a dat dovadă că semnalele Comisiei Europene, dar și îngrijorările din ce în ce mai insistente ale reprezentanților statelor membre ale Uniunii Europene cu privire la lupta anticorupție, nu înseamnă mai nimic în raport cu protejarea individuală și de grup a unora dintre cei care azi compun clasa politică privilegiată”, acuză AFJR.

Poziția lor este împărtășită, până la un punct, și de Uniunea Națională a Judecătorilor din România, organizație care a criticat și ea votul din Senat dar, în egală măsură, a fost nemulțumită și de reacția Direcției Naționale Anticorupție la decizia Senatului.

„Uniunea Națională a Judecătorilor din România condamnă modul în care Senatul și DNA au ales să acționeze și să comunice în cazul cererii de începere a urmării penale față de senatorul Gabriel Oprea pentru uciderea din culpă a polițistului Bogdan Gigină, conducând la impresia că justiția se înfăptuiește fie de parlamentari, fie de procurori, și nu de către judecatori”, se arată în comunicatul UNJR.

Judecătorii critică Senatul pentru că a ales să justifice votul prin care a respins cererea de urmărire penală față de Oprea pe motiv ca „dosarul este subțire” și le reamintește senatorilor că votul dat asupra cererii de urmărire penală nu echivalează cu o sentință, parlamentarii neputându-se substitui judecătorilor.

„Parlamentul României, ca putere legiuitoare, nu poate acționa ca un organism judiciar care, făcând o analiză prealabilă a probelor administrate în cauză, să blocheze practic continuarea anchetei pe motiv că acestea sunt insuficiente. Imunitatea parlamentară este o garanție juridică a exercitării nestânjenite de către deputați și senatori a activității lor, iar în cazul miniștrilor a exercitării funcției lor executive”, amintesc membrii UNJR.

Aceștia însă critică, aproape cu aceeași intensitate, și faptul că, în urma votului Senatului din 19 septembrie, DNA a dat un comunicat de presă în care a afirmat că votul în cazul Oprea „are drept consecință blocarea anchetei penale cu privire la infracțiunea de ucidere din culpă și îi plasează pe procurorii Direcției Naționale Anticorupție în imposibilitatea stabilirii răspunderii penale a fostului ministru de interne pentru moartea polițistului Bogdan Gigină”.

În opinia UNJR, acest mesaj echivalează cu o formă de antepronunțare.

„UNJR dezavuează modul în care DNA a comunicat public pe acest caz, vulnerabilizând ancheta penală, care ar trebui făcuta cu foarte mare profesionalism, respectând cu strictețe prevederile din Cod, cu atât mai mult cu cât e vorba de acuzații privind uciderea din culpă a unei persoane. Prin comunicatul din data de 20 septembrie 2016 DNA a amplificat emotia generala dupa votul din Senat, afirmand ca acel vot "ii plaseaza pe procurorii Directiei Nationale Anticoruptie in imposibilitatea stabilirii raspunderii penale a fostului ministru de interne pentru moartea politistului Bogdan Gigina”. Aceasta afirmatie este o antepronuntare cu privire la o ancheta penala ce inca nu a inceput, ceea ce vulnerabilizeaza intreaga actiune a DNA, transformandu-i pe procurori in judecatori si creand premizele contestarii actiunii procurorilor anticoruptie”, comentează UNJR.

Mai mult, judecătorii din UNJR acuză procurorii DNA de superficialitate în anchetă.

„Este absolut inadmisibil ca o anchetă penală soldată cu moartea unei persoane să fie tratată cu superficialitate și lipsă de profesionalism de instituții fundamentale ale statului, în timp ce familia polițistului Bogdan Gigina și cetățenii solicită disperat și public să se facă dreptate”, mai scrie în comunicatul UNJR.