Alexandru Kocsis, deputat PNL aflat la primul mandat, a depus primul proiect de lege al noului Parlament. Inițiativa prevede impunerea unor termene pentru judecătorii CCR ȋn soluționarea cauzelor ce au ca obiect controlul de constituționalitate.

Concret, CCR trebuie să decidă asupra constituționalității legilor, în termen de 45 de zile de la primirea cererii.

Astfel, articolul 16 aliniatul 2 al legii 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale nu prevede niciun termen pentru programarea dezbaterilor care vizează proiectele de lege: ”Dacă sesizarea s-a făcut de Președintele României, de parlamentari, de Înalta Curte de Casație și Justiție sau de Avocatul Poporului, Curtea Constituțională o va comunica, în termen de 24 de ore de la înregistrare, președinților celor două Camere ale Parlamentului și Guvernului, precizând și data când vor avea loc dezbaterile."

Deputatul susține că, în practică, aceste prevederi au dus la amânări repetate.

"De exemplu, deși Parlamentul a votat Legea privind impozitarea pensiilor speciale în data de 17 iunie 2020, pe 8 decembrie, adică după 6 luni, CCR a decis a patra amânare. Decizia a fost luată abia pe 15 decembrie, în condițiile în care Guvernul avea nevoie să știe din timp ce sume alocă pentru pensiile speciale în bugetul pe 2021. Legea anterioară în domeniu, care prevedea eliminarea pensiilor speciale, a fost votată de Parlament pe 28 ianuarie 2020 și declarată neconstituțională abia pe 23 mai! Pe scurt, într-un an de zile, Parlamentul nu a putut să aibă o decizie clară în privința pensiilor speciale, din cauza amânărilor repetate decise de CCR", explicat liberalul.

O altă reglementare vizează pronunțarea CCR, odată ce dosarul a intrat pe rol. Astfel, potrivit articolului 57: ”În cazul în care Curtea Constituțională rămâne în pronunțare, președintele anunță ziua stabilită pentru aceasta. Amânarea pronunțării nu va depăși, de regulă, 30 de zile.” Existența formulei ”de regulă” a dat naștere la amânări repetate, dacă e să enumărăm termenele din același caz al pensiilor speciale:  14 iulie, 30 septembrie, 4  noiembrie, 8 decembrie. 

În schimb, Parlamentul are un termen unic, clar și relativ scurt în relația cu Curtea Constituțională – de 45 de zile. Potrivit articolului 31, aliniatul 3: ”Dispozițiile din legile și ordonanțele în vigoare constatate ca fiind neconstituționale își încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curții Constituționale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pune de acord prevederile neconstituționale cu dispozițiile Constituției.” 

Acest termen de 45 de zile este preluat din Constituție și consider că trebuie folosit ca reper pentru introducerea unor termene și pentru Curtea Constituțională. Astfel, propun ca soluție introducerea unei prevederi potrivit căreia CCR are la dispozție 45 de zile să decidă dacă o lege este constituțională sau nu. 

"Precizez că, potrivit bilanțului CCR pe anul 2019, instituția a avut pe rol 42 de dosare care au vizat controlul de constituționalitate al legilor efectuat înaintea promulgării. Consider că este posibilă rezolvarea cu celeritate a acestor dosare, în spiritul bunei colaborări între instituțiile statului, pentru a da cursivitate procesului legislativ și a permite Executivului să cunoască din timp cheltuielile bugetare", a mai spus Kocsis.