Premierul Dacian Cioloș a acordat primul interviu televizat jurnalistului Luca Niculescu în care a vorbit despre proiecte de investiții, creșterile salariale. Premierul a vorbit și despre motivul pentru care a renunțat la prima propunere la Sănătate.

Dacian Cioloș a acordat în această seară un interviu în calitate de premier și a vorbit despre ce își propune guvernul condus de el.

Iată principalele declarații:

Despre misiunea Guvernului

  • Cred că este important să dăm semnalul că o schimbare începe, pe anumite paliere lumea așteaptă să vadă că aceia care conduc țara au înțeles mesajul, că pot începe schimbări și să creăm o platformă neutră, dar eficientă pentru cei care vor câștiga alegerile în 2016.

Despre buget: Măsurile din codul fiscal sunt foarte importante pentru a revitaliza mediul economic, este important ca sectorul economic să aibă încredere în cei care conduc România

  • Creșterile salariale sunt necesare în multe domenii, intenția noastră este să păstrăm aceste creșteri salariale. 
  • Creșterile salariale în domeniul administrației trebuie însoțite și de reforma actului administrativ.
  • Cel mai mult ce putem face cu bugetul este să împingem deficitul până la 3%, să nu depășească 3%, în momentul de față am avea argumente să justificăm acest deficit 

 Despre investiții: 

  • Trebuie să avem și un pachet de investiții astfel încât creșterea economică și nu se bazeze doar pe consum. Aș vrea să menținem o țintă ambițioasă importantă și pe investiții. 
  • În primul rând mă refer la investițiile pe infrastructură, Ministerul Transporturilor pregătește pentru mâine lista cu proiectele prioritare. 
  • Planul de acțiuni sectoriale va fi prezentat Parlamentului până pe 15 decembrie.
  • Nu înseamnă că această largă majoritate va fi mereu în Parlament, sunt conștient de asta. Este important să păstrăm un contact permanent cu principalele grupuri din Parlament. Atât eu cât și vicepremierii vom merge periodic în Parlament pentru a căuta să construim majorități pentru proiectele pe care le prezentăm.

Interviul integral, aici:

 Despre administrație: 

  • Am găsit în Guvern la diferite nivele foarte multe studii făcute inclusiv de experți străini și este important să punem toate aceste piese împreună pentru a construi ceva coerent.
  • Expertiza Comisiei Europene: pregătirea concursurilor de recrutare, elaborarea organigramelor, elaborarea stilului de management, anumite componente din administrație să lucreze la partea de strategie fiindcă la noi se lucrează foarte mult cu hei-rup-ul, de pe o zi pe alta sau de pe o săptămână pe alta. 
  • Experții de la Bruxelles vor veni la cerere, unde se consideră că este nevoie de îmbunătățiri.
  • Avem în administrație mult oameni performanți, dar care nu au fost utilizați la capacitatea pe care o au. Am întâlnit la Bruxelles mulți funcționari români competenți.
  • Administrația trebuie să demonstreze că poate fi și eficientă; să gărim o modalitate prin care salarizarea să fie legată de performanță
  • Avem intenția să continuăm proiectul salarizării unice și să-l legăm de reforma administrativă.
  • O majoritate a partidelor politice consideră că acest Guvern este bine plasat pentru a face reforma administrației.
  • Cu siguranță va fi nevoie și de o subțiere a aparatului administrativ, dar nu prin tăieri arbitrare
  • Există discrepanțe foarte mari salariale de la un minister la altul, de la un tip de administrație la altul. Oamenii care fac activități asempnătoare să poată fi remunerați la fel. În Agențiile de plăți sunt oameni care și-au crescut gradul de performanță și apoi au plecat în privat.

 Cum ați ales echipa?

  •  Pentru unii am avut recomandări din mediul privat; oameni și cu experiență pe domeniu, să aibă un proiect, o viziune și să și dorească să se angajeze în acest proiect.
  • Probabil 40% dintre cei pe care i-am contactat m-au refuzat; la unele ministere am contactat 2-3 oameni; în unele cazuri am ales pe cel care mi s-a părut cel mai adaptat.
  • Aveam teoretic 10 zile la dispoziție, dar situația era tensionată în Europa, trebuia depus Guvernul în Parlament, au fost și elemente legate de agenda președintelui Iohannis și a președintelui Senatului.
  • Sigur că au fost ezitări pentru că am lucrat singur. Eu am lucrat la echipă singur, nu am avut un partid în spate. Am lucrat și pe programul de guvernare.
  • Asupra oamenilor nu am avut discuții cu partidele, am avut unele sugestii de care până la urmă nu am ținut cont.
  • La domnul Baciu nu am renunțat numai din cauza pozelor, ci și pentru că nu a fost onest cu anumite elemente pe care mi le-a prezentat din CV și legate de experiență. A omis să-mi spună anumite lucruri.

