Premierul Ludovic Orban a declarat joi că vrea ca până pe 31 decembrie Legea bugetului de stat să fie adoptată, afirmând că el nu a vorbit de asumarea răspunderii guvernamentale asupra proiectului.

"Eu nu am vorbit încă de angajarea răspunderii. Obiectivul nostru este să finalizăm într-un termen cât mai rezonabil proiectul Legii bugetului de stat și să îl trimitem în dezbaterea Parlamentului. (...) Obiectivul nostru este să fie adoptate până în data de 31 decembrie", a explicat Orban, întrebat dacă își va asuma răspunderea supra proiectului.

Premierul a refuzat să ofere vreo explicația cu privire la faptul că în spațiul public au apărut informații potrivit cărora Executivul își va asuma răspunderea.

Președintele interimar al PSD, Marcel Ciolacu, a declarat miercuri seară că, dacă Guvernul își asumă răspunderea, social-democrații vor depune proiecte de lege pentru a amâna adoptarea bugetului de stat.

"Ar fi o premieră în România, cred că și în Europa, ca un Guvern să vină cu asumare pe buget. Este cea mai importantă lege care se discută în Parlament. Nu poți să eviți Parlamentul când faci bugetul. Nu și-a permis nimeni până acum, dar România este plină de surprize", a explicat Ciolacu.

Pe de altă parte, președintele Klaus Iohannis consideră că "asumarea răspunderii este o metodă de legiferare care poate să funcționeze".

Ce înseamnă asumarea răspunderii guvernamentale:

Angajarea răspunderii Guvernului asupra unui proiect de lege are drept particularitate faptul că proiectul nu mai urmează procedura legislativa prevăzută în regulamentele celor două Camere, acesta fiind supus unei dezbateri strict politice, având drept consecința menținerea în continuare sau demiterea Guverului în funcțiune prin retragerea încrederii acordate de Parlament și declanșarea, în condițiile Constituției, a proceduri pentru alcătuirea unui nou Guvern.

Angajarea răspunderii Guvernului asupra unui proiect de lege reprezintă o soluție extremă, la care poate recurge Guvernul atunci când, pentru adoptarea într-un timp scurt a proiectului, nici procedura de urgență și nici procedura ordonanțelor de urgență nu mai pot da rezultatele scontate. 

 Adoptarea unui proiect de lege, pe această cale, reprezintă nu numai o măsură de ocolire a regulilor procedurii legislative, dar și o modalitate ultrarapidă, generată de împrejurări excepționale, de adoptare a legii