Raport GRECO: Prea multe OUG, prea puține condamnări, transparența legislativă lipsește
Folosirea frecventă de către Guvern a ordonanțelor de urgență pentru a legifera în cazuri excepționale este o problemă serioasă pe care autoritățile ar trebui să o abordeze cu prioritate e doar una dintre concluziile ultimului raport GRECO.
România a dezvoltat un cadru instituțional și legal pentru a promova integritatea și pentru a preveni corupția în funcțiile executive de conducere și în instituțiile de aplicare a legii. Cu toate acestea, sunt încă necesare îmbunătățiri în mai multe domenii, potrivit unui raport publicat joi de Grupul de state împotriva corupției (GRECO) al Consiliului Europei.
A cincea rundă de evaluare a GRECO privind România evaluează eficacitatea măsurilor pentru prevenirea și combaterea corupției în funcțiile executive de vârf precum președinte, prim-ministru, viceprim-miniștri, miniștri, secretari și subsecretari de stat, consilieri prezidențiali, consilieri de stat și ministeriali, precum și în personalul Poliției și Jandarmeriei.
Pentru a elabora acest raport, GET - o echipă de
evaluare GRECO - a desfășurat o vizită la fața
locului în România în perioada 30 octombrie - 4 noiembrie 2022,
Raportul identifică o serie de domenii în care sunt necesare îmbunătățiri și conține 26 de recomandări în acest sens.
Folosirea frecventă de către Guvern a ordonanțelor de urgență pentru a legifera în cazuri excepționale este o problemă serioasă pe care autoritățile ar trebui să o abordeze cu prioritate.
”Recurgerea frecventă la ordonanțe de urgență pentru ca Guvernul să legifereze este o problemă de serioasă îngrijorare care împiedică transparența efectivă și consultările publice semnificative și trebuie abordată cu prioritate”, se arată în raportul GRECO.
În plus, ar trebui instituit un mecanism independent care să supravegheze refuzul autorităților de a dezvălui informații de interes public care nu sunt publicate sau actualizate în mod regulat online.
Cadrul de integritate juridică existent, răspândit în diverse legi voluminoase, are nevoie de o mai mare claritate, coerență și stabilitate.
În același timp, fenomenul ”revolving door” (mutarea liberă a funcționarilor publici de nivel înalt din poziții importante în cadrul sectorului public la locuri de muncă în sectorul privat și vice-versa) în cazul persoanelor cu funcții executive de vârf mai trebuie reglementat.
În ceea ce privește Poliția și Jandarmeria, autoritățile ar trebui să ia măsuri pentru a aborda numirea pe scară largă a ofițerilor în funcții de conducere, în special în cazul fenomenului de ”împuternicire”, care este lăsat preponderent la latitudinea superiorului ierarhic direct.
Sistemul de permitere a activităților secundare este lipsit de aranjamente eficiente de supraveghere. La nivelul Jandarmeriei nu există reguli și procedură care să reglementeze declararea și gestionarea conflictelor de interese. În cele din urmă, trebuie salutată noua lege privind protecția avertizorilor în interes public și va necesita măsuri dedicate pentru punerea ei în aplicare, în special prin formarea regulată a personalului de aplicare a legii.
Există planuri de integritate, dar acestea se concentrează pe administrația publică și nu vizează și PTEF (persoane cu funcții executive de conducere) . Acestea includ măsuri generale, dar nu conțin riscuri specifice de corupție inclusiv măsuri pentru diminuare sau intervenție vizând PTEF. Această lacună trebuie completată. De aceea, GRECO recomandă o analiză sistemică a riscurilor de corupție și legate de integritate care să vizeze toate persoanele cu funcții executive de conducere.
Experții consideră că nu există un cod de conduită pentru președinte, în afara prevederilor constituționale care reglementează incompatibilitățile și imunitățile pentru președinte pe durata exercitării mandatului.
Codurile existente de etică sau conduită, sunt redactate în termeni generali și nu se referă la toate aspectele pertinente (precum contactul cu lobbiști și terțe părți, restricții post-angajare, informații confidențiale etc.).
Regulile aplicabile consilierilor ministrului sunt, de asemenea, lipsite de precizie cât privește situații referitoare la contacte cu lobbiști sau terțe părți, activitate secundară, restricții post-angajare.
În plus, sancțiuni aplicate în caz de încălcare ar trebui specificate în Codul ministerial de conduită cum ar trebui specificate și în cazul consilierilor miniștrilor. Codul de etică și conduită profesională aplicabil consilierilor prezidențiali recunoaște răspunderea acestora pentru încălcări ale Codului. Nu prevede nicio sancțiune, deoarece face referire la cadrul legal național aplicabil.
