Parchetul general își menține îngrijorarea față de propunerile lui Toader
După publicarea proiectelor de lege privind justiția, Parchetul general remarcă o serie de modificări agreate de procurori, dar continuă să-și mențină îngrijorarea față de propunerile care ...
- preluarea într-o formă diferită de cea actuală a dispozițiilor constituționale referitoare la Ministerul Public, astfel încât prin modificarea propusă se realizează o extindere a autorității ministrului Justiției în ceea ce privește rolul și atribuțiile Ministerului Public, în timp ce în actuala reglementare ministrul Justiției își exercită autoritatea numai cu privire la statutul procurorilor (art.132 Constituția României);
- trecerea Inspecției Judiciare de la Consiliul Superior al Magistraturii la Ministerul Justiției, care ar asigura un control efectiv și direct al activității magistraților de către ministrul Justiției;
- numirea în funcțiile de conducere ale Ministerului Public, care conform textului de lege propus a fost extinsă la toate funcțiile de conducere din Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Direcția Națională Anticorupție și Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism (până la nivel de șef de birou inclusiv), la propunerea ministrului Justiției, persoană numită politic, cu posibilitatea Consiliului Superior al Magistraturii de a refuza o singură dată propunerea.
Parchetul reamintește că, pentru protejarea independenței justiției, Raportul MCV din 28 ianuarie 2015 recomandă o soluție similară numirii în funcții la conducerea Înaltei Curți de Casație și Justiție, respectiv selecția candidaților la Consiliul Superior al Magistraturii, avizul ministrului Justiției și numirea de către Președintele României (propunere CSM).
- deposedarea Procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție de atribuțiile managementului operativ privind delegarea promptă procurorilor pe funcții de execuție sau de conducere în cadrul Ministerului Public (fără a preciza cine propune Secției de procurori din CSM delegarea). Aceasta în condițiile în care Procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție are un proiect managerial aprobat de Consiliul Superior al Magistraturii, cu obiective clar asumate, fără a avea însă posibilitatea de a-și crea echipa, așa cum se recomandă în raportul MCV din 28 ianuarie 2015.
- înființarea în cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție a unei direcții specializate în efectuarea urmăririi penale pentru infracțiuni săvârșite de procurori și judecători, cumulând din competențele parchetelor curților de apel cu cele din secțiile și structurile specializate ale Ministerului Public (lăsând impresia contrar realităților statistice că fenomenul infracționalității în corpul magistraților ar fi atât de ridicat încât ar impune crearea unei direcții dedicate acestui corp profesional).
- impunerea condiției vârstei de 30 de ani pentru candidații la INM ar conduce la o limitare a accesului unei categorii de absolvenți ai facultăților de drept și totodată, la un blocaj major de ocupare a funcțiilor vacante din Ministerul Public, în condițiile în care în prezent există un deficit de peste 500 de procurori reprezentând cca. 18% din numărul total de posturi.
Parchetul apreciază că păstrarea actualei forme de accedere la INM ar putea înlătura criticile din actualul proiect de act normativ, printr-o altă modalitate de organizare a activității judiciare (lipsa de experiență a tinerilor magistrați fiind suplinită prin crearea unor complete colegiale, iar în ceea ce privește procurorii prin chiar modul de organizare și de lucru al parchetelor).
Parchetul general precizează că, după o analiză detaliată a Proiectului de modificare a legilor justiției și a colectării tuturor punctelor de vedere transmise de procurorii de la unitățile de parchet din țară, va prezenta pe larg concluziile desprinse.
Avizul CSM, la sfârșitul lunii septembrie
Biroul de Informare Publică și Relații cu Mass-Media a CSM a anunțat că proiectele de lege transmise de Ministerul Justiției în vederea avizării au sosit joi.
Avizul va fi dat în ultima săptămână a lunii septembrie.
Până atunci, CSM se va consulta cu Înalta Curte de Casație și Justiție, cu Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, cu celelalte instanțe judecătorești și parchetele de pe lângă acestea, cu Institutul Național al Magistraturii, cu Școala Națională de Grefieri, cu Inspecția Judiciară, precum și cu asociațiile profesionale ale judecătorilor și procurorilor, care sunt invitate să transmită Consiliului Superior al Magistraturii propunerile și observațiile pe marginea acestui proiect de lege până pe 13 septembrie.
Propunerile formulate de aceste instituții vor fi apoi centralizate și analizate de către Direcția Legislație, Documentare și Contencios din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii până pe 20 septembrie 2017.
Comentarii