Vicepreședintele PNL Gigel Știrbu a inițiat un proiect legislativ prin care vrea ca primele 15 televiziuni și primele 10 posturi radio, în funcție de audiența națională, să fie obligate să îndemne lumea la vot prin spoturi în acest sens.

Potrivit draftului consultat de EurActiv.ro, "comunicare audiovizuală cu caracter educativ privind importanța și promovarea în spațiul public a exercitării dreptului de vot, de către cetățeni– mesaje sonore sau în imagini, care sunt destinate să informeze și să educe populația, cu privire la importanța exercitării dreptului de vot. Acestea vor fi marcate ca atare".

Inițiatorul mai spune că spoturile vor trebui să informeze și să educe populația în legătură cu importanța exercitării dreptului de vot, să informeze și să educe populația în direcția promovării exercitării dreptului de vot, să nu conțină referiri de natură să promoveze instituții sau  persoane.

De asemenea, conținutul și elaborarea mesajelor se realizează de către radiodifuzor, cu avizul prealabil al Autorității Electorale Permanente (AEP).

Proiectul mai prevede că înainte cu 4 luni de orice scrutin electoral, Autoritatea Electorală Permanentă demarează discuțiile cu radiodifuzorii pentru pregătirea campaniei de informare publică, iar CNA va întocmi și va comunica AEP, cu 30 de zile înainte de data începerii campaniei de informare, lista celor 10 posturi de radio, respectiv 15 posturi de televiziune ce urmează să desfăsoare campanile menționate la 423, listă având ca bază cele mai recente studii de audiență date publicității în anul anterior desfășurării campaniei de informare.

"În cazul serviciilor de programe de televiziune cu acoperire națională, comunicările audiovizuale cu caracter educativ privind importanța și promovarea în spațiul public a exercitării dreptului de vot, se realizează sub forma unor campanii inițiate cu 60 de zile înainte de data desfășurării alegerilor. Acestea se vor desfășura inclusiv în ziua în care au loc alegerile, prin difuzarea unor mesaje, între 3 și 6 ori pe zi, în intervalul orar 08.00 – 22.00, din care o dată în principala emisiune de știri", se mai arată în draftul inițiativei legislative.

De asemenea, în cazul serviciilor de radiodifuziune cu acoperire națională, comunicările audiovizuale cu caracter educativ privind importanța și promovarea în spațiul public a exercitării dreptului de vot, se realizează sub forma unor campanii inițiatecu 60 de zile înainte de data desfășurării alegerilor și desfășurate inclusiv în ziua în care au loc acestea, prin difuzarea unor mesaje, între 3 și 6 ori pe zi, în intervalul orar 06.00 – 22.00, din care o dată în principala emisiune de știri.

Inițiatorul mai precizează că în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a legii, AEP va stabili, prin Hotărâre, cu consultarea prealabilă a radiodifuzorilor, modalitatea de calcul a prețului per spot difuzat, modalitatea de calcul a sumelor ce urmează a fi rambursate, termenele la care vor fi depuse cererile de rambursare, precum și termenele la care se vor face plățile