În consecință, GRECO recomandă ca:
- coduri de conduită pentru persoane cu funcții executive de conducere, sau alt document adecvat pentru președinte, să fie adoptate ori revizuite și publicate online, acoperind toate aspectele de integritate relevante (conflicte de interese, cadouri, contacte cu părți terțe, activități auxiliare, informații confidențiale, restricții post-angajare), însoțite de prevederea unei îndrumări clare;
- să se asigure o monitorizare adecvată și o punere în aplicare a codurilor de conduită.
Accesul la informații de interes public
Legea nr. 544/2001 nu prevede un organism dedicat pentru
supravegherea implementării acesteia și primirea reclamațiilor. O decizie privind
accesul la informații de interes public face obiectul unei plângeri
administrative la instituția căreia cererea i-a fost adresată inițial și,
ulterior, unei contestații la instanța de contencios administrativ competentă.
În cadrul vizitei la fața locului făcută de experții GRECO, a fost exprimată ”nemulțumirea cu privire la receptivitatea inconsecventă și insuficientă a autorităților, întârzierile sau refuzurile de a furniza informații și absența unui mecanism independent specific de reclamație, din moment ce procedurile judiciare administrative privind refuzul autorităților de a transmite informații de interes public sunt considerate a fi oneroase și au o durată mare”.
Interlocutorii au afirmat că, până la încheierea procedurii judiciare, transmiterea informațiilor și-a pierdut relevanța și importanța. Mai mult, din vizita la fața locului a reieșit că Administrația Prezidențială și anumite alte instituții centrale nu au avut pentru o perioadă de timp un purtător de cuvânt la care jurnaliștii să poată apela pentru solicitări de informații.
Jurnaliștii au afirmat, de asemenea, că protecția datelor cu caracter personal a fost folosită în mare măsură ca motiv împotriva transmiterii de informații de interes public, care nu au fost publicate pe pagina de internet, conform prevederilor legale și reglementării din Anexa 4 la Strategia Națională Anticorupție (SNA).
De exemplu, Codul de etică și conduită profesională pentru Administrația Prezidențială nu a fost publicat pe pagina de internet. Potrivit autorităților, în ultimii trei ani au fost desemnate persoane în fiecare dintre autoritățile centrale și locale care să asigure implementarea Legii nr. 544/2001.
GET consideră că înființarea unui organism specializat sau a unui mecanism dedicat, care să gestioneze plângerile împotriva refuzului autorităților de a transmite informații de interes public în mod autorizat și fără influențe și presiuni externe, prevăzut cu mijloace și garanții adecvate de independența, ar asigura supravegherea efectivă a implementării legislației privind accesul la informații de interes public.
GET reamintește că transparența la nivel central este un element important al oricărei politici preventive anticorupție.
GRECO recomandă ca:
- un mecanism independent de supraveghere să fie creat pentru a examina plângerile împotriva refuzului autorităților de a transmite informații de interes public și pentru a garanta implementarea efectivă a legislației privind accesul la informații
- conform cerințelor cadrului juridic național, informațiile de interes public să fie publicate și actualizate în mod regulat de către autoritățile de la nivel central pe paginile de internet relevante pentru a facilita accesul publicului la informații și rolul acestuia de a le supraveghea activitățile.
GRECO reamintește că România nu a semnat și nici nu a ratificat Convenția Consiliului Europei privind accesul la documentele oficiale.
Transparența procesului legislativ
Statisticile transmise de către autorități demonstrează că Guvernul a legiferat prin intermediul ordonanțelor de urgență în aproximativ 10% din toate actele normative aprobate în ultimii cinci ani. GET apreciază această cifră ca fiind foarte ridicată și este serios îngrijorată cu privire la practica constantă a Guvernului de a adopta OUG, care sunt considerate ca o sursă de legislație primară, dar care scapă de consultarea efectivă și semnificativă și de controlul publicului.
Raportul reamintește că, într-un referendum consultativ organizat în mai 2019 de către președinte, o majoritate covârșitoare a cetățenilor a votat pentru interzicerea adoptării de OUG în domeniul justiției.
GET este îngrijorat că ”legiferarea prin intermediul OUG slăbește controalele și echilibrele necesare procesului democratic și erodează stabilitatea și predictibilitatea legislației ca rezultat al schimbărilor frecvente succesive aduse prin OUG”.
