Plenul Camerei Deputaților a votat, marți, pe articole "ordonanța plagiatorilor", deputații neținând cont de cererea de reexaminare a președintelui. Votul final însă nu a mai avut loc, deoarece la reluarea ședinței s-a constatat lipsa cvorumului.

Trimis spre reexaminare de președintele Klaus Iohannis, proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.4/2016 privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011 a fost introdus marți în plenul Camerei Deputaților, prima cameră sesizată, în procedură de urgență.

Deputații nu au ținut cont însă de solicitările președintelui Klaus Iohannis și nici de poziția Guvernului, care nu a fost de acord cu modificările făcute inițial de cele două Camere la OUG 4/2016. 

Deputații au adăugat un singur articol care prevede că lucrările de doctorat acuzate de plagiat să fie analizate după legislația de la momentul susținerii tezei.

Cele 30 de amendamente la proiectul de lege au fost votate în cinci minute. PNL a propus respingerea unora dintre ele, dar fără succes.

După votul pe articole, proiectul de lege a mers la procedura de vot final. Numai că la reluarea ședinței, președintele Camerei, Florin Iordache, a anunțat că nu mai este cvorum, astfel că toate proiectele de lege care ar fi trebuit votate au fost amânate pentru săptămâna viitoare. 

Ce obiecții a avut Klaus Iohannis

Pe 19 mai, președintele Klaus Iohannis a retrimis Parlamentului legea care aprobă OUG nr. 4/2016 privind modificarea și completarea Legii Educației nr. 1/2011.

Șeful statului a explicat că legea nu este de natură să garanteze "respectarea normelor de integritate și nici nu clarifică regimul juridic cu privire la prevenirea și sancționarea eventualelor abateri de la aceste norme de integritate", referindu-se, în primul rând, la plagiat.

În cererea de reexaminare se precizează că modificarea introdusă de parlamentari privind mutarea de la Ministerul Educației la facultăți a deciziei cu privire la emiterea și retragerea titlului de doctor, precum și acordarea calității de conducător de doctorat este "greu de înțeles" în condițiile în care nu a fost realizată acreditarea școlilor doctorale în condițiile Legii nr. 1/2011.

Iohannis a explicat că, în acest fel, este afectat semnificativ controlul public asupra calității și transparenței procedurilor utilizate de instituțiile organizatoare de studii universitare de doctorat.

El a mai observat că modificarea implică trecerea la criterii și proceduri stabilite individual, de fiecare universitate în parte, "în detrimentul unui set de condiții minimale, unitare, referitoare la procesul de susținere a tezei de doctorat, la procedura de abilitare și la procedura de analiză a eventualelor abateri de la normele de integritate". 

Cererea de reexaminare cuprinde mai multe observații la modificările aduse de parlamentari Ordonanței de Urgență, concluzia șefului statului fiind că nu se stabilește "acel cadru legal care să stimuleze cu adevărat performanța și care să încurajeze excelența în școlile doctorale".

Poziția Guvernului: Modificările riscă să submineze calitatea învățământului superior 

Laurențiu Vlad, secretar de stat în cadrul Ministerului Educației, a prezentat, marți, în plen, poziția Guvernului. 

El a explicată că modificările legislative, deși declarativ au un scop de descentralizare a deciziei cu privire la emiterea și retragerea diplomelor titlului de doctor, precum și acordarea calității de conducător de doctorat prin responsabilizarea universităților în procedura de acordare și de retragere a titlului de doctor precum și în procedura de abilitare, "în realitate riscă să submineze calitatea învățământului superior din România". 

Secretarul de stat a explicat că sistemul de control al calității tezelor de doctorat a început să funcționeze conform prevederilor legislației subsecvente formei adoptate de OUG 4-2016, iar noul Consiliu Național de Atestare a Titlurilor și Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU) este "pe deplin funcțional".

