UE începe o operațiune împotriva contrabandiștilor implicați în transportul refugiaților, care vizează arestarea traficanților și dezactivarea vaselor acestora, a spus în Parlamentul European Directorul General al Statului Major Militar al UE.

După colectarea de informații și stabilirea structurii acesteia, operațiunea se va concentra pe arestarea traficanților și dezactivarea vaselor contrabandiștilor. Detaliile operațiunii au fost discutate în cadrul unei reuniuni a subcomisiei pentru securitate și apărare pe 22 septembrie, transmite Parlamentul European. 

Generalul-locotenent Wolfgang Wosolsobe, director-general al Statului Major Militar UE, a prezentat situația actuală a misiunilor și operațiunilor militare ale UE (inclusiv misiunile de instruire, operațiunea anti-piraterie din largul coastelor Somaliei și operațiunea din Marea Mediterană de abordare a contrabandiștilor.

Lansată în iunie, operațiunea împotriva contrabandiștilor se concentrează pe colectarea de informații, dar poate fi ulterior extinsă pentru a include arestarea traficanților și dezactivarea navelor contrabandiștilor în apele UE și cele internaționale.

Eurodeputații, sceptici în privința succesului demersurilor UE

Eurodeputatul Michael Gahler (PPE, Germania) a întrebat în cadrul dezbaterii ce s-ar întâmpla dacă s-ar găsi traficanți pe navele „suspecte”. Ar fi aceste nave confiscate și scufundate pentru a evita utilizarea lor pentru transportul de refugiați?

Generalul Wosolsobe a răspuns că ideea este ca navele contrabandiștilor să fie scoase din uz, dar nu neapărat distruse. Acestea ar putea fi aduse la țărm pe coastele europene. „Sunt un pic sceptic cu privire la expresia vom aborda cauzele profunde ale problemei migrației.

Contrabanda cu persoane care fug din Africa nu ține de cauza problemei. Rădăcinile problemei se află în punctul de plecare al acestor persoane și de ce acestea părăsesc propria țară

- Eugen Freund (S&D, Austria).

Anna Elżbieta Fotyga (CRE, Polonia), președinta subcomisiei pentru securitate și apărare, a spus că ruta mediteraneană a fost „incredibil de costisitoare” pentru refugiați.

„Este necesar să începem operațiuni eficiente”, a mai spus aceasta, adăugând că „avem probleme mari aici, în Europa, dar avem, de asemenea, responsabilitatea de a aborda problemele reale din Africa”.

„Suntem, desigur, în mâinile statelor membre în legătură cu cât de departe doresc să meargă cu eforturile, mai ales în domeniul militar”, a arătat generalul-locotenent. În plus, a arătat că există informații suficiente referitoare la localizarea bărcilor și felul în care operează contrabandiștii în larg, explicând că un mandat ONU ar fi necesar pentru ca forțele sale să intervină în apele teritoriale libiene.

Alte teme discutate în Parlament: 

Banca Centrală Europeană promite că va acționa dacă spectrul inflației se înrăutățește 

Președintele Băncii Centrale Europene, Mario Draghi a prezentat eurodeputaților din Comisia de Afaceri Economice și Monetare un tablou mai puțin optimist al evoluției economice din zona euro, decât se estimase în lunile anterioare. Însă, a spus acesta, „BCE nu va ezita să acționeze dacă riscurile de scădere (economică, n.r.) vor afecta negativ spectrul inflației pe termen mediu în mod mai profund decât le anticipăm în prezent”. El s-a referit la „posibilitatea de a ajusta dimensiunea, compoziția și durata programului BCE de achiziție de active pentru a impulsiona politica monetară, dacă este necesar”. 

La începutul acestui an, BCE a lansat un amplu program de achiziție de active, printre care și obligațiuni guvernamentale, titluri emise de guvern pentru finanțarea datoriei publice. Pe 9 martie 2015, BCE a început să cumpere titluri de stat în cadrul programului de cumpărare din sectorul public (PSPP).

Citeste o analiza a evoluției programului BCE realizată de cursdeguvernare.ro.

Reguli mai stricte pentru emisiile poluante, votate în Comisia de Mediu, în plin scandal Volkswagen 

Comisia de Mediu din Parlamentul European a adoptat limite mai stricte pentru anumite categorii de emisii poluante. Inițiativa, după ce scandalul în care este implicat grupul Volkswagen a luat amploare, 

Eurodeputații au aprobat miercuri, 23 septembrie un raport care solicită introducerea unei proceduri de teste noi, mai autentice pentru emisiile poluante care să intre în vigoare până în 2017. În plus, mai sunt menționate în raport și metode de măsurare a consumului de combustibil și alte modificări tehnice cu care să fie echipate toate mașinile noi până în 2019.

În aceași zi șeful Volkswagen, Martin Winterkorn, a demisionat pe fondul scandalului în care este implicat grupul auto, după ce s-a descoperit că folosea în SUA un soft pentru inducerea în eroare a testelor privind emisiile poluante.

În urma votului din Comisia de mediu vor fi deschise negocieri cu Consiliul pentru a se ajunge la un text agreat în comun, care să fie supus apoi votului în Parlament și Consiliu. 

Citește comunicatul Parlamentului European pe acest subiect