În cazul legilor, GET a primit informații de la diverși interlocutori că procesul de consultare la nivelul Guvernului a fost realizat ca o formalitate, din moment ce contribuțiile părților interesate nu au fost publicate, ca și motivele pentru respingerea lor de către autoritatea publică inițiatoare.
Perioada de cel puțin 10 zile pentru formularea de comentarii și recomandări, ca parte a perioadei de minimum 30 zile de transparență de informare a publicului privind intenția de adoptare a proiectului de act normativ, a fost considerată inadecvată pentru a furniza contribuții de substanță. Documente suport pentru justificarea adoptării proiectului de act normativ nu au fost mereu disponibile. Unele procese de consultare nu au fost incluzive și transparente deoarece au fost deschise doar unei anumite categorii de beneficiari.
Nu există sancțiuni în cazul în care autoritățile publice nu respectă prevederile statutare.
Raportul subliniază că transparența procesului legislativ este o componentă importantă a politicii anticorupție. Pentru a crește transparența procesului legislativ, ar trebui să aibă loc consultări publice efective și largi ca regulă pentru toate proiectele de acte normative inițiate de Guvern.
Mai mult, perioada curentă de cel puțin 10 zile pentru formularea de comentarii și recomandări ar trebui să fie crescută pentru a avea consultări publice de substanță.
Nu există o lege cu privire la lobby
Raportul amintește faptul că nu există o lege privind activitățile de lobby, care sunt reglementate numai prin memorandum aprobat de Guvern în 2016 cu privire la înființarea Registrului Unic al Transparenței Intereselor (RUTI).
Pe parcursul vizitei, experților GRECO li s-a explicat că RUTI este completat pe bază de voluntariat, nu este subiectul unui mecanism de monitorizare și nu există sancțiuni cu privire la încălcarea de către PTEF de a dezvălui informații cu privire la întâlniri cu terțe părți și lobbiști. Mai mult, GET notează cu îngrijorare că nu există reguli obligatorii privind modul cum PTEF interacționează cu lobbiști și terțe părți.
În ce privește Administrația Prezidențială, agenda acesteia este publicată online fără să existe o obligație de a raporta public în mod regulat întâlnirile sale cu părți terțe sau lobbiști și subiectele discutate cu suficiente detalii.
Conflict de interese
Legislația nu prevede obligația specifică de a declara conflicte de interese ad hoc. Având în vedere art. 72 alin. 2 din Legea nr. 161/2003, obligația de a nu participa în procesul de luare a deciziilor în situația unui conflict de interese nu se aplică la emiterea, aprobarea sau adoptarea actelor normative.
Art. 7 alin. 2 din Codul ministerial de conduită prevede că membrii Cabinetului (prim-ministrul, viceprim-miniștrii și miniștrii) sunt obligați să declare, prin orice mijloace, orice situație care dă naștere la un conflict de interese sau incompatibilitate fără a prevedea în mod expres obligația de a se retrage în cazul unei situații de conflict de interese ad hoc.
GET subliniază importanța pentru PTEF de a se retrage din procesul de luare a deciziilor oricând există un perceput conflict de interese în ce privește un proiect de act normativ și ca astfel de decizii de retragere să fie accesibile public.
GRECO recomandă ca, în cazul unui conflict de interese ad hoc între interesele private și funcțiile publice, să fie introdusă o cerință de dezvăluire, abținere sau retragere în cazul persoanelor cu funcții executive de conducere, inclusiv referitor la emiterea, aprobarea sau adoptarea actelor normative.
Restricții post-angajare
GET a fost informată că fenomenul plecării PTEF din funcții pentru a lucra în sectorul privat ("uși turnante”) constituie o problemă serioasă și GET nu a fost înștiințată cu privire la orice restricții post-angajare aplicabile PTEF, în afara anumitor prevederi statutare referitoare la perioade de pauză (cooling-off) pentru funcționari și auditori interni, ca și pentru administrarea conflictelor de interese de furnizorii din procedurile de achiziții publice.
Aceste aspecte trebuie abordate, în special în scopul
de a preveni conflictele de interese și potențiala utilizare abuzivă a informațiilor.
Posibile măsuri pot include interdicții de a căuta noi angajări în timpul
exeercitării funcției, o perioadă de pauză (cooling-off)
înainte de a ocupa o nouă funcție, restricții cu privire la anumite tipuri de
activități sau un mecanism de la care PTEF trebuie să obțină un acord sau sfat
referitor la noile activități ulterioare serviciului public.
