Membrii Federatiei Europene a Jurnalistilor au condamnat Comisia Europeana si pe presedintele acesteia, Jose Manuel Barosso, pentru atitudinea nepasatoare in fata problemelor cu care se confrunta mass-media. Reuniti la Varna, in Bulgaria, intre 16 si 17 mai, cu ocazia Adunarii Generale a FEJ, acestia au semnalat impactul dramatic pe care criza il are asupra pluralismului informatiei si calitatii continutului din presa europeana. O alta problema, sustine FEJ, vine din zona blogurilor si retelelor sociale care submineaza media traditionala.

"Structura traditionala a pluralismului informatiei de care depinde democratia europeana este pe punctul de a se prabusi", a declarat Aidan White, Secretarul General FEJ. "Si totusi, conducerea Comisiei Europene ramane rece. Nici macar nu se intalnesc la modul serios cu liderii jurnalistilor pentru a discuta despre criza", a adaugat el.

Prezenta la eveniment, delegatia Federatiei Romane a Jurnalistilor MediaSind a mentionat printre problemele cu care se confrunta presa din Romania: refuzul guvernantilor de a adopta masuri de sprijin pentru solutionarea situatiei economice grave din presa romaneasca, incercarea clasei politice de a introduce, prin proiectele de Cod Civil si Penal, prevederi "draconice" impotriva libertatii de exprimare, politizarea excesiva a institutiilor publice de radio si TV si nerespectarea prevederilor Contractului Colectiv de Munca Unic la Nivel de Ramura Mass-Media de catre angajatori precum SC Ringier Romania SRL si SC Adevarul SA.

Declaratia Federatiei Europene a Jurnalistilor - „Jurnalismul in era schimbarii”, pe scurt:

Restructurarea dramatica a crizei economice din media la nivelul Europei si al intregii lumi ridica probleme serioase pentru toti cei implicati in aceasta industrie.

Tehnologia care permite oamenilor sa creeze si sa impartaseasca continut submineaza media ce serveste comunitatii. In timp ce blogurile si retelele sociale au devenit vedete in unele planuri, in altele mediile traditionale, in special ziarele, sunt pe cale de disparitie.

Piata de media este in prabusire. Lupta pentru publicitatea online si noua generatie de consumatori care aloca mai putin timp ziarelor si televiziunii traditionale au cauzat panica in industria care a recurs la concedieri si taieri excesive de costuri in detrimentul calitatii continutului si avand ca rezultat o slabire a pluralismului democratic.

In ultimele luni, declinul jurnalismului in Europa, cauzat de angajatori disperati sa stoarca din ce in ce mai mult profit din sectorul media, a fost dramatic accelerat ca rezultat al crizei economice. In orice caz, criza media la care suntem acum martori in Europa a fost alimentata ani de zile si preceda aceasta recesiune.

Criza are si un impact dramatic asupra modului in care sunt acoperite subiectele din sfera politica si sociala si asupra vietii democratiei in Europa. Echilibrul dintre serviciile de presa publice si cele comerciale, in special cele de audiovizual, care, traditional, ofera cel mai mare pluralism al informatiei, este intr-un real pericol.

Nu mai exista nicio siguranta ca pluralismul media mai poate fi asigurat. Sectorul privat nu mai este capabil sa garanteze ca poate oferi serviciile de informatie necesare, acelea care au jucat rolul central in pastrarea si promovarea standardelor democratice in Europa.

In acelasi timp, serviciul public de presa se afla in criza si este in continuare victima presiunilor politice . Chiar in inima Europei, serviciul public de presa, dar si cel privat din UK, Germania, Franta si tarile nordice se afla sub o presiune imensa.

Aceasta nu este o criza de scurta durata. Colapsul presei din Statele Unite a declansat deja reactii soc in randul practicienilor de media si in randul publicului. Si nu exista indoiala ca si Europa, mai devreme sau mai tarziu, va trebui sa faca fata consecintelor restructurarii pietei.

Aceasta schimbare este inevitabila si ofera potential pentru crearea unei comunitati mai deschise, mai conectate si mai informate, dar asta numai cu conditia protejarii scopurilor profesionale si publice ale jurnalismului – acelea de a educa, stimula si informa, de a crea dezbateri publice si de a-i trage la raspundere pe aceia care detin puterea intr-o societate.

Ca raspuns la acest fenomen, Federatia Europeana a Jurnalistilor considera ca viitorul presei trebuie adus in centrul dezbaterilor la nivel national si international, unde miezul discutiei ar trebui sa fie rolul cheie al jurnalismului in Europa pentru construirea democratiei bazate pe stabilitate, justitie sociala si corectitudine.

Jurnalistii si sindicatele lor si-au propus sa lupte pentru respectarea conditiilor de munca, a standardelor profesionale si a drepturilor sindicale ce reprezinta motorul democratiei media. Consideram ca jurnalismul, ca si produs creativ al Europei, trebuie protejat si incurajat sa se dezvolte.

Sursa: MediaSind