Biroul Electoral Central (BEC) a precizat vineri că dispozițiile legale nu prevăd posibilitatea observării procesului de renumărare a buletinelor de vot, menționând că pentru un astfel de demers trebuie modificată Legea 370/2002, potrivit Agerpres.

UPDATE

Expert Forum (EFOR) a contestat decizia BEC, iar Tribunalul Ilfov i-a dat dreptate, anunță organizația pe Facebook. 

”Tribunalul Ilfov a admis contestația depusă de EFOR privind limitarea accesului observatorului la procesul de renumărare de la BEJ Ilfov”.

++++

USR acuză BEC de faptul că "tocmai a trimis o circulară prin care precizează că reprezentanții din BEJ nu pot să mai trimită detalii de la renumărare că sunt confidențiale".

+++

"Ca urmare a informațiilor apărute în spațiul public, Biroul Electoral Central pentru alegerea Președintelui României din anul 2024 (BEC) aduce la cunoștința opiniei publice că dispozițiile legale incidente organizării scrutinului pentru alegerea președintelui României din anul 2024 nu stabilesc posibilitatea observării procesului de renumărare a buletinelor de vot, pentru extinderea cadrului de observare a alegerilor fiind necesară modificarea dispozițiilor art. 47 alin, fi) din Legea nr. 370/2004, cu modificările și completările ulterioare, care stabilesc că persoanele acreditate participă la toate operațiunile efectuate de birourile electorale ale secțiilor de votare, și nu la operațiunile desfășurate de celelalte birouri electorale", se arată într-un comunicat transmis de BEC.

BEC amintește că, în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 98/2024 privind unele măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României din anul 2024 și a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024, birourile electorale ale secțiilor de votare și-au încetat activitatea, operațiunile de renumărare fiind derulate de birourile ierarhic superioare acestora.

Potrivit dispozițiilor art. 16 alin. (2) ultima teză din Regulamentul de organizare și funcționare a birourilor electorale constituite pentru alegerea Președintelui României din anul 2024, aprobat prin Hotărârea Biroului Electoral Central nr. l/H/13.09.2024 și modificat prin Hotărârea Biroului Electoral Central nr. 5H/09.11.2024, după încetarea activității birourilor electorale ale secțiilor de votare, atribuțiile acestora sunt aduse la îndeplinire de biroul electoral ierarhic superior.

Biroul Electoral Central a mai precizat că "renumărarea dispusă de Curtea Constituțională la data de 28 noiembrie se realizează în conformitate cu Decizia BEC nr. 205D/28.11.2024, ca urmare a cererii de anulare a alegerilor înregistrată pe rolul instanței de contencios constituțional, și nu în proceduri reglementate de legislația electorală ca operațiuni ale birourilor electorale ale secțiilor de votare sau ca operațiuni de stabilire a rezultatelor alegerilor".

BEC a menționat că în art. 47 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 și art. 89 din Legea nr. 208/2015 sunt expres menționate categoriile de persoane care pot asista în ziua votării la operațiunile efectuate de birourile electorale ale secțiilor de votare, printre acestea numărându-se persoanele acreditate, respectiv observatori interni, desemnați de către asociații sau fundații, observatori internaționali și reprezentanți ai instituțiilor mass-media străine.

Totodată, observatorii interni, desemnați de către asociații sau fundații, observatorii internaționali și reprezentanții instituțiilor mass-media străine sunt acreditați de către Autoritatea Electorală Permanentă, în timp ce reprezentanții instituțiilor mass-media românești au acces în secțiile de votare în ziua votării numai în baza actului de identitate și a legitimației de jurnalist, conform Hotărârii Autorității Electorale Permanente nr. 22/2024.

"Subliniem, în acest context, că Biroul Electoral Central nu are atribuții să acrediteze asociații sau fundații, observatori internaționali și reprezentanți ai instituțiilor mass-media străine să participe la operațiunile birourilor electorale ale secțiilor de votare, iar legislația electorală nu prevede posibilitatea acreditării acestor categorii să participe la operațiunile birourilor electorale superioare acestora", a arătat BEC în comunicat.

În comunicat se mai menționează că "toate institutele de sondare a opiniei publice care au formulat solicitări pentru efectuarea sondajelor la ieșirea de la urne și care îndeplineau condițiile legale au fost acreditate în acest sens, iar pentru sporirea transparenței procesului electoral, a fost emisă Decizia nr. 4/D/24.09.2024 privind aprobarea procedurii de acreditare a delegaților formațiunilor politice care participă la alegerile pentru Președintele României din anul 2024 și nu au reprezentanți în biroul electoral al secției de votare sau în biroul electoral pentru votul prin corespondență".