UPDATECiolacu aruncă la AEP și MAI decizia de a scurta timpul de vot în Diaspora

Premierul Marcel Ciolacu a explicat vineri de ce Guvernul a adoptat în Ordonanța de urgență pentru calendarul alegerilor prezidențiale din mai o prevedere care scurtează timpul de vot pentru românii din Diaspora.
"Suntem cu toții liberi să spunem tot ceea ce dorim. E normal ca liderii opoziției să critice puterea. Așa funcționează democrația. Guvernul României, eu sunt prim-ministrul, nu sunt inițiatorul. Inițiatorul a fost AEP și Ministerul de Interne. Știm cu toții că românii din Diaspora au drept de vot timp de trei zile, în comparație cu românii din România. Știți că la ultimele alegeri s-a dublat numărul de secții de vot, încercând ca românii să nu se deplaseze mai mult de 10-20 km. Statul român a făcut niște eforturi suplimentare corecte și necesare ca românii din Diaspora să poată vota", a spus premierul, întrebat de ce s-a redus timpul de vot în străinătate.
Ciolacu a mai completat că "niciunde în această lume, în momentul în care în țară se desfășoară scrutinul, se închide procesul de votare și nu mai continuă în alt stat", afirmând că asta a fost justificarea primită de el de la inițiatori.
De asemenea, premierul a precizat că prin această decizia "nu m-am răzbunat pe nimeni și nu am de ce să mă răzbun".
Întrebat de ce totuși acum o decizie în acest sens, la trei luni înainte de alegerile prezidențiale reluate, Ciolacu a spus că "România are o excepție care nu există niciunde în alt stat democratic".
Totuși, pentru că opoziția o interpretează ca pe o răzbunare, ținând cont că la alegerile prezidențiale din noiembrie 2024 Marcel Ciolacu a adunat puține voturi, acesta a replicat că e dreptul opoziției să spună ce vrea.
+++
Potrivit prevederii, dacă până acum votul începea la ora 12:00, ora locală, în secțiile de votare din străinătate, începând cu ziua de vineri, acum votul va începe la ora 7:00, ora locală, și se va încheia la ora locală 21:00.
Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Mihai Constantin, a explicat joi că "duminică, votul începe în secțiile de votare din străinătate la ora 7:00 ora locală, dar se încheie fie la ora 21:00, ora locală, dacă ne aflăm pe meridianul care precede, la est de România, s-a închis votul, cum se întâmpla și până acum, la ora 21:00. Asta înseamnă că, dacă mergem la o extremă în Statele Unite, la o secție de votare duminică, 4 mai, votul se va închide atunci când în România este ora 21:00".
Până acum se ținea cont de ora locală, iar asta însemna că ultimele secții de vot de pe Coasta de Vest a SUA se închideau luni dimineața, la ora 07.00 (ora României). Explicațiile AEP sunt că românii din străinătate puteau vedea rezultatele exit-poll-urilor din țară și asta îi influența cum să voteze.
Președinta USR, Elena Lasconi, a criticat decizia, afirmând că, la ora 21:00 în București, în Los Angeles e ora 11:00 dimineață, în Montreal e ora 14:00, astfel că "asistăm la o discriminare și la o încălcare gravă a dreptului de a vota al românilor din Diaspora".
"Știm că, la ultimele alegeri, Ciolacu a primit foarte puține voturi din diaspora. Asta e clar o măsura împotriva votanților din străinătate și a opțiunilor lor, care l-au scos pe Ciolacu din turul 2. Avocatul Poporului ar trebui să sesizeze de urgență Curtea Constituțională. Le cer lui Marcel Ciolacu și lui Toni Greblă să iasă public să explice această idee: De ce românul din Japonia poate să voteze mai multe ore față de românul din SUA? Aceste modificări vor enerva și mai mult oamenii și vor crește valul extremist. Opriți-vă odată!”, a transmis Lasconi printr-o postare pe Facebook.
Expert Forum solicită Guvernului și Parlamentului să abroge prevederile care scurtează programul de votare în străinătate în duminica alegerilor și pe cele care schimbă componența birourilor electorale
Expert Forum solicită Guvernului și Parlamentului să abroge articolul 5 din OUG privind organizarea alegerilor prezidențiale din 2025. Articolul stabilește că ”în ziua de duminică, votarea începe la ora locală 7,00 și se încheie la ora locală 21,00, dar nu mai târziu de ora locală a României 21,00.”
