CCR a motivat decizia de neconstituționalitate privind legea de eliminare a pensiilor speciale pentru parlamentari prin faptul că s-a acționat cu "impetuozitate" și "grabă", deși nu se ceruse dezbatere în procedură de urgență.

Curtea a mai subliniat că regulile clare stabilite în privința procedurii legislative constituie o garanție împotriva abuzului de putere al majorității, informează Agerpres.

CCR a publicat vineri motivarea deciziei din 5 mai prin care a stabilit că este neconstituțională Legea de eliminare a pensiilor speciale - Legea 7/2021 pentru modificarea Legii 96/2006 privind Statutul deputaților și al senatorilor.

Judecătorii constituționali au admis excepțiile ridicate de foști parlamentari de la toate formațiunile politice, printre care Ion Iliescu, Gheorghe Funar, Mihăiță Calimente, Viorica Cherecheș, Fekete Szabo Andras Levente în procese deschise în instanțe având ca obiect soluționarea unor cereri de anulare a ordinelor de încetare a plății indemnizației pentru limită de vârstă reglementate în favoarea deputaților și senatorilor.

În timpul dezbaterilor de la CCR, judecătorul Daniel Morar a părăsit sala de ședință și a refuzat să mai participe la discuții.

Curtea Constituțională explică în motivare că, în februarie 2021, plenul Parlamentului a dezbătut și adoptat într-o singură zi legea de eliminare a pensiilor speciale pentru parlamentari, fără ca dezbaterea să se facă în procedură de urgență în plenul Camerelor reunite.

"Prin urmare, se poate constata că, în condițiile unei proceduri comune, o lege nu poate fi adoptată în termen de o zi, astfel cum s-a întâmplat în cauza de față. (...) Limitarea/restrângerea termenelor prevăzute de regulament afectează dezbaterea reală a inițiativei legislative, fiind, astfel, aduse în discuție aspecte referitoare la depunerea de amendamente, precum și buna cunoaștere a conținutului și implicațiilor legii votate. Scurtarea termenelor se poate realiza doar prin aprobarea procedurii de urgență. (...) În cauza de față, Curtea reține că legea criticată nu a fost adoptată prin procedura de urgență. În ipoteza în care s-ar fi aprobat adoptarea acesteia prin procedura de urgență, desigur, termenele puteau fi mult comprimate. Cu alte cuvinte, legea a fost adoptată cu înlăturarea prevederilor regulamentare referitoare la modul în care se desfășoară procedura generală/comună de adoptare a legilor din moment ce întreaga procedură a durat exact o singură zi", este una din concluziile CCR.

"Impetuozitatea și graba cu care s-a acționat (constituirea comisiei permanente de întocmire a raportului în ședința din 17 februarie 2021, întocmirea raportului în paralel cu desfășurarea lucrărilor plenului/în pauza luată, luarea unei pauze a plenului pentru a permite finalizarea raportului, adoptarea legii în ședința din 17 februarie 2021) demonstrează cu prisosință faptul că procedura de adoptare a legii a fost una de urgență, fără să fi fost cerută/aprobată o astfel de procedură. (...) Stabilirea unor reguli clare în privința procedurii legislative, inclusiv la nivelul Legii fundamentale, și respectarea regulilor astfel stabilite constituie o garanție împotriva abuzului de putere al majorității parlamentare, așadar, o garanție a democrației", mai spune CCR.

În februarie 2021, Plenul Parlamentului a abrogat pensiile speciale ale senatorilor și deputaților.

Peste 70 de foști parlamentari au acționat în instanță Parlamentul, instanțele sesizând CCR cu privire la neconstituționalitatea Legea 7/2021 pentru modificarea Legii 96/2006 privind Statutul deputaților și al senatorilor.

Excepțiile de neconstituționalitate au fost transmise de la instanțe din toată țara, respectiv Tribunalul Arad, Alba, Bistrița-Năsăud, Cluj, Hunedoara, Ialomița, Ilfov, Maramureș, Sălaj, Suceava, Timiș și Curtea de Apel Timișoara.