Guvernul a adoptat statutul cercetătorilor, asumat prin PNRR
Proiectul de lege privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare și inovare vizează revizuirea cadrului normativ actual a fost adoptat joi de Guvern.
Proiectul, prin care se face și abrogarea Legii nr. 319/2003 privind statutul personalului de cercetare-dezvoltare și a Legii nr. 206/2004 privind buna conduită în cercetarea științifică, dezvoltarea tehnologică și inovare, este un nou act normativ unitar, necesar în vederea îndeplinirii Jalonului 274 (Reforma 5 – Componenta 9) din PNRR.
Principalele reglementări propuse de proiectul de lege:
clarificarea parcursului profesional în cariera de cercetător în concordanță cu bunele practici europene, recomandările Comisiei Europene prin mecanismele Policy Support Facility, precum și cu principiile prevăzute în Carta europeană a cercetătorilor, respectiv Declarația de la Bonn privind libertatea cercetării științifice;
încadrarea și respectiv promovarea în cariera de cercetător pe bază de concurs public, respectiv examen de promovare în cazul celor cu performanțe deosebite, pentru stimularea excelenței în cercetare și păstrarea în țară a resursei umane înalt specializate;
evaluarea periodică a activității cercetătorilor, pe baza unor principii meritocratice, analizându-se cu precădere rezultatele activității de cercetare și impactul acestora în economie și societate.actualizarea drepturilor și obligațiilor cercetătorilor și a personalului suport în acord cu reglementările internaționale în materie;
echivalarea funcțiilor didactice universitare cu funcțiile și gradele profesionale ale cercetătorilor în concordanță cu Legea 199/2023, urmărindu-se inclusiv aducerea salariilor cercetătorilor la nivelul salariilor cadrelor didactice universitare prin noua lege cadru a salarizării;
promovarea și susținerea accesului liber la infrastructura de cercetare din organizațiile de cercetare pentru studenții doctoranzi;
creșterea calității și eficienței actului managerial la nivelul organizațiilor de cercetare prin asigurarea unui management în echipă și evaluarea periodică a performanței manageriale;
Proiectul a fost elaborat în urma colaborării dintre Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizări, Academia Română și academiile de ramură, Consiliul Național al Rectorilor și Consiliul Institutelor Naționale de Cercetare-Dezvoltare din România.
de Radu 05 Apr 2024 14:44
In toată lumea civilizată adevărata cercetare stiintifică se face în universităti. Noi am păstrat în țară modelul sovietic din perioada comunistă în care cercetarea era concentrată în institute rupte de universități. După 1989 au existat anumite tentative timide de remediere a situatiei . Astfel, în subordinea Ministerului Educației și Cercetării a fost înfiintată Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI) , cu atributii în realizarea de studii ce fundamentează procesul de repartizare a fondurilor alocate de la bugetul de stat al României pentru universități. Dar, ca la noi la nimeni. Pentru ca ruptura între învătământul superior si cercetarea stiintifică să fie totală, în decembrie, 2020 Ministerului Educației și Cercetării a fost scindat în Ministerul Educației și Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării. Ruptura dintre învățământul superior si cercetare este una din consecintele pentru care România nu mai are nici o universitate în Top 1000 în clasamentul internațional Shanghai (ARWU) din 2023.
Un exemplu de bune practici este Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (UTCN) , o institutie de învățământ superior bazată pe cercetare (Research University). Nu întâmplător UTCN organizează începând din anul 2002, fără întrerupere , Salonul Internațional al Cercetării Științifice, Inovării și Inventicii PRO INVENT, care ajunge în acest an la cea de-a XXII-a editie. In spațiul expozitional dedicat salonului PRO INVENT sunt reunite invenții din cele mai diferite domenii provenind de la universități, institute, centre și stațiuni de cercetare, firme, asociații ale inventatorilor, sau persoane fizice din țară și străinătate.
Recent a avut loc lansarea Fundației UNITECH, definită drept centru de inovare și antreprenoriat, care va consolida colaborarea dintre mediul universitar și sectorul de afaceri, cercetători, studenți și profesioniști din diverse domenii, vine în completarea profilului de învățământ si cercetare a UTCN, contribuind la integrarea mai profundă cu mediul de afaceri, în cadrul triadei "învățământ- cercetare- extensie" (Teaching- Research - Extension).