 Schimbările din aparatul de stat:

  • am solicitat miniștrilor să vină cu o evaluare

 Schimbări ale legii electorale, solicitate de societatea civilă:

  • pentru o schimbare este nevoie de o majoritate în Parlament, nu este democratic să fie schimbate prin Ordonanță de Urgență, mai ales pentru un Guvern tehnocrat
  • din discuțiile avute în Parlament nu am constatat că ar exista o susținere pentru asemenea schimbări pentru alegerile de anul viitor 
  • Cred că este la fel de important să avem o clasă politică în care oamenii să aibă încredere și o administrație performantă, aici ar trebui să ne concentrăm până la finalul mandatului

Integritate și noul Minister pentru consultări cu societatea civilă:

  • Miniștrii au semnat declarații de integritate
  • Vorbim despre o transparență pentru eficientizarea actului administrativ 
  • Nu am creat Ministerul pentru a obține sprijin de la societatea civilă; nu cred că e cazul ca noi să creăm presiune populară. Am văzut eficiența acestui tip de consultări și în reforma Politicii Agricole Comune pentru a arăta politicienilor că trebuie să accepte anumite modificări. Nu este o presiune pentru a-i determina să facă altceva decât doresc, dar pentru a arăta punctele de vedere ale cetățenilor de care ar trebui să țină cont.
  • Acest minister ar trebui să fie o platformă de legătură între ministere și societatea civilă interesată de anumite proiecte de lege. 
  • Aș vrea să putem organiza și anumite dezbateri publice pe teme mari 

Fondurile europene: 

  • Suntem puțin în întârziere în pregătirea fondurilor UE 2014-2020
  • Am cerut dnei ministru Aura Răducu o întâlnire la nivelul ministerelor

Despre poziția României în plan european:

  • Îmi doresc o prezență mai activă și vizionară în cadrul Uniunii Europene. 
  • De multe ori avem impresia că vorbim ca și cum am fi în afara UE, uitând că de fapt suntem parte a Uniunii. 
  • O prezență în consiliile de miniștri, o viziune coerentă când vorbim de politicile europene. 
  • Aceasta presupune că trebuie să avem o viziune a noastră, Guvernul, după consultări cu societatea civilă; Coordonând viziunea în Consiliile de miniștri dar și cu europarlamentarii pe diferite domenii, precum și a poziției Președintelui în Consiliul European. 

Poziția privind cotele :
  • Nu este rău să fii și într-o minoritate de blocaj când consideri că anumite lucruri trebuie blocate, dar nu trebuie să se oprească aici, trebuie să construiești apoi ceva, să ajungi într-o majoritate care să impună un proiect
  • România trebuie să-și susțină propriile proiecte pentru a putea construi majorități la nivel european.
  • Mă gândesc spre exemplu la politica energetică; România are un potențial energetic important, este plasată geostrategic astfel încât să-și poată impune punctul de vedere; poate veni cu o viziune.
  • În 2019 România va deține președinția Consiliului Uniunii Europene. Gândiți-vă că 2019 va însemna gândirea bugetului UE pentru după 2020, UE va începe să-și gândească politicile; România are interesul să continue cu politica de coeziune.
  • Semnalele care vin din diferite direcții arată că UE are nevoie de o reformare conceptuală ca organizare și funcționare. Ceea ce am văzut este că Juncker și Donald Tusk dau semnalul de începere a regândirii acestei politici. 
  • În privința migranților - știți care este poziția României, Tusk înțelege cât este de important să dăm semnalul ca UE poate să își protejeze frontierelor. Nu este suficientă o repartizare dacă nu ești capabil să-i și integrezi, altfel putem ajunge la situații similare cu ceea ce este în Franța. 
Despre șansele de reușită ale proiectelor Guvernului în acest an: 
  • Dacă cineva își imaginează ca pentru a schimba lucrurile sunt sificienși 22 oameni, se înșeală, este nevoie de o majoritate. Am simțit că există o susținere din partea majorității și sper ca prin dialog să menținem încrederea reciprocă, să demonstrăm că nu facem împotriva cuiva, ci în interesul tuturor
  • (Intenționați să rămâneți ca premier și după alegeri?) Nu asta e ambiția mea, am primit un mandat de un an de zile, la solicitarea Președintelui. Unde simt că pot să aduc un plus, am făcut-o, obiectivul meu este să duc lucrurile la bun sfârșit până în 2016.
  • (Intrarea într-un partid sau formarea unui partid politic?) Nu mă preocupă în momentul de față intrarea sau formarea unui partid politic, am venit pentru că m-a contactat Președintele Klaus Iohannis.