EFOR: Un pesedist și un liberal au scos din buzunar cei mai mulți bani pentru campania electorală

Florin Cârciu din partea PSD și Ciprian Epure din partea PNL au declarat cei mai mulți bani pentru finanțarea campaniei electorale, conform unei analize realizate de Expert Forum.
EFOR a analizat datele legate de finanțarea campaniei electorale, publicate de Autoritatea Electorală Permanentă. Raportul include date despre sursele de finanțare, cheltuieli, topuri cu cele mai mari contribuții pentru fiecare tip de scrutin, dar și cheltuielile din mediul online, realizate prin Facebook sau Google.
În ceea ce privește alegerile europarlamentare, s-au raportat venituri de 40 de milioane de lei, din care 14 milioane de lei provin de la candidați și 26 de milioane de la partid, prin transfer de la partide.
Cele mai mari contribuții sunt cele ale secretarului de stat al Departamentului pentru Românii de Pretutindeni, Florin Cârciu, peste 2,4 milioane de lei, proveniti din venituri proprii și ale liberalului Ciprian Epure, care a împrumutat partidul cu peste 2,4 milioane de lei pentru campanie.
De asemenea, senatorul PSD Vasile Dîncu a finanțat campania electorală cu suma de 2 milioane de lei, din venituri proprii. Candidații aflați pe primele locuri pe listele de candidați nu au contribuit la finanțarea campaniei până la acest moment.
PSD a declarat cei mai mulți bani, respectiv 33 de milioane de lei, PNL a declarat o singură contribuție din partea unui candidat și niciun fel de transferuri din partea partidului. AUR a declarat doar contribuții din partea candidaților, în valoare de 3,2 milioane de lei, iar UDMR și USR au transferat doar fonduri de la partid.
Cea mai mare parte din contribuțiile candidaților provin din venituri proprii (65% – 9 milioane), iar restul din împrumuturi (32%) și donații (3%). Transferurile de la partide provin din finanțări private, USR fiind singurul competitor care a transferat 500.000 lei, obținuți din împrumuturi de la persoane fizice.
PSD a angajat cele mai mari cheltuieli pentru vestimentație, adică peste 9.3 milioane de lei, USR a dedicat 411.343,96 lei pentru producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală online și 135 mii de lei pentru diverse cheltuieli, iar AUR a dat peste 1.19 milioane lei pentru propagandă online. Ceilalți competitori electorali nu au declarat încă cheltuieli.
Pentru alegerile locale s-au raportat 59 de milioane de lei din partea candidaților, inclusiv cei independenți și 1,3 milioane din partea partidelor politice, alianțelor și organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale, prin transferuri la nivel central și la nivel de județ.
Cea mai mare parte a veniturilor, adică 93%, provin din veniturile proprii ale candidaților (55 mil lei), iar 7% (4 mil lei) din împrumuturi. Donațiile reprezintă sub 1% – 271 mii lei.
La PNL cele mai mari contribuții au venit din județele Vrancea, Constanța, Neamț, Alba și Botoșani, iar la PSD din Dolj, Argeș, Teleorman, Ialomița, Dâmbovița. La USR cea mai mare parte din bani provine de la candidați din Cluj (40%), Sector 2 (28%) și Constanța (11%). La AUR, cei mai activi candidați provin din Botoșani, Timiș și Bistrița, iar la SOS România jumătate din bani au fost declarați de candidați din Bacău, Dolj și Olt.
Peste jumătate din fonduri au fost aduse de către candidații la funcția de primar. Suma de 10 milioane de lei a fost adusă de candidații la funcția de președinte al Consiliilor Județene.
Primarul Sectorului 5, Cristian Popescu Piedone, candidat din partea PUSL, nu a declarat niciun venit.
Partidele au cheltuit, până la data raportării, 3,5 milioane de lei, la care se adaugă 345 de mii de lei pentru candidații independenți.
Datele legate de Facebook arată că partidele au înregistrat cheltuieli de aproape un milion de lei. Cei mai mulți bani au fost cheltuiți de PNL – peste 300 mii lei, AUR – 200 mii lei, PSD 173 mii lei și USR 95 mii lei. De asemenea, au fost identificate mai multe pagini, al căror proprietar nu este evident, care promovează campanii negative împotriva unor partide sau politicieni.
Pe Google s-au cheltuit 235 mii lei, prin 51 de partide politice sau firme de consultanță, atât la nivel local prin filiale de partid și pentru candidați locali, cât și central. Campaniile sunt orientate atât pe europarlamentare, cât și pe candidați locali.
Background
Deși legislația nu include prevederi specifice, AEP a publicat veniturile și cheltuielile competitorilor electorali pe www.finantarepartide.ro, crescând astfel transparența procesului. Publicarea cheltuielilor este un aspect nou și binevenit.
EFOR a recomandat publicarea perioadă a cheltuielilor în rapoartele anterioare de monitorizare a finanțării politice/campaniei electorale, dar și reglementarea acestei practici la nivel de lege.
Comentarii