Background
DNA - doar un secretar de stat și 48 de polițiști au primit o condamnare în ultimii trei ani
GET ia act de rezultatele pozitive înregistrate de DNA, în special în ceea ce privește numărul de dosare trimise la instanță și numărul de acuzați, inclusiv 11 PTEF și 112 ofițeri de aplicare a legii, trimiși în judecată în ultimii trei ani.
Totuși, reiese că doar un secretar de stat și 48 de polițiști au primit o condamnare în ultimii trei ani.
GET este îngrijorată de numărul scăzut de condamnări primite de PTEF și de ofițeri de aplicare a legii și de numărul tot mai mare de dosare aflate în curs de soluționare la DNA.
De asemenea, nu a scăpat atenției GET că DNA are personal insuficient, cu doar 74,9% din posturi ocupate (146 din 195 de posturi) la sfârșitul anului 2022. Deficitul de resurse umane a fost același în 2020. Ca urmare, volumul individual de muncă per procuror a cunoscut o creștere, la fel ca și numărul total de dosare nesoluționate pe rol la DNA.
Autoritățile au confirmat recent că gradul de ocupare a posturilor de procuror a ajuns la 85% (adică 165 din 195 de posturi alocate procurorilor), deși 10 procurori au fost deja numiți pentru a lucra la Parchetul European, lăsând DNA cu o forță de muncă efectivă de 155 de procurori.
GET consideră că funcționarea corectă și deplină a DNA, inclusiv o forță de muncă suficient de stabilă, este crucială pentru desfășurarea unor investigații solide și trimiterea în judecată întemeiată a corupției la nivel mediu și înalt și pentru asigurarea unui bilanț de succes de condamnări pentru astfel de infracțiuni.
GRECO recomandă luarea măsurilor necesare în curs pentru a menține o forță de muncă suficientă și stabilă pentru a face față provocărilor actuale cu care se confruntă Direcția Națională Anticorupție.
Recomandări privind guvernul
- să se introducă reguli prin care verificări de integritate să aibă loc înainte sau chiar la numirea în funcție a membrilor Guvernului, a consilierilor prezidențiali sau a consilierilor miniștrilor, pentru a identifica și gestiona orice posibil conflict de interese.
- numele, domeniile de responsabilitate și informații despre activitățile auxiliare (când acestea sunt îndeplinite) ale consilierilor miniștrilor să fie făcute publice și ușor accesibile.
- o analiză sistemică a riscurilor de corupție și legate de integritate care să vizeze toate persoanele cu funcții executive de conducere să fie realizată, să aibă loc inclusiv identificarea măsurilor de remediere corespondente, și să fie integrată în planurile de integritate care ar fi subsecvent revizuite sau adoptate. Planurile de integritate să fie publicate online și subiect al revizuirii, dacă este cazul.
- efectuarea unui studiu analitic cuprinzător al cadrului legal de integritate existent și, în lumina constatărilor sale, revizuirea cadrului actual de integritate pentru a spori claritatea, coerența și caracterul complet al acestuia,
- să fie adoptate ori revizuite și publicate online coduri de conduită pentru persoane cu funcții executive de conducere, acoperind toate aspectele de integritate relevante (conflicte de interese, cadouri, contacte cu părți terțe, activități auxiliare, informații confidențiale, restricții post-angajare), însoțite de prevederea unei îndrumări clare.
- briefing-uri dedicate și robuste și/sau formare practică privind standarde de integritate să aibă loc sistematic pentru persoane cu funcții executive de conducere la preluarea funcției și după aceasta în mod regulat. De asemenea să existe consiliere confidențială și efectivă cu privire la toate standardele de integritate pentru persoane cu funcții executive de conducere,
- un mecanism independent de supraveghere să fie creat pentru a examina plângerile împotriva refuzului autorităților de a transmite informații de interes public și pentru a garanta implementarea efectivă a legislației privind accesul la informații. Informațiile de interes public să fie publicate și actualizate în mod regulat de către autoritățile de la nivel central pe paginile de internet relevante pentru a facilita accesul publicului la informații și rolul acestuia de a le supraveghea activitățile.
- să fie efectuat un studiu pentru a evalua practica de legiferare prin ordonanțe de urgență, existența unor garanții și controale adecvate și eficiente și, în contextul conținutului și concluziilor sale care ar trebui făcute publice, cadrul de reglementare și practica să fie revizuite în consecință. Să fie asigurat în mod efectiv un nivel adecvat de consultare publică cu privire la proiectele de ordonanțe de urgență și doar excepțiile specifice și limitate de la această regulă să fie posibile și clar reglementate.
