Expert Forum: Partidele au cheltuit aproape 200 milioane de lei în primele șase luni din 2024
Autoritatea Electorală Permanentă a virat în perioada ianuarie-iunie către șase partide suma de 133 de milioane de lei, potrivit unui raport Expert Forum publicat miercuri.
Suma de 133 de milioane de lei s-a împărțit la:
- PSD – 52,1 milioane de lei
- PNL – 44,1 milioane de lei
- USR – 23,8 milioane de lei
- PMP – 445 mii lei (începând doar cu luna iunie)
- AUR – 10,5 milioane de lei
- Pro România – 1,9 milioane lei
În aceeași perioadă partidele au cheltuit 198 de milioane lei, adică aproape 150% raportat la banii primiți. Toate partidele au cheltuit mai mult decât au primit: AUR (274%), USR (178%) și PNL (152%). PSD a alocat puțin peste cât a primit în prima jumătate de an. Procentual, PMP a avut cele mai mari cheltuieli (de cinci ori!), cel mai probabil din economii. Pro România a cheltuit puțin (67 mii lei) în luna iunie.
Cele mai mari cheltuieli s-au înregistrat în lunile aprilie – 56 de milioane (28%) și martie – 35 de milioane de lei (18%). S-au înregistrat cheltuieli de 32 de milioane în luna mai și 27 de milioane în luna iunie. Notăm că pe perioada campaniei electorale valorile s-au redus, însă partidele au cheltuit mult în precampanie. Aceste fonduri nu se includ în rapoartele pentru campania electorală, fiind vorba despre finanțarea activității curente a partidelor.
Partidele au continuat să aloce sume semnificative de bani pentru promovarea partidului sau a unor membri a acestuia în paralel cu desfășurarea campaniei electorale. Partidele au cheltuit 34 de milioane de lei pentru promovarea partidului (presă și propagandă / spoturi publicitare) în lunile mai și iunie – nu știm însă exact care sunt cheltuielile specifice pentru perioada 10 mai – 8 iunie, cât a durat campania electorală, ci doar pentru perioada integrală de 2 luni.
Chiar dacă partidele au avut strategii de comunicare relativ diferite, subvențiile cheltuite pentru contracte destinate liniei bugetare presă și propagandă reprezintă pe de parte cea mai mare valoare în lista de cheltuieli a fiecăruia. Se observă cheltuieli semnificative și pentru sondaje, consultanță politică sau organizarea de activități cu caracter politic.
Cele mai mari sume au fost cheltuite pentru:
- presă și propagandă - 109,3 milioane de lei – 55% din totalul cheltuielilor
- consultanță politică: 17,4 milioane de lei – 8,8% din totalul cheltuielilor
- personal: 15,7 milioane de lei – 7,9% din totalul cheltuielilor
- activități politice: 12,7 milioane de lei – 6,4%
- sondaje de opinie: 11,8 milioane de lei – 6%
- bunuri mobile și imobile: 7,5 milioane de lei – 3,8%
- producția și difuzarea de spoturi publicitare: 5,7 milioane de lei – 2,9%
- alte categorii: 18 mil – 9 %.
Raportul integral, aici.
Comentarii