India se orientează spre Asia de Sud-Est

Declinul Chinei oferă o oportunitate pentru New Delhi, comentează Geopolitical Futures.
Săptămâna trecută, miniștrii de externe ai Indiei și Asociația Națiunilor din Asia de Sud-Est s-au întâlnit la Vientiane pentru a discuta despre modalitățile de îmbunătățire a relațiilor politice, de securitate și economice și de a aborda problemele regionale, inclusiv asertivitatea Chinei și criza din Myanmar. În discursul său, principalul diplomat al Indiei a spus că ASEAN este piatra de temelie a viziunii Indiei pentru o regiune Indo-Pacific deschisă, stabilă și prosperă.
A fost, într-o oarecare măsură, în ton cu întâlnirea anterioară. Relațiile dintre India și ASEAN sunt pe baze solide din 1995. Dar lucrurile au început să se schimbe în timpul exploziei economice a Chinei de la începutul anilor 2010. Creșterea sa fără precedent a fost atractivă pentru membrii ambițioși în curs de dezvoltare ai ASEAN (Indonezia și Thailanda), în timp ce țările mai sărace (Cambodgia și Myanmar) au văzut comerțul cu superputerea în creștere ca pe un remediu pentru problemele lor economice și financiare.
Deși era mai ușor să faci afaceri cu China decât cu India, unde reforme economice eficiente au fost introduse mult mai târziu, Beijingul a început, de asemenea, să lucreze împotriva Indiei, intrând în mici rețele și parteneriate regionale, integrându-se în cât mai multe scheme economice. China a depășit India pentru a deveni principalul partener comercial și de securitate pentru ASEAN – o poziție care părea sigură și fructuoasă pentru ambele părți.
Apoi a urmat ascensiunea economică rapidă a Indiei. Deși creșterea sa a fost mai lentă decât cea a Chinei, India este acum văzută în întreaga lume ca un concurent viabil al Chinei, unul capabil să învingă gigantul din Asia de Est și să conducă creșterea economică până la sfârșitul deceniului. Într-adevăr, China nu este la fel de fiabilă ca odinioară, declinul său economic fiind marcat de promisiuni nerespectate de investiții și de zeci de proiecte de infrastructură neterminate sau blocate în toată Asia de Sud-Est. Prezența militară agresivă a Beijingului și revendicările teritoriale disputate în Marea Chinei de Sud au tensionat, de asemenea, legăturile cu ASEAN. India a profitat astfel de oportunitatea de a-și îmbunătăți poziția față de ASEAN, susținând în mod deschis „pozițiaa centrală a ASEAN” ca fiind cea mai bună modalitate de a promova stabilitatea și creșterea în regiune.
La început, propunerile Indiei au făcut ca statele membre ASEAN să fie oarecum precaute. La urma urmei, implicarea sporită a Chinei în afacerile sale, oricât de benefică la început, a ajuns să facă blocul vulnerabil în termeni de securitate și economie. Reînvierea Dialogului de Securitate Cvadrilateral format din Statele Unite, India, Japonia și Australia, precum și formarea AUKUS (un parteneriat de securitate între Australia, Regatul Unit și SUA), nu au făcut decât să sporească teama ASEAN de a fi lăsată în urmă pe fondul noii competiții în schimbare a marilor puteri. Dar de atunci a devenit clar că India, SUA, Japonia și Australia susțin centralitatea ASEAN în strategiile lor indo-pacifice respective, iar blocul își dă seama că își poate păstra influența regională și poate culege beneficiile competiției.
Astăzi, ASEAN este unul dintre cei mai importanți parteneri comerciali ai Indiei. Comerțul bilateral în cadrul Acordului ASEAN-India privind comerțul cu mărfuri a atins anul trecut 122,67 miliarde de dolari. Acordul, semnat în 2009 după șase ani de negocieri, a fost menit să faciliteze circulația liberă a mărfurilor și o integrare economică mai profundă. Majoritatea comerțului Indiei în cadrul acordului este direcționat către centre puternice de producție precum Thailanda, Singapore și Malaezia.
Mai mult, poziția Indiei cu privire la libertatea de navigație și loialitatea sa față de dreptul internațional, inclusiv Convenția Națiunilor Unite privind dreptul mării, este aliniată cu interesele regionale ale ASEAN. În aprilie, India a livrat rachete BrahMos în Filipine – primul lot dintr-o afacere de 375 de milioane de dolari cu Manila. Este cel mai valoros acord de export de apărare al Indiei până în prezent, ajutând New Delhi să vadă regiunea ca pe o piață de export viabilă, pregătită pentru aranjamente similare.
La rândul său, demonstrează ASEAN că India are ceea ce este necesar pentru a-și susține nevoile regionale de apărare. Extinderea acordurilor de cooperare în domeniul apărării și oferirea de asistență tehnică și formare țărilor ASEAN ar putea contribui la îmbunătățirea capacităților de apărare ale acestor națiuni, sporind astfel securitatea în regiune și sporind reputația Indiei ca partener militar de încredere și influent. (În mai 2023, India a organizat primele exerciții militare comune cu ASEAN, în care Filipine, Brunei, Malaezia, Indonezia, Singapore, Thailanda și Vietnam au furnizat nave.)
Există, desigur, obstacole potențiale în calea unei mai mari cooperări și a prosperității. Ca instituție, ASEAN ia decizii bazate pe consens, care uneori este evaziv, alteori imposibil, mai ales în ceea ce privește Marea Chinei de Sud. Acest lucru poate încuraja New Delhi să abordeze țările membre ale ASEAN individual pentru a promova cooperarea de la caz la caz.
În ceea ce privește problemele de apărare și securitate, membri precum Cambodgia și Malaezia vor continua probabil să favorizeze China oricum. Dar în comerț și investiții, India poate adopta o abordare mai largă. În ciuda recesiunii Chinei, aceasta încă exercită o influență substanțială asupra ASEAN și, până acum, India a ajuns în mare parte la membrii mai înstăriți ai blocului. Ignorarea celorlalți poate face ca obiectivele sale ambițioase să fie mai dificil de atins.
Sursa: RADOR RADIO ROMÂNIA
Comentarii