Cea de-a 68-a ediție a Festivalului de la Cannes, desfășurat în perioada 13 - 24 mai 2015, a adus în discuție o problemă de actualitate a agendei europene: cea a copyright-ul. Astfel, în cadrul evenimentului s-a desfășurat conferința The future of copyright in Europe: culture and digital single market.

Printre figurile de seamă care s-au declarat pentru protecția drepturilor de autor s-a numărat și pemierul Franței, Manuel Valls care susține că Europa se îndreaptă către o piață unică digitală.

Astfel, UE propune armonizarea taxelor și regulamentelor transfrontaliere, încurajând cooperarea în ceea ce privește infrastructura digitală a Europei și revizuirea legislației drepturilor de autor din cadrul Uniunii. 

Ministrul francez pentru cultură și comunicare, dl. Fleur Pellerin, este de părere că un pact digital nu trebuie însă să conducă la o lipsă de diversitate culturală:

Suntem gata să modernizăm legislația privind drepturile de autor. Însă nu suntem gata să aruncăm pe fereastră toate lucrurile de care suntem mândri: diversitatea culturală, faptul că astăzi Europa este capabilă să producă filme precum magnifica capodoperă poloneză Ida (...) Aceasta este diversitatea noastră culturală de astăzi și de aceea nu suntem încă pregătiți să o punem în pericol începând de mâine.

Crearea unei piețe unice digitale se află printre cele 10 priorități ale președintelui Jean-Claude Juncker. Acesta este de părere însă că există încă numeroase bariere în calea accesului liber la serviciile on-line și cele de divertisment, dincolo de frontierele naționale și cele ale Comisiei Europeane în ceea ce privește procesul de actualizare a normelor privind piața unică digitală a UE.

Unii autori consideră că cea mai mare problemă a protejării copyright-ului constă în eliminarea blocajelor geografice (geo-blocking), considerate incompatibile cu protecția drepturilor de autor. 

Geo-blocking-ul este procesul prin care accesul la copyright-ul unui autor este blocat pentru utilizatorii din afara țării respective care accesează on-line acel conținut, aflat sub drepturi de autor. 

În acest context însă, sistemul s-ar destrăma deoarece industria de film și televiziunea depind foarte mult de capacitatea de a vinde conținut unor regiuni individuale, fără existența unei exclusivități teritoriale. 

Sursă: Euro News