Vânzările comercianților au înregistrat în februarie cea mai mare creștere anuală din vara lui 2008, înainte de debutul crizei financiare.

Volumul vânzărilor din comerțul cu amănuntul a crescut pentru a noua lună la rând în februarie, cu un ritm lunar de 1,9 la sută, potrivit datelor comunicate marți de Institutul Național de Statistică.

Comparativ cu februarie 2015, vânzările de retail au urcat cu aproape 22 la sută, cel mai bun ritm din vara anului 2008, notează o analiză a Băncii Transilvania.

„Se evidențiază avansul vânzărilor de produse alimentare, în urcare cu 31,3% an/an în februarie, evoluție susținută, în continuare, de reducerea cotei TVA la alimente și servicii de alimentație, de la 24% la 9% începând cu 1 iunie 2015. De asemenea, vânzările de bunuri nealimentare au accelerat la 20,8% an/an, pe fondul ameliorării venitului real disponibil al populației, în contextul majorărilor de salarii, scăderii ratei somajului și reducerii cotei generale de TVA de la 24% la 20% (de la 1 ianuarie 2016)”, arată analiza citată.

Aceste măsuri vor continua să stimuleze consumul și în următoarele luni, ceea ce va propulsa creșterea economică din acest an. Unii analiști au avertizat însă că, în lipsa unei majorări a investițiilor, România riscă repetarea scenariului de dinainte de criza economică ce a debutat la finalul lui 2008 – consum alimentat în principal de importuri și producție locală care nu poate acoperi cererea internă.