BîstroeIohannis: Ucraina a solicitat discuții la Transporturi și la Mediu, dar ele nu au avut loc
Președintele Klaus Iohannis a declarat miercuri că Ucraina a solicitat discuții, la nivel de experți, la Ministerul transporturilor și la cel al mediului, dar ele nu au avut loc.
După summitul B9 de la Varșovia, președintele Klaus Iohannis a declarat că pe canalul Bîstroe se draghează de ani de zile, dar lucrările sunt limitate de înțelegeri internaționale ce trebuie respectate de toate părțile.
E nevoie să vorbim cu ucrainenii, dar acest lucru nu a avut loc, în timp ce "o serie de politicieni s-au inflamat fără să verifice, de fapt, ce se întâmplă acolo".
"Au simțit nevoia să se profileze un pic mai mult în spațiul românesc, probabil în vederea alegerilor de anul viitor".
Președintele susține că ucrainenii au solicitat discuții la nivel de experți la Ministerul transporturilor și la Ministerul mediului, dar aceste discuții nu au avut loc:
”Ucrainenii au solicitat să existe discuții la nivel de expert și cu Ministerul transporturilor, și cu Ministerul mediului, și pe alte paliere, pe Externe, evident. Aceste discuții nu au avut loc, dar ai noștri, inflamați și hotărâți, fac afirmații care nu au încă un fundament dovedit. Ucrainenii afirmă că ei draghează pentru întreținere și nu pentru altceva. Dacă este așa sau nu, e bine să se verifice, dar cred că este legitim să se verifice împreună cu ei. Până la urmă, este teritoriu național ucrainean”.
Întrebat de ce nu au avut loc, președintele a spus că această întrebare trebuie pusă la cei care au ieșit cu declarații "nepotrivite" și "neproductive".
Iohannis i-a acuzat pe unii politicieni români că au făcut afirmații fără să aibă dovezi, înainte ca specialiștii și experții să vadă ce se întâmplă acolo: "Nu cred că în acest moment este potrivit să atacăm ucrainenii pe baza unor date incerte. Ei acum nu au nevoie să fie certați, au nevoie de sprijin, tocmai asta am spus înainte și tocmai asta am discutat la Summit”.
”Nu mă înțelegeți greșit, nu vreau absolut deloc să se tolereze lucrări care pun în dificultate biodiversitatea Deltei Dunării, dar nici nu pot să cred că este bine să ne ambalăm fără să știm exact despre ce vorbim aici. Eu cred că multe declarații care s-au făcut în ultimele zile sunt și nepotrivite, și neproductive, și invit pe toți cei care sunt preocupați să aștepte până când experții se întâlnesc, discută, verifică, concluzionează și vin cu un plan de măsuri. Este, după părerea mea, abordarea cea mai corectă și, până la urmă, cred că este și abordarea care ne duce la rezultate. Și ucrainenii probabil fac lucrări că vor ceva, și noi știm foarte bine ce vor. Cum porturile lor la Marea Neagră sunt blocate de ruși, ei vor să iasă undeva cu marfa lor. Cred că este de înțeles”.
El nu crede că preocuparea pentru Deltă e prioritară pentru politicienii "inflamați".
Klaus Iohannis a mai spus că Bucureștiul știe din octombrie anul trecut de aceste lucrări.
Ministru ucrainean: Kievul adâncește canalul Bâstroe pentru a-și majora exporturile de cereale
Ucraina nu a încălcat niciun acord prin adâncirea canalului Bâstroe de la Dunăre, pentru a-și majora exporturile de alimente de la porturile sale fluviale, și este pregătită să-i arate României activitatea desfășurată, a anunțat miercuri ministrul adjunct al Infrastructurii din Ucraina, Iuri Vaskov, transmite Reuters, preluată de Agerpres.
"Am notificat oficial partea română în august 2022 că vom efectua operațiuni de dragare, cum ar fi eliminarea sedimentelor, și nu am primit comentarii", a afirmat Vaskov, într-un interviu acordat Reuters.
La mijlocul anilor 1990 canalul avea o adâncime de 6,5 metri, dar în ultimii ani Ucraina nu a efectuat operațiuni de dragare, ceea ce a avut ca rezultat acumularea de aluviuni.
"Nu vedem nicio problemă - nu este o nouă construcție, ci o adâncire operațională", a declarat Vaskov, adăugând că operațiunile de dragare sunt menite să mențină canalul suficient de adânc pentru a permite nave cu un pescaj de până la 6,5 metri.
"Anterior, nu a fost necesară creșterea adâncimii (canalului). Acum există o astfel de necesitate", a explicat oficialul ucrainean, adăugând că aglomerația ridicată de la porturile de la Dunăre și cozile lungi de la canalul românesc Sulina sunt principalele motive ale deciziei.
de Koczka 23 Feb 2023 07:02
Bratul Sulina este singurul canal pentru care este permis transportul de marfuri conform conventiei in vigoare.
Derogarea acordata in mai 2022 nu prevedea adancirea bratului Chilia pentru trecerea vaselor cu pescaj mai mare de 3.5 metrii.
Deasemenea dl asazis presedinte al Romaniei nu a retinut exact solicitarea partii noastrde formulate de comunicatul MAE si anume cel de drept de inspectie la fata locului pe teritoriul ucrainean a adancimii actuale a canalului Bistroe si a ramificatiei din amonte a bratului Chilia. Deci nu discutii si alte tergiversari in timp ce lucrarile continua.