Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a publicat miercuri în transparență decizională un proiect de Ordin al președintelui Autorității, pentru o mai bună informare a consumatorilor în fața fenomenului "shrinkflation".

Proiectul de act normativ stabilește obligația operatorilor economici de a informa consumatorii complet, corect și precis cu privire la modificarea cantităților de produs având prezentarea, ambalajul, forma (fără a ne limita) identice, chiar în condițiile menținerii aceluiași preț.Informarea va fi făcută în același câmp vizual într-o formă vizibilă, lizibilă și cu aceeași dimensiune și se va realiza prin folosirea de către operatorii economici a următoarelor sintagme: "pe durata întregii perioade de vânzare a produselor cu cantitate modificată” sau „vânzarea este valabilă în limita stocului disponibil”, prin intermediul unui poster/afiș.

De asemenea, operatorii economici trebuie să se asigure de existența unității de referință, la locul de comercializare, la care aplică modificarea cantității produsului.

”Am decis punerea în transparență a acestui Ordin tocmai pentru a asigura consumatorii că ANPC acționează pentru protejarea drepturilor și intereselor lor, în contextul fenomenului cunoscut sub denumirea de ”Shrinkflation”, care reprezintă micșorarea cantității produselor și vânzarea acestora la acealași preț.Având în vedere această situație, recomandăm consumatorilor citirea cu atenție a etichetelor, mai ales a cantității produsului, precum și a prețului pe unitatea de referință a produsului, înscris pe acestea, astfel încât alegerea finală să fie una în cunoștință de cauză”, a spus președintele interimar al ANPC, Sebastian Hotca, citat într-un comunicat de presă.

Propunerile și observațiile pot fi trimise, în perioada 15-25 mai, la adresa de e-mail: secretariat@anpc.ro.

+++

La începutul ședinței de Guvern de joi, premierul Marcel Ciolacu a declarat că se face deja "un pas important și în problema reducerii gramajului, dar a păstrării prețului, acest tip de scumpire mascată, de fapt, de înșelare a clienților".

"Președintele ANPC a pus în transparență decizională ordinul care impune procesatorilor să semnaleze clar orice micșorare a gramajului produselor, cu toate detaliile necesare. Astfel, protejăm mai ales puterea de cumpărare a celor cu venituri mici și medii, cei mai afectați de aceste practici înșelătoare", a spus prim-ministrul.

El a mai anunțat și că, un alt tip de intervenție la fel de necesară este a Consiliului Concurenței și va exista un control asupra pieței detergenților, acolo unde există creșteri de prețuri total nejustificate.

"Vrem să întregim astfel cadrul măsurilor de stopare a scumpirilor demarat prin mecanismele de plafonare a prețurilor", a adăugat Marcel Ciolacu.

+++

Pe 9 mai, în timp ce unele țări au luat deja măsuri împotriva fenomenului cunoscut sub denumirea de „shrinkflation”, unde cantitatea produselor este redusă, dar totusi își păstrează prețul, premierul Marcel Ciolacu vorbește abia acum despre măsuri.

„Unii comercianți au scăzut gramajul la produse, dar au lăsat prețurile la fel de mari. Consider că asta e o formă de înșelăciune împotriva consumatorilor. Este, de fapt, o scumpire camuflată și nejustificată economic sub un ambalaj foarte asemănător”, a declarat, atunci, premierul Ciolacu, la începutul ședinței de Guvern.

Ciolacu adaugă că în România va fi constituit un grup care să facă un ghid de bune practici pentru combaterea fenomenului.

Premierul solicită autorităților de control din România să intervină urgent pentru a evita astfel de situații și după să pregătească „o reglementare pe modelul francez”, prin care producătorii să fie obligați să menționeze pe ambalaj dacă prețul produsului a rămas neschimbat chiar dacă gramajul a fost redus. 

Comercianții ce nu vor respecta aceste reguli riscă „sancțiuni dure”, a mai spus premierul.

„Reglementarea pe modelul francez” despre care vorbește Ciolacu, vine pe motiv că Franța este prima țară europeană care îi obligă pe vânzători să pună etichete care evidențiază modificarea gramajului produselor la raft.

Reglementarea franceză prevede amenzi până la 3.000 de euro pentru persoanele fizice și 15.000 de euro pentru persoanele juridice.

Shrinkflation este fenomenul prin care producătorii micșorează cantitatea unui produs, dar păstrează prețul inițial sau, în anumite cazuri, este chiar mai mare decât înainte. Astfel, consumatorii sunt păcăliți.