Acuzat de colaborare cu securitatea, ministrul Educației neagă. CNSAS spune că nu are nimic în plus
Ministrul Educației, Mircea Dumitru, acuzat în presă că ar fi colaborat cu Securitatea, a negat explicit, apărându-se cu o adeverință din 2007 de la CNSAS. Surse din instituție afirmă că nu au primit nimic în plus despre Dumitru de la acel moment.
Evenimentul Zilei și Adevărul au relatat marți, citând „surse credibile”, că Mircea Dumitru a colaborat cu Securitatea, având dosar de rețea. Cele două cotidiene afirmă că Dumitru a fost recrutat de Departamentul Securității Statului în anul 1980 și lăsat din legătura informativă în 1989.
Dosarul are 11 file, susține sursa EVZ, care afirmă că este vorba despre elementele principale ale unui dosar de informator, respectiv un angajament și două note informative. Probabil că, în mod normal, se vor căuta și alte note, în dosarele celor filați.
În 1980, Mircea Dumitru era student la Facultatea de Filosofie din București. Faptul că a existat o perioadă de 9 ani de continuitate în relația Securitate-informator indică o relație prolifică. În mod normal, Securitatea abandona, după un an-doi, informatorii - sursele - care nu produceau suficiente elemente, adică note informative interesante, mai scrie EVZ.
Contactat telefonic de Realitatea TV, Mircea Dumitru a negat vehement aceste informații, calificându-le drept „calomnioase”.
”Este o știre falsă. Nu am fost colaborator al securității. Nu am făcut poliție politică. Nu aveau cum să descopere așa ceva din moment ce am o adeverință de la CNSAS care atestă că nu am colaborat cu securitatea. Știrea este complet falsă și calomnioasă”, a declarat Mircea Dumitru la Realitatea TV.
Ministrul Educației chiar a lăsat să se înțeleagă că ar putea da în judecată ziarele care au publicat această informație.
„Sigur că mă gândesc, cred că adevărul trebuie repus în drepturile sale”, a răspuns Dumitru, întrebat dacă se gândește să ia măsuri legale împotriva autorilor materialelor de presă.
UPDATE 16.40: Într-o conferință de presă susținută la sediul Ministerului Educației, Mircea Dumitru a respins ferm acuzațiile, precizând că nu a fost niciodată contactat de cineva din fosta poliție politică, nu a dat nicio informare și nu a avut vreodată de-a face cu cineva „care să se fi identificat ca fiind reprezentant al Securității Statului”.
Dumitru a mai spus, în aceeași conferință de presă, că intenționează să dea în judecată cele două entități media care au dat publicității informațiile pe surse.
Ce a făcut, de fapt, Mircea Dumitru?
În declarația sa pentru Realitatea TV, Mircea Dumitru se referă la o adeverință primită de la CNSAS care atestă că nu a colaborat cu Securitatea ca poliție politică. Documentul, datând din anul 2007, este disponibil pe site-ul Universității București.
La cererea unui ONG, Mircea Dumitru a fost verificat de CNSAS în legătură cu o posibilă colaborare cu Securitatea, verdictul fiind unul negativ.
Totuși, în document se menționează existența unui dosar de rețea deschis pe numele actualului ministru.
Ce spune CNSAS acum?
Surse din aparatul tehnic al CNSAS au declarat, marți, pentru EurActiv.ro, că nu există nicio dovadă apărută de la momentul verificării anterioare și până astăzi care să contrazică verdictul din 2007.
„Nu există nimic nou, cei de la corpul tehnic de experți ai CNSAS nu au absolut nimic în plus în legătură cu această persoană. Nimic în plus față de ce a fost studiat la acel moment, de aceea nu înțelegem ce este cu această informație. Sigur, putem avea o explicație, dar nu e treaba noastră să ne dăm cu părerea despre aceste jocuri făcute la un nivel superior aparatului tehnic”, a declarat sursa citată.
Ce spune legea?
Legea CNSAS prevede că nicio verificare a posibilei colaborări cu Securitatea a unei persoane nu poate fi făcută altfel decât pe baza unei investigații făcute de direcția de specialitate, respectiv Direcția de Investigații a instituției. La capătul investigației este întocmită o notă de constatare care, însoțită de avizul Direcției Juridice, este înaintată Colegiului CNSAS, un organism colectiv care emite decizia.
Ar fi putut apărea documente documente noi fără să știe corpul tehnic?
„Este greu de crezut să existe documente noi de care corpul tehnic să nu știe. Există, teoretic, o șansă infimă, căci anumiți membri ai Colegiului participă la ședințe de desecretizare le diferiți deținători de arhive. Chiar și dacă așa ceva se întâmplă, documentele desecretizate ajung imediat la corpul tehnic de specialiști ai instituției, pentru a le verifica și a prezenta o nouă notă Colegiului. O verificare pur și simplu nu poate fi făcută altfel, nu este legal, iar în prezent CNSAS este în plin proces de verificare a actualului Cabinet, deci nu avea cum să fie sărit corpul tehnic de experți”, a mai declarat sursa citată.
Context
Ministrul Educației, Mircea Dumitru a început o ofensivă instituțională împotrva demnitarilor suspectați că și-au plagiat lucrările de doctorat. La câteva săptămâni de la numirea sa, ministrul a semnat ordinele de retragere a titlurilor de doctorat în ceea ce-i privește pe fostul premier Victor Ponta și pe fostul vicepremier Gabriel Oprea. În plus, ministrul a fost foarte vocal împotriva unei tentative de albire a plagiatului grosolan comis de fostul ministru de Interne Petre Tobă.
Pe de altă parte, ministrul Educației a mai intrat pe un teren minat: a propus și susține cu tărie organizarea de concursuri pentru ocuparea funcției de director de școală în întreaga țară, lucru pe care clasa politică încearcă să-l blocheze cu orice preț, ajungându-se la acuzații de falsificare a unor semnături într-o comisie parlamentară.
Cine este acum în Colegiul CNSAS?
Din Colegiul CNSAS fac parte, din 2012, următorii: Dragoș Petrescu (președinte), Virgiliu Leon Țârău (vicepreședinte), Corneliu Turianu (secretar), Florin Abraham, Florian Bichir, Adrian Mihai Cioflâncă, Ladislau Antoniu Csendes, Cazemir Benedict Ionescu, Claudiu Octavian Secașiu, Laurențiu Tănase și Dinu Zamfirescu (membri).
Florian Bichir a fost jurnalist, a colaborat cu Evenimentul Zilei și a fost propus în Colegiul CNSAS de grupul parlamentar al UNPR.
Comentarii