Comisia Europeană a invitat țările membre UE să deruleze investigații pe plan local ca urmare a scandalului Volkswagen.

„Avem nevoie de o imagine completă pentru a ști dacă și câte autovehicule certificate în UE au fost echipate cu dispozitive de manipulare”, a anunțat purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene, Luca Caudet, citată de presa internațională.

Nu este clar încă dacă începerea unor eventuale investigații ar viza numai mașinile echipate motoare diesel fabricate de grupul german sau și autoturisme ale altor constructori auto și dacă va fi luat în calcul doar tipul de motor descoperit de autoritățile americane de mediu ca având probleme cu emisiile ori și alte echipamente.

În scandalul început săptămâna trecută din SUA după ce grupul Volkswagen a admis că a folosit un software pentru a falsifica rezultatele testelor de emisii ale unor modele cu motoare diesel pe piața americană, grupul german a anunțat că problemele ar viza 11 milioane de vehicule. Modelul de motor la care au fost descoperite neregulile este EA189 (2.0 TDI Euro 5), cu care au fost dotate autoturisme fabricate începând cu 2008.

Conform datelor Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA) pentru anul trecut, 56,5 la sută dintre mașinile comercializate pe piața românească au fost echipate cu motoare diesel, însemnând aproape 46.800 unități.

La aceste cifre se adaugă autoturismele second-hand. Potrivit Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), la sfârșitul anului trecut circulau în total în România peste 1,7 milioane de autoturisme pe motorină.

Pe segmentul autoturismelor noi, principalele mărci ale grupului german  – Volkswagen, Skoda, Audi și Seat – au vândut în 2014 aproximativ 12.000 de autoturisme pe motorină, primele două fiind mărcile de import cu cel mai mare număr de unități comercializate în țara noastră (Volkswagen – circa 5.700 autoturisme diesel vândute anul trecut sau 12,2 la sută din acest segment de piață, Skoda – circa 4.500 unități, Audi – aproape 1.450 de unități, iar Seat – aproximativ 400-500 de mașini diesel).

Indiferent de motorizare, Volkswagen a deținut în 2014 prima poziție în preferințele cumpărătorilor de mașini de import din România, atât în ceea ce privește autoturismele noi, cât și în rândul celor second-hand.

DRPCIV a anunțat că anul trecut au fost înmatriculate în România peste 69.000 de autoturisme Volkswagen (fără a specifica tipul de motorizare), din care aproape 10 la sută reprezintă înmatriculări noi, iar restul mașini la mâna a doua. Împreună, aproximativ 107.000 de autoturisme purtând principalele mărci fabricate de grupul german auto au fost înmatriculate în 2014 în țara noastră.

La începutul acestei săptămâni, Registrul Auto Român (RAR) a anunțat, printr-un comunicat, că vehiculele marca Volkswagen pentru Europa dețin omologarea comunitară acordată de autoritatea germană și nu de către cea română. Conform legislației europene, răspunderea pentru asigurarea conformității producției revine autorității care a emis omologarea.

Reprezentanții RAR au explicat că principiul de admitere pe piață pentru vehiculele noi este complet diferit între UE și SUA. Astfel, dacă în statele Uniunii Europene omologarea se face de către o autoritate independentă, în SUA se aplică principiul auto-certificării de către producătorii auto.