Mircea Dumitru critică OUG privind doctoratele, propusă de Curaj și aflată în Parlament, apreciind drept vag amendamentul care spune că tezele de doctorat suspectate de plagiat trebuie să fie evaluate potrivit legilor din momentul susținerii lor.

Scoaterea Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU) din schema analizei școlilor doctorale și înlocuirea acestuia cu Consiliul Național al Rectorilor nu are niciun sens, întrucât specialiștii sunt la CNATDCU, a declarat, pentru Mediafax, ministrul Educației.

În ceea ce privește ultimul amendament adus de deputații din Comisia de Învățământ Ordonanței de Urgență (OUG 4/2016), care prevede că doctoratele aflate în lucru la CNATDCU ar trebui evaluate "în conformitate cu legislația în vigoare la data susținerii respectivelor teze de doctorat”, ministrul Educației spune că ghilimelele nu s-au inventat după ce și-au susținut tezele de doctorat Victor Ponta, Gabriel Oprea și Petre Tobă, amendamentul fiind unul vag.

 

"Am spus-o și o repet, ghilimelele nu au fost inventate după anul 2001 sau 2003, adică ideea că ești obligat să menționezi sursele, să-i citezi pe cei pe care-i folosești, atunci când reproduci fragmente din lucrările lor. Este o idee care nu a fost inventată în România după ce și-au susținut doctoratele domnul Ponta, domnul Oprea, domnul Tobă”,

a afirmat Dumitru.

"Dacă nu vrem să vedem lucrurile astea, înseamnă că ne mințim unii pe alții. În primul rând, este un amendament foarte vag, nu spune nimic clar și concret, poate fi interpretat în toate felurile posibile. Ce înseamnă potrivit legilor de atunci? Trebuie să știm foarte clar la ce anume se referă legiuitorul când spune «potrivit legilor de atunci». Sunt zeci și sute de legi pe care le aveam în anul respectiv, la ce anume se referă?”, a mai afirmat ministrul.

Referitor la autonomia universitară, Dumitru spune că universitățile trebuie să se maturizeze și să vegheze asupra eticii universitare.

"E adevărat că universitățile ar trebui să se maturizeze, să se dezvolte în așa fel încât să își asume această răspundere, dar întrebarea foarte gravă și dificilă pentru noi astăzi este dacă universitățile din România au capacitatea și doresc realmente să facă o analiză serioasă și profundă a acestor lucruri, iar ultimele evenimente arată că nu putem fi atât de optimiști în legătură cu acest proces”, a spus Dumitru, adăugând că autonomia universitară trebuie cuplată cu răspunderea.

"Atâta timp cât nu își asumă și răspunderea pentru ceea ce se întâmplă la doctorate sau în cercetarea științifică, lucrările pe care le publică profesorii acestor universități, înseamnă că autonomia încă este grav știrbită”, este de părere ministrul Educației.

Comisia de Învățământ din cadrul Camerei Deputaților a votat, săptămâna aceasta, cu ordonanța de urgență nr 4/2016 prin care se modifică semnificativ modul în care sunt analizate tezele de doctorat suspectate de plagiat, fără a aduce clarificările cerute de președintele Klaus Iohannis, care a respins proiectul primit spre promulgare.

Membrii Comisiei au adus un singur amendament care vizează doctoratele care sunt acum în lucru la Consiliul Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU):

 

"Pentru tezele de doctorat aflate în analiză la CNATDCU și tezele de doctorat care au fost susținute, dar nu au fost validate prin ordin al ministrului Educației Naționale și Cercetării Științifice, procedura se va finaliza în conformitate cu legislația în vigoare la data susținerii respectivelor teze de doctorat”.

 

Practic, tezele suspectate ca fiind plagiate ar fi analizate după normele etice care au fost în vigoare la momentul realizării și susținerii tezei, nu după normele etice stricte de acum, notează Mediafax.

În rest, textul rămâne nemodificat, deși OUG-ul a fost retrimisă la analiză tocmai din cauza prevederilor controversate, prin care posibilitatea ca deținătorul unui titlu de doctor să poată cere retragerea acestuia sau corectarea neregulilor descoperite într-o teză de doctorat.

Raportul Comisiei de învățământ urmează să intre în dezbaterea plenului Camerei Deputaților.

Ordonanța lui Curaj, modificată în Parlament și respinsă de Iohannis

Ordonanță controversată îi aparține fostului ministru al Educației, Adrian Curaj. Acesta a propus-o cu scopul clarificării pe termen scurt a cadrului normativ în ceea ce privește doctoratele, în contextul acuzațiilor de plagiat la adresa colegului de guvern Petre Tobă. 

În decembrie anul trecut, Curaj a revocat Consiliul Național de Etică (CNE), care urma să verifice suspiciunile de plagiat privind teza de doctorat a ministrului de Interne de atunci, Petre Tobă.

Ministrul Curaj spunea la acea dată că în locul său va fi instituit un nou mecanism, după consultarea Academiei Române și a Consiliului Național al Rectorilor.

În loc de acest nou mecanism, Curaj a venit cu o Ordonanță de Urgență care aruncă problema plagiatelor în ograda universităților. OUG a suferit modificări importante și în comisiile de specialitate ale Camerei Deputaților și Senatului.

Pe 19 mai, președintele Klaus Iohannis a anunțat că retrimite Parlamentului legea care stabilește că universitățile acreditate vor acorda calitatea de conducător de doctorate și vor analiza sesizările privind plagiatele, deoarece "nu stabilește acel cadru legal care să stimuleze cu adevărat performanța și care să încurajeze excelența în școlile doctorale".

Șeful statului și-a exprimat dorința de a se pune capăt fenomenului de plagiat, pentru acest lucru fiind nevoie de o legislație care stimulează performanța și care asigură transparența procesului de acordare a doctoratului dar și de retragere în situația în care se dovedește că lucrarea e plagiată.

Klaus Iohannis a declarat că aceste chestiuni nu sunt "bine lămurite" în legea primită la promulgare, astfel că a rugat Parlamentul să reia discuțiile pe textul de lege.