Compania Meta a permis unei rețele de pagini de Facebook să posteze peste 4.000 de reclame politice care atacau candidata pro-UE la președinția României, Elena Lasconi, și promovau figuri de extremă dreapta, inclusiv pe Călin Georgescu.

Potrivit Bloomberg, care citează un raport, campania a fost desfășurată pe 25 de pagini aparent separate de Facebook, aparținând unor entități ale căror site-uri web împărtășesc infrastructura de găzduire, publicitate și e-mail, ceea ce sugerează un efort organizat de influențare a alegerilor.

Conform raportului realizat de grupurile de cercetare în domeniul amenințărilor digitale Reset Tech și Check First, nu este clar cine se află în spatele rețelei, care a promovat postări politice pe Facebook și Instagram cu cheltuieli publicitare de până la 264.909 euro.

Victoria surprinzătoare a lui Georgescu, un susținător al Rusiei și al platformei TikTok, în alegerile prezidențiale din 24 noiembrie, ulterior anulate, a adus sub o atenție intensă rolul companiilor de social media. Autoritățile române s-au concentrat pe TikTok, acuzând platforma de oferirea unei „expuneri masive și tratament preferențial” candidatului naționalist, anterior puțin cunoscut.

Totuși, raportul Reset Tech și Check First indică un efort mai amplu de influențare a rezultatului alegerilor. Curtea Constituțională a României a anulat, pe 6 decembrie, primul tur al alegerilor de luna trecută, din cauza acuzațiilor de interferență din partea Rusiei, aceasta fiind o premieră în istoria țării.

Decizia a urmat publicarea unor documente declasificate de către serviciile de informații din România, care arată cum campania lui Georgescu, alimentată de TikTok, ar fi fost coordonată de „actori statali” străini. Un document afirma că România este o țintă a „atacurilor hibride agresive ale Rusiei”. Moscova a negat orice implicare.

„Deși rolul TikTok în amplificarea dezinformării în timpul campaniei electorale din România a fost în centrul atenției, noi dovezi arată că platformele Meta, Facebook și Instagram, au fost folosite pentru a răspândi mesaje politice agresive, afirmații neverificate și narațiuni polarizante”, au scris autorii raportului.

Meta a refuzat să comenteze conținutul raportului, dar a subliniat declarațiile recente ale lui Nick Clegg, președintele afacerilor globale, care a spus săptămâna trecută: „Nu vedem nicio dovadă a unor incidente majore pe platformele noastre din România”, adăugând că Meta a fost în „contact aproape zilnic” cu autoritățile române, potrivit Euronews.

Reclamele descrise în raport îl prezentau pe Georgescu, care nu a declarat finanțare de campanie către autorități, drept un „președinte patriot” care apără națiunea de aproximativ 19 milioane de oameni împotriva establishmentului politic. Pe de altă parte, lidera USR, Elena Lasconi, era caracterizată drept un „diavol” și o marionetă a Occidentului, în timp ce actualul președinte Klaus Iohannis era descris drept un „dictator” pentru sprijinul acordat lui Lasconi.

Unele reclame exprimau, de asemenea, susținere pentru George Simion, liderul partidului naționalist AUR.

Cercetătorii au identificat campania utilizând Biblioteca de Anunțuri Meta, o inițiativă de transparență care oferă detalii despre advertiserii ce folosesc platformele de social media ale companiei. Reclamele au fost vizualizate de până la 199 de milioane de ori din august, au calculat cercetătorii.

Profilurile advertiserilor înregistrați aveau pagini de Facebook cu administratori localizați majoritar în România și se prezentau ca site-uri de știri sau divertisment. Totuși, site-urile respective nu conțineau informații legale sau editoriale, iar multe erau legate între ele prin adrese IP comune, design web identic și configurații comune de e-mail și tehnologie publicitară, sugerând o structură de management centralizată, potrivit raportului.

Raportul reflectă descoperirile anterioare ale publicației românești Context, care a dezvăluit că AUR a dezvoltat o rețea de pagini de Facebook neautentice, care se dădeau drept portaluri de știri, pentru a amplifica propaganda și teoriile conspirației.

Social media reprezintă un vector popular pentru publicitatea politică și dezinformare, deoarece permite o direcționare precisă a mesajelor. În ultimii ani, platformele au luat măsuri pentru a combate interferențele electorale ascunse și au introdus controale mai stricte în jurul campaniilor publicitare politice.

Meta a declarat că a eliminat aproximativ 20 de operațiuni de influență ascunsă la nivel global în acest an și că Rusia este sursa principală a unei astfel de activități, conform unei postări de blog publicate săptămâna trecută de Clegg.

Compania a precizat că majoritatea operațiunilor s-au străduit să își construiască audiențe autentice, unele folosind „aprecieri” și urmăritori falși pentru a părea mai populare decât erau în realitate.