UPDATEAvocatul Poporului a atacat la Curtea Constituțională OUG privind Codul Administrativ. Reacția MDRAP
Avocatul Poporului, Renate Weber, a sesizat miercuri Curtea Constituțională cu privire la Oordonanța de urgență privind Codul Administrativ.
În sesizare, Avocatul Poporului invocă trei motive de neconstituționalitate:
1. Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 contravine art. 115 alin. (4) din Constituție, deoarece nu răspunde exigențelor Constituției privind delegarea legislativă, astfel cum aceasta a fost dezvoltată prin jurisprudența Curții Constituționale.
În urma analizării actului normativ, Avocatul Poporului a constatat, între altele, că în cuprinsul ordonanței sunt reglementate o serie de aspecte care nu au legătură și nu sunt nici interdependente cu motivele invocate de Guvern în susținerea urgenței și situației extraordinare care motivează adoptarea unei asemenea ordonanțe. Avocatul Poporului consideră că maniera aleasă pentru soluționarea situației administrației publice centrale și locale din România nu este adecvată, întrucât mecanismul legislativ al ordonanței de urgență prezintă un regim aparte, care ar trebui să fie folosit în situații extraordinare, urgente și a căror reglementare nu poate fi amânată. Or, situația care a generat adoptarea acestei ordonanțe de urgență este deja de notorietate și a cunoscut anterior mai multe inițiative legislative, ultima fiind, în acest sens, cea inițiată în Parlamentul României, în cursul anului 2018 (PL-x nr. 369/2018 Proiect de Lege privind Codul administrativ al României), care a încetat prin respingerea definitivă de Camera Deputaților a proiectului de lege.
2. Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 contravine prevederilor constituționale ale art. 69 privind mandatul reprezentativ, ale art. 109 referitoare la răspunderea membrilor Guvernului și ale art. 111 alin. (1) privind controlul parlamentar al activității Guvernului.
Din examinarea argumentelor utilizate de Guvern pentru justificarea demersului legislativ în calitate de legiuitor delegat, Avocatul Poporului constată că se tinde la inversarea raporturilor constituționale dintre Parlament și Guvern. Niciodată situația extraordinară si urgența unui demers legislativ delegat nu pot fi acceptate ca o sancțiune a eșecului procesului de legiferare derulat de Parlament, acesta fiind reprezentantul poporului și unica autoritate legiuitoare. Principiul colaborării loiale dintre instituțiile și autoritățile statului nu înlătură funcția de control pe care Parlamentul o are asupra Guvernului și nu inversează acest control.
3. Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 contravine art. 115 alin. (6) din Constituție, întrucât afectează regimul instituțiilor fundamentale ale statului, în speță Guvernul.
Analizând noua soluție legislativă, Avocatul Poporului constată că din condițiile generale pentru ocuparea funcției de membru al Guvernului a fost înlăturată condiția incompatibilității, ceea ce produce consecințe negative prin fragilizarea statutului membrilor Guvernului și a instituției în ansamblu. Eliminarea condiției de ocupare a funcției de către o persoană aflată într-unul din cazurile de incompatibilitate poate conduce la situații de fapt în care o persoană decăzută din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate publică în aplicarea Legii nr. 176/2010, să fie numită în funcția de membru al Guvernului doar pentru ca mai apoi, când se constată interdicția, să înceteze calitatea de membru. Similar, oferirea unui termen de 15 zile după învestire pentru a ieși din situația de incompatibilitate, afectează în mod negativ credibilitatea unei instituții fundamentale a statului, întrucât permite declanșarea procedurilor constituționale prevăzute de art. 103-104 (care implică Președintele României, prim-ministrul și Parlamentul), în considerarea unei persoane aflate într-o situație de incompatibilitate.
+++
Renate Weber, fost europarlamentar ALDE, a fost propusă pentru funcția de Avocat al Poporului pe 26 iunie. În urma unor negocieri în cadrul Coaliției PSD-ALDE, funcția de Avocat al Poporului a revenit celor de la ALDE.
Codul Administrativ, un proiect dorit de Liviu Dragnea, prevede, printre altele, pensii speciale pentru primari.
Ministerul Dezvoltării susține că acest Cod nu este pentru conducătorii administrației publice
Codul Administrativ, în forma aprobată de Guvernul PSD-ALDE pe 25 iunie, a fost asumat de către toți membrii Cabinetului și susținut de toate structurile asociative ale administrației publice locale: Uniunea Națională a Consiilor Județene din România, Asociația Municipiilor din România, Asociația Orașelor din România, Asociația Comunelor din România, precizează Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, după anunțul făcut de Avocatul Poporului.
Promovarea Codului pe bază de Ordonanță de urgență a Guvernului a fost solicitată de aceste structuri asociative, mai susține Ministerul, adăugând că documentul creează un cadru legal unitar, coerent, clar și simplificat pentru activitatea administrației publice, integrând mai multe acte normative, are ca scop îmbunătățirea serviciilor publice, prin înlăturarea consecințelor negative semnalate în special de practicieni.
Totodată, Codul reglementează următoarele domenii: administrația publică centrală, administrația publică locală, prefectul, instituția prefectului și serviciile publice deconcentrate, reguli specifice proprietății publice și private a statului sau a unităților administrativ-teritoriale, statutul funcționarilor publici, prevederi aplicabile personalului contractual din administrația publică și evidența personalului plătit din fonduri publice, răspunderea administrativă și serviciile publice.
”Codul Administrativ al României reprezintă un act normativ complex, care creează cadrul necesar pentru modernizarea și eficientizarea administrației publice. După cum am spus în repetate rânduri, acest Cod nu este pentru conducătorii administrației publice, ci pentru funcționarea corectă a instituțiilor în interesul cetățenilor. Voi susține în continuare că prevederile Codului sunt benefice pentru administrația din România și reprezintă un pas major în simplificarea procesului administrativ”, a precizat viceprim-ministrul Daniel Suciu.
Comentarii