- transparența proiectelor legislative ale Guvernului să fie în continuare îmbunătățită prin luarea de măsuri pentru a se asigura un nivel efectiv și larg al consultărilor publice în ce privește proiectele actelor normative ale Guvernului și prin creșterea perioadei minime statutare a consultărilor publice pentru a permite consultări efective și de substanță.
- reguli detaliate și îndrumare să fie introduse cu privire la modul în care persoane cu funcții executive de conducere se angajează în contacte cu lobbiști și alte părți terțe care caută să influențeze procesul de luare a deciziilor și activitatea.
- în cazul unui conflict de interese ad hoc între interesele private și funcțiile publice, să fie introdusă o cerință de dezvăluire, abținere sau retragere în cazul persoanelor cu funcții executive de conducere, inclusiv referitor la emiterea, aprobarea sau adoptarea actelor normative.
- regulile privind cadourile și toate formele de beneficii/avantaje aplicabile persoanelor cu funcții executive de conducere să fie mai specifice și însoțite de îndrumare potrivită.
- reguli post-angajare să fie dezvoltate și aplicate persoanelor cu funcții executive de conducere. De asemenea, ar trebui să existe un mecanism efectiv de monitorizare a acestor reguli să fie stabilit. Declarațiile de avere și interese ale persoanelor cu funcții executive de conducere să fie verificate efectiv și substanțial în mod regulat de către Agenția Națională de Integritate.
- luarea măsurilor necesare în curs pentru a menține o forță de muncă suficientă și stabilă pentru a face față provocărilor actuale cu care se confruntă Direcția Națională Anticorupție.
Recomandări privind Poliția și Jandarmeria
- luarea de măsuri pentru creșterea reprezentării femeilor la toate nivelurile Poliției și Jandarmeriei, ca parte a politicilor inițiale de recrutare și promovare.
- toate donațiile și sponsorizările primite de Jandarmerie să fie publicate în mod sistematic pe o pagină web centralizată, dedicată și accesibilă, indicând în mod clar natura și valoarea fiecărei donații, identitatea donatorului și modul în care au fost cheltuite sau utilizate bunurile donate.
- Codul de etică aplicabil Poliției și Jandarmeriei să fie revizuit, cu participarea activă a părților interesate relevante din cadrul Poliției și Jandarmeriei, pentru a acoperi în detaliu aspectele relevante privind integritatea (cum ar fi conflictele de interese, incompatibilitățile, cadourile, contactele cu terții, activitățile externe etc.). Codul de etică să fie completat cu îndrumări practice și exemple pentru personalul Poliției și Jandarmeriei.
- formarea inițială și continuă cu privire la aspecte relevante de integritate să fie actualizată și furnizată tuturor ofițerilor de aplicare a legii și să se instituie un mecanism de consiliere confidențială în materie de etică și integritate în cadrul Poliției și Jandarmeriei.
- verificările de integritate să aibă loc înainte de recrutare și la intervale regulate pe parcursul carierei ofițerilor de aplicare a legii, în funcție de expunerea acestora la riscuri de corupție și de nivelurile de securitate necesare, precum și la reluarea funcțiilor în structurile Poliției sau ale Jandarmeriei.
- în mod prioritar, să se ia măsuri pentru a se asigura că numirile în funcții de conducere, inclusiv prin împuternicire, se bazează strict pe merit și urmare a unor concursuri deschise, standardizate și transparente.
- instituirea unui sistem instituțional de rotație în cadrul Poliției și al Jandarmeriei, care ar putea fi aplicat, după caz, în domeniile considerate ca fiind în mod special expuse la riscuri de corupție.
- stabilirea unor norme și proceduri care să reglementeze divulgarea și gestionarea conflictelor de interese în cadrul Jandarmeriei.
- crearea unui registru al activităților externe/secundare în cadrul Poliției și al Jandarmeriei și dezvoltarea unor mecanisme de supraveghere efective în acest sens.
- efectuarea unui studiu privind activitățile desfășurate de ofițerii de aplicare a legii după ce părăsesc Poliția și Jandarmeria și, dacă este necesar, în lumina constatărilor, adoptarea unor norme care să asigure transparența și să limiteze riscurile de conflicte de interese.
- Poliția și Jandarmeria, precum și Ministerul Afacerilor Interne, să realizeze o revizuire a regulilor și procedurilor actuale privind avertizorii pentru a fi conforme cu noua lege de protecție a avertizorilor în interes public. Ofițerii de aplicare a legii să fie instruiți și informați în mod regulat cu privire la canalele de raportare și la măsurile de protecție a avertizorilor prevăzute în noua lege privind protecția avertizorilor în interes public.
Comentarii