România ar putea începe în luna august să pregătească piloți ucraineni pe avioanele F-16, iar proiectul "va ține foarte mult", potrivit președintelui Klaus Iohannis.

Luni, înaintea participării la Summitul Uniunea Europeană - Comunitatea Statelor Latino-Americane și Caraibiene, președintele român a fost întrebat dacă poate avansa o dată la care vor începe antrenamentele pe aeronavele F-16 ale piloților ucraineni, în condițiile în care la Summitul de la Vilnius secretarul general al NATO și premierul britanic au vorbit despre această vară, iar presa internațională vorbește despre luna august.

"Da, este posibil să se înceapă deja în august, dar nu cred că are multă valoare să spunem acum o dată. Este un proces care pentru noi este important și este important să se mențină. Noi nu antrenăm piloți din august până în septembrie, ci începem la sfârșitul acestei veri și va fi un proiect care va ține foarte mult. Interesul meu este să avem un proiect bine pregătit, solid, cu instructori foarte performanți și să avem aici un proiect de succes pentru armată", a spus Klaus Iohannis.

În urmă cu o săptămână, la summitul NATO din Lituania, Ucraina a anunțat că 11 țări se aliază pentru a-și antrena piloții pe avioanele de luptă F-16. Este vorba despre  Danemarca, Olanda, Belgia, Canada, Luxemburg, Norvegia, Polonia, Portugalia, România, Suedia și Regatul Unit.

Pe 6 iulie, Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) a discutat, printre altele, despre deschiderea în țara noastră a unui centru de instruire a piloților pentru operarea avioanelor F-16. Concret, a fost analizată implicarea României într-un proiect transatlantic nou.

Împreună cu alți aliați și cu compania care proiectează acest avion de luptă, va fi creat, în România, un hub regional pentru antrenamentul piloților care vor zbura pe aceste avioane.

Aici vor fi pregătiți piloții români care operează aeronave F-16, urmând ca facilitatea să fie deschisă ulterior și participării piloților din statele aliate și partenere NATO, inclusiv din Ucraina.

Acest hub regional de instruire va acoperi cerințele de pregătire din partea aliaților și a partenerilor regionali, ceea ce va conferi României poziționarea ca lider regional în domeniul instruirii piloților F-16, contribuind astfel la creșterea coeziunii, demonstrarea unității și întărirea posturii de descurajare și apărare euroatlantică.

+++

Reamintim că Ucraina cere insistent aeronave F-16 pentru contraofensivă. În luna mai, Washingtonul a dat undă verde livrării de avioane de luptă F-16 către Ucraina. 

F-16 este cel mai bine vândut avion de luptă occidental al generației sale și, în continuare, cel mai utilizat avion de luptă din lume: au fost produse peste 4.000 de exemplare, dintre care peste 1.500 sunt încă în serviciu, notează Le Point.

Creat la sfârșitul anilor 1970, este un avion multirol. Este capabil să îndeplinească o gamă largă de misiuni, de la recunoaștere până la vânarea altor avioane prin atac la sol.

Avantajul F-16 pentru Ucraina, pe lângă versatilitatea sa, nu este atât puterea lui (comparabilă cu ceea ce i-ar opune rușii), cât disponibilitatea sa: ajunge la sfârșitul vieții sale și forțele aeriene europene, în special, retrag zeci dintre aceste avioane din serviciul activ în fiecare an.

România are acum 17 aeronave F-16 cumpărate din Portugalia, iar alte 32 din Norvegia vor ajunge în România în următorii doi ani. Țara noastră a semnat un contract cu Norvegia în noiembrie pentru a cumpăra F-16 second hand pentru 388 de milioane de euro, iar în iunie anul acesta, Norvegia a anunțat că a finalizat vânzarea, după ce a primit undă verde de la autoritățile americane.