"Deciziile adoptate până acum ca și rigoarea de care dă dovadă Consiliul au sporit încrederea publică în capacitatea sistemului academic din România de a asigura respectarea standardelor de calitate și credibilitatea generală a studiilor universitare de doctorat din România", a spus Vlad.

Înainte de a schimba reguli "într-un mod atât de radical", poziția Ministerului Educației este aceea că sistemul de control al calității tezelor de doctorat instituit în acest an prin forma nemodificată a OUG nr. 4-2016 "trebuie lăsat să-și dovedească eficiența și evaluat după 1-2 ani de funcționare", a mai spus secretarul de stat.

Ministerul este de părere că mutarea centrului de greutate al procesului de evaluare a tezelor de doctorat sau de abilitare la nivelul universităților este prematură în acest moment. 

 

"Avem peste 120 de IOS, adică Instituții Organizatoare de Doctorat, în România în acest moment. Unele dintre acestea sunt capabile să-și asume responsabilitata deplină în asigurarea calității doctoratelor, altele nu. Am avut chiar zilele trecute situații care confirmă că mai avem în sistemul universitar instituții și oameni care nu înțeleg sensul și seriozitatea doctoratului (comisiile de specialitate din cadrul CNATDCU care au susținut că Petre Tobă și Florentin Pandele nu au plagiat - n.r.). Și nici principille elementare ale eticii academice",

a subliniat Laurențiu Vlad, adăugând că aceste situații confirmă "necesitatea păstrării pentru o perioadă de timp a rolului CNATDCU ca instanță la nivel național pentru asigurarea calității doctoratelor și a credibilității studiilor universitare de doctorat din România".

 

În final, secretarul de stat a anunțat că Guvernul susține forma inițială a OUG 4-2016, susține argumentele din cererea președintelui și consideră că, "după finalizarea evaluării externe a școlilor doctorale și a fiecărei instituții organizatoare de doctorat, evaluare care va începe în această toamnă, se poate relua cu folos această discuție și, dacă este posibilă și oportună, trecerea exclusivă a responsabilității doctoratelor din România la nivelul universității". 

Ce prevederea OUG 4/2016

Ordonanța de Urgență prevedea introducerea unui nou articol: "Diploma de doctor încetează să mai producă efecte juridice, din momentul comunicării dispoziției de retragere a titlului".

Totodată, OUG abroga literele c) și d) ale art. 324 din Legea Educației Naționale, care prevedeau că retragerea calității de conducător de doctorat sau a atestatului de abilitare și retragerea titlului de doctor se face de către Consiliul Național de Etică.  

Ce s-a întâmplat în Parlament

Ajunsă însă în Parlament, OUG a fost complet modificată.

Una dintre modificările criticate vehement este aceasta: "Programele de studii universitare de doctorat se organizează în școli doctorale acreditate. Școlile doctorale se pot organiza de către o universitate sau un consorțiu universitar ori de către consorții sau parteneriate care se stabilesc legal între o universitate sau un consorțiu universitar și unități de cercetare-dezvoltare".

De asemenea, a fost introdus un articol care dă posibilitatea titularului unui titlu științific de doctor să poată solicita Ministerului Educației Naționale sau IOSUD, care i -a acordat titlul de doctor, renunțarea la acest titlu.

"Actul administrativ constatator al titlului științific se anulează de la data emiterii actului de revocare și produce consecințe doar pentru viitor", potrivit unui alt amendament aprobat, inclusiv marți.

O altă modificare vizează introduce posibilitatea ca lucrările publicate prin încălcarea regulilor de bună să fie pur și simplu corectate.

La reexaminare a mai fost introdusă o prevedere controversată: "Pentru tezele de doctorat aflate în analiză la CNATDCU și tezele de doctorat care au fost susținute, dar nu au fost validate prin ordin al ministrului Educației Naționale și Cercetării Științifice, procedura se va finaliza în conformitate cu legislația în vigoare la data susținerii respectivelor teze de doctorat”.