UPDATE (14:00) Digital News Report 2021: a crescut încrederea în presă. Studiul este coordonat de Institutul Reuters de la Universitatea din Oxford și compară consumul de media în 46 de țări, inclusiv România.

Datele colectate în acest an arată că nivelul de încredere în mass-media a crescut în general în România, dar și în alte țări din Europa. Un factor important care a ajutat în acest proces a fost pandemia de Coronavirus.

Publicul s-a aflat într-o strânsă legătură cu jurnaliștii, care au făcut eforturi pentru a prezenta informații veridice.

„Acces limitat la informații, site-uri închise și redacții dependente de fonduri guvernamentale – toate acestea sunt surse de îngrijorare pentru orice sistem democratic. Din fericire, publicul din România a arătat un interes real pentru jurnalism bazat pe date și pentru materiale de investigație, avertizorii de integritate din sistemul medical au avut încredere în redacțiile centrale și locale, iar jurnaliștii de știri și activiștii pentru drepturile cetățenești au pus presiune pe administrațiile locale și naționale pentru date corecte și complete și pentru explicații detaliate”, a declarat prof. Raluca Radu, coordonatorul echipei Digital News Report în România.

Conform studiului DNR, publicul s-a arătat mai atașat de comunitatea locală. Principalul subiect de interes a fost, și în acest caz, Coronavirusul.  Și la nivelul Europei a crescut încrederea în presă în contextul pandemiei. Țara cu cel mai ridicat nivel de încredere este Finlanda, iar Statele Unite ale Americii ocupă ultimul loc, cu cel mai mic nivel. Odată cu încrederea, a crescut și teama de dezinformare. 

Mai mult de jumătate  din respondenții studiului la nivel global și-au exprimat îngrijorarea cu privire la ceea ce este adevărat sau fals pe internet când vine vorba despre știri. Destul de mulți respondenți au spus că au văzut mai multe dezinformări despre coronavirus decât despre orice alt subiect, inclusiv politica. Aceștia s-au arătat preocupați cu privire la rolul jucat de politicieni în răspândirea de informații inexacte sau înșelătoare despre COVID-19, urmați de oameni obișnuiți, activiști și jurnaliști.În ceea ce privește răspândirea informațiilor false despre COVID-19 prin intermediul canalelor online, cel mai mare grad de neîncredere s-a înregistrat cu privire la Facebook.

Lansarea studiului, la nivel global, a avut loc miercuri, 23 iunie. Detalii pe pagina proiectului.  

Rezultatele cu privire la România se lansează la București miercuri, de la ora locală 10:00, în prelucrarea și prezentarea echipei de la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București, care colaborează pentru acest studiu, pentru al cincilea an consecutiv, cu Institutul Reuters.

Lansarea din România a putut fi urmărită în direct pe pagina de Facebok a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, pe cea a Universității din București sau pe cea a partenerului de eveniment,

În cadrul evenimentului organizat de Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării au fost prezentate datele colectate în 2021.

Este a zecea ediție a studiului Digital News Report și a cincea ediție care cuprinde date despre piața de media din România. Anul acesta se va discuta și despre efectele pandemiei asupra consumului de media și asupra celor mai mari branduri din țara noastră.

De asemenea, au avut loc dezbateri pe marginea rezultatelor studiului, prezentate de profesorii și lectorii universitari ai FJSC.