Acest articol, care a fost inclus la sugestia Autorității Electorale Permanente, introduce o politică care discriminează alegătorii din anumite țări, afectând dreptul alegătorilor la condiții egale de vot și creează premisele pentru favorizarea unor candidați. Introducerea unui regim diferit de închidere a secției față de vineri și sâmbătă – când secțiile se închid la ora locală 21 – creează confuzie în rândul administrației electorale și alegătorilor.
Nu există nicio justificare logică pentru includerea unui astfel de amendament, iar aplicarea lui va genera în practică situații absurde.
De altfel, motivația din spatele acestei modificări rămâne un mister: nota de fundamentare publicată după aprobarea OUG nu oferă nicio explicație și nici partea introductivă a OUG nu justifică de ce este necesară o astfel de măsură.
Din declarațiile purtătorului de cuvânt al Guvernului rezultă că decizia a fost luată pentru a nu influența rezultatele votului, ”atunci când el s-a închis în România, dar a rămas deschis în străinătate, în secțiile care sunt la vest de România, pe fusurile orare aferente”, precizează Expert Forum într-un comunicat.
"Nu este clar când au devenit problematice aceste reguli după care se desfășoară alegerile de ani buni. Până în acest moment subiectul nu a existat pe agenda publică. Solicităm Autorității Electorale Permanente să explice de ce a propus acest amendament, care poate limita posibilitățile unor alegători de a-și exercita dreptul de vot. De exemplu, alegătorii din Los Angeles, San Francisco sau Vancouver vor vota duminica (ziua principală de votare) doar 4 ore, de la 7 la 11. Dar și alegătorii din anumite state precum Marea Britanie, unde sunt numeroși alegători, vor avea un program de votare semnificativ mai scurt. Guvernul a extins, în schimb, votarea în ziua de vineri, astfel că va începe de la ora 7 în loc de ora 12. Însă vineri este o zi lucrătoare și nu oferǎ alegătorilor oportunități egale de exprimare a votului".
Datele statistice de la alegerile precedente arată că numărul votanților în ziua de vineri este limitat.
În același timp, Expert Forum atrage atenția asupra modificărilor privind componența birourilor electorale, introduse prin art. 3 (4) din OUG, care stabilește că pentru procedurile de completare a birourilor electorale cu reprezentanții partidelor politice se aplică procedura prevăzută pentru BEC la art. 16 alin. (4) din Legea nr. 370/2004, respectiv cea de la alin. (6), dacă rămân locuri libere. Adică, în prima fază birourile se completează cu câte un reprezentant al fiecărui partid politic parlamentar, iar în a doua cu reprezentanți ai formațiunilor politice care nu sunt reprezentate în Parlament și au propus candidat.
În cazul partidelor neparlamentare, se trag la sorți partidele care vor intra în biroul electoral, în limitele numărului total de membri. Amendamentul nu este justificat și modifică un element cheie al legislației electorale cu puțin timp înaintea alegerilor, contrar standardelor prescrise de Codul de Bune Practici în Materie Electorală al Comisiei de la Veneția.
Este "inadmisibil ca la fiecare rundă de alegeri să existe modificări sau interpretări ale modului în care se formează birourile electorale, pornind de la interesele de moment ale partidelor de la putere".
Procedura de completare menționată în OUG oferă un avantaj nejustificat partidelor politice parlamentare - unele dintre ele poate nici nu vor avea candidați desemnați la alegerile prezidențiale.
Atât birourile electorale județene, cât și cele ale secțiilor de votare se completează cu reprezentanți ai formațiunilor politice care au propus candidați, pe când procedura reglementată prin OUG face referire la pașii pentru formarea BEC, care prevăd completarea în primul rând cu reprezentanți ai fiecărui partid politic parlamentar, apoi ai altor partide neparlamentare.
"Dacă facem un calcul simplu, există riscul real ca partidele neparlamentare care propun candidați să nu aibă reprezentare. De exemplu, la nivel județean sau la nivelul secției de votare, biroul se completează cu 7 reprezentanți, fix câte partide parlamentare există (partidele din Grupul Minorităților nu sunt incluse). Menționăm și faptul că independenții nu pot desemna reprezentanți. Solicităm să se păstreze formula actuală de completare a birourilor electorale, prevăzută în Legea 370/2004 și nu cea adoptată prin OUG – legea trebuie să permită accesul competitorilor care au candidați la alegeri, nu să favorizeze partidele parlamentare", se arată în comunicatul Expert Forum